خوزنا : روحاني: كمبودي در بحث تامين مواد غذايي و بهداشتي نداريم
شنبه، 9 فروردین 1399 - 12:17 کد خبر:87573

رئيس جمهور، اجراي طرح فاصله گذاري اجتماعي را براي رهايي سريعتر از كرونا، ضروري و به نفع همگان دانست و ضمن قدرداني از همكاري و همراهي مردم در اجراي اين طرح مهم، تاكيد كرد: بايد در برابر اين مردم تواضع كنيم كه با اخلاق و فرهنگ والا و بزرگواري و توجه به حقوق يكديگر، با يك خواهش سفر نرفتند و در خانه ماندند و اميدوارم در روند اجراي طرح فاصله گذاري اجتماعي، هرگز نياز به جريمه نداشته باشيم.

 ايسنا: حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني روز شنبه در جلسه ستاد ملي مقابله با بيماري كرونا، با مقايسه شرايط كشور با برخي كشورهاي پيشرفته در مقابله با بيماري كرونا، اظهارداشت: زيربنا و پايه هاي نظام سلامت كشور آنچنان مستحكم است كه حتي اگر بخواهد اين بيماري اوجي هم بگيرد، نظام سلامت و پزشكان و پرستاران ما اين آمادگي را براي درمان دارند و ملت ايران بايد به كادر درماني و خادمان خود ببالد.

رئيس جمهورهمچنين گفت كه طبق طرح جديد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، هر كس كه معلوم شد به ويروس كرونا مبتلا شده موظف است حدود دو هفته خودش را از جامعه دور و قرنطينه كند.

متن كامل سخنان رئيس جمهور به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

خدمت مردم عزيز و شريف‌مان و همه آزاديخواهان، عيد با سعادت ميلاد سالار آزادگان حضرت ابي عبدالله الحسين(ع) و ميلاد پرچمدار باوفايش و فرزند عزيزش امام سجاد(ع) كه در اين ۳ روز پشت سر هم اين ميلاد را داريم؛ تبريك و تهنيت عرض مي‌كنيم.

در واقع امروز هم تلاش، فعاليت و زندگي مردم ما پيروي از راه سالار شهيدان است كه امام حسين(ع)؛ امام احسان، اكرام و توجه به گرفتاران بود و همانطور كه همه مردم مي‌دانند حضرت حتي رحم و شفقت و مهرباني‌اش را از دشمنان خودش هم دريغ نمي‌كرد و در موقع رسيدن به نزديك سرزمين كربلا، وقتي لشكر روبرو آمده بود تا از راهش متوقف كند، وقتي ديد تشنه هستند به همه آنها آب داد و سيرابشان كرد و حتي به اصحابش فرمود به اسب‌هاي آنها هم آب بدهيد، اسب‌هايشان تشنه هستند و حتي بعضي‌ها را كه بسيار تشنه بودند شخصاً سيراب كرد.

اين راه ابي عبدالله الحسين(ع) است كه امروز ملت ما در اين روز سخت برگزيده و انتخاب كرده؛ همه عيدها، مردم عيدي‌هاي خوب و با بركتي را به عزيزان، فرزندان، دوستان و اقوام‌شان مي‌دهند؛ امسال عيدي مردم، عيدي بزرگتري است؛ همكاري كه مردم عزيز و بزرگوار ما براي عبور از اين مشكل انجام مي‌دهند، به نظر من بالاترين عيدي است كه پرداخت مي‌شود.

اولاً در حوادث اين چند روزي كه مردم گرفتار اين بيماري ويروس كرونا بودند، الحمدالله پايه‌هاي بهداشتي و درماني كشور آنچنان مستحكم است كه نه تنها تا امروز تاب‌آوري كرده، بلكه خداي ناكرده اگر اين بخواهد چند هفته هم طولاني شود و يا خداي ناكرده اگر بخواهد اوجي بگيرد، بيمارستان‌ها، پزشك‌ها و پرستارهاي ما اين آمادگي را براي درمان و رسيدگي دارند.

خدا را شاكريم كه جزو آن كشورهايي نيستيم كه بيمارهاي ما در سالن‌ بيمارستان روي زمين افتاده باشند؛ خدا را شاكريم كه جزو آن كشورهايي نيستيم كه نعش‌هاي افراد فوت‌ شده‌شان آنقدر زياد باشد كه كاميون‌هاي بزرگ يخچال‌دار را در كنار بيمارستان بياورند براي اينكه بتوانند نعش‌ها را در كاميون‌هاي يخچال‌دار بريزند و خدا را شاكريم كه جزو آن كشورهايي نيستيم كه مريض‌هاي ما در پياده‌رو و در چمن بيرون بيمارستان روي زمين افتاده باشند.

اين در پيشگاه خداوند شكرگزاري دارد؛ اين كار بزرگي است كه ملت، پزشكان و پرستاران و بخش نظام سلامت  انجام مي‌دهند.

خدا را شكرگزاريم كه در طول اين ۶ سال اينقدر پايه‌هاي سلامت را مستحكم كرديم كه امروز هر كس به كرونا مبتلا و وارد بيمارستان مي‌شود، ۹۰ درصد مخارج را دولت و بيمه پرداخت مي‌كند و او فقط ۱۰  درصد را پرداخت مي‌كند و شما ببينيد در كشورهاي مختلف از آن تست اولي كه مي‌خواهند بگيرند از طرف ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار مي‌گيرند تا شبي چقدر براي بستري شدن و همچنين براي آي‌سي‌يو كه يك رقم‌هاي بسيار گران است.

اين زيربنايي كه در كشور ما ايجاد شده، امروز براي همه مردم جهان روشن‌تر مي‌شود. ملت ما بايد به كار و برنامه و نوكران و خادمان‌ خودش ببالد كه همه تلاش كردند و همه در كنار هم بودند و شما ببينيد به چه راحتي امروز همه يكپارچه شديم. البته يكپارچه بوديم؛ گاهي وقت‌ها بعضي‌ها اين يكپارچگي را يك كم فاصله مي‌اندازند و تضعيف مي‌كنند.

درست است كه امروز گرفتار بيماري كرونا هستيم، اما يك وحدت، اتحاد، مهرباني و برادري سراسر جامعه ما را فرا گرفته است؛ كمتر آدم‌هايي هستند كه دنبال ايرادگيري و مچ‌گيري باشند، اكثر قاطع  و قريب به اتفاق مردم، جوان‌ها و همه آنهايي كه اهل قلم و رسانه هستند، دنبال كمك به يكديگرند و الحمدالله اين كمك به خوبي دارد انجام مي‌گيرد.

اين اولين قدم؛ يك قدم بسيار مهمي وجود دارد كه حتماً مردم توجه دارند؛ اينكه پرستار در بيمارستان راحت مي‌تواند بيايد مشغول كار شود، علاوه بر آن همه وسايل حفاظتي كه بحمدالله وزارتخانه برايش آماده و مهيا كرده؛ آرامشي كه دارد بخاطر اين است كه صبح كه به بيمارستان بيايد وسيله‌اش فراهم است و مي‌تواند به بيمارستان برسد؛ وقتي به خانه برمي‌گردد اگر احتياج به غذا دارد، فروشگاه‌ها آماده‌ هستند و مي‌تواند مواد غذايي را بگيرد.

خدا را شكر مي‌كنيم جزو آن كشورهايي نيستيم كه مواد غذايي ۸ تا ۱۰ صبح باشد؛ هر كه ۱۰ صبح به فروشگاه برود ديگر با قفسه‌هاي خالي تا فردا صبح مواجه مي‌شود؛ الحمدالله ۲۴ ساعته همه فروشگاه‌هاي ما فعالند و اين در سايه تلاش فروشگاه‌ها، فروشندگان،‌سيستم توزيع، انبارداري و ذخاير است.

شما ببينيد از بندر اين جنس حمل مي‌شود يا از مزارع كشاورزي كه اين مواد غذايي حمل شود تا مي‌رسد به ميادين و انبارها و مراكز ذخيره و از آنجا به انبار فروشگاه‌ها مي‌آيد و فروشگاه‌ها در اختيار مردم قرار مي‌دهند، اين كار به چه خوبي انجام مي‌گيرد و بحمدالله هيچ وقفه‌اي نداريم.

در صحبت تلفني و يا ويدئوكنفرانسي با بسياري از استانداران، از همه آنها سوال كردم كه آيا در استان شما براي مواد غذايي و بهداشتي كه مورد نياز است، مشكلي داريد؟ همه‌آنها گفتند ما مشكل نداريم همه جنس‌ها فراوان است و مردم هيچ مشكلي ندارند، اين خيلي مهم است كه مردم از يك طرف نگران بيماري باشند و طرف ديگر نگران اين باشند كه اگر صبح يك مقدار ديرتر به فروشگاه برسند ديگر ماده غذايي تا فردا صبح نيست. فردا صبح هم بايد زود برود تا به او برسد. ما جزو آن كشورها نيستيم.مردم هر ساعت و هر وقت خواستند، مواد غذايي در اختيار آنهاست و همه تلاش مي‌كنند.

اگر بيمارستان‌ها يك ساعت برق و آب و گاز نداشته باشند چه مي‌شود؟ اگر آمبولانس‌هايشان بنزين نداشته باشد، چه مي‌شود؟ الحمدالله همه چيز در كنار هم مهياست. تمام پالايشگاه‌ها، چاه‌هاي نفت، مراكز توليد برق، نيروگاه‌ها، تصفيه‌خانه‌هاي آب و سيستم بزرگ حمل و نقل كشور و همه در سراسر كشور سر كار، فعال و آماده هستند. نيروهاي مسلح در همه جا براي امنيت پاي كارند و همه جا حاضرند. نيروي انتظامي، بسيج و سپاه و ارتش، همه پاي كارند و اين يك افتخار بزرگي براي جمهوري اسلامي ايران است.

نكته ديگري كه مي‌خواهم به مردم بگويم اينكه در دو هفته تعطيلات اخير، در يك هفته با خواهش و توصيه با مردم صحبت كرديم و در هفته دوم يك مقدار قدم‌هاي سختگيرانه برداشتيم.

مي‌خواهم از همراهي مردم در هفته اول خيلي تشكر كنم. در آن هفته، هيچ زور و اجباري نبود، هيچ پليسي جلوي راه ماشيني را نمي‌گرفت فقط توصيه شده بود مردم سفر نروند و مردم به اصول بهداشتي توجه كنند و در خانه‌ها بمانند. از استاندار هرمزگان سوال كردم كه امسال نوروز نسبت به پارسال كاهش مسافر نوروزي شما چقدر بوده و استاندار استان هرمزگان به من اعلام كرد ۹۴ درصد كاهش مسافر نسبت به سال‌هاي گذشته داشتم، استاندار خراسان رضوي نيز اعلام كرد ۷۸ درصد كاهش مسافر داشته است و اين خيلي مهم است. در برابر اين فرهنگ بلند مردم بايد تواضع كنيم. همين كه پزشكان عزيز و وزارت بهداشت از طريق صدا و سيما به مردم گفتند و ساير متخصصين در صدا و سيما براي مردم توضيح دادند و گفتند بهترين راه اين است كه امسال در خانه بمانيد، مردم به آن عمل كردند و اين عيدي همه ما است. عيدي مشترك مان است. اين گل خوشبوي امسال مان است. همه گوش كرده و قبول كردند. اكثريت قاطع مردم به اين توصيه ها گوش كردند. از آن استان‌هايي كه رقم‌شان پايين بود ۶۰ درصد،۷۰ درصد، ۸۰، ۶۰، ۹۰ درصد كاهش داشتيم، يعني به طور متوسط ۷۰ درصد مردم گوش كردند.

حالا ۱۰ درصد هم ضروريات است. يك عده بايد بروند و بيايند و چاره‌اي نيست. بحث سر اين است كه ۱۰ الي ۲۰ درصد توجه نكردند، البته اين هم مهم بود كه بايد آنها توجه مي‌فرمودند. در حقيقت اين جزء اخلاق، فرهنگ و بزرگواري و مهرباني و توجه مردم به حقوق يكديگر است. حق الناس همين‌جاست.

بزرگترين حق الناس اينجاست كه من بگونه اي رفتار كنم كه به ديگري ضرر نزنم.

اگر خداي ناكرده من كرونا گرفتم، مخفي كردم، به دوستم نگفتم و به خانواده‌ام نگفتم، اين يكي از خيانت‌هاي بزرگ است و اضرار به غير يكي از مصداق‌هاي اتم و اكمل‌اش است. وظيفه داريم اگر احساس بيماري كرديم آن را بگوييم.

ممكن است پيش دكتر نرفتيم اما خودمان كه حس مي‌كنيم واگر حس كرديم بايد مراجعه كنيم تا دكتري ما را معاينه كند يا حداقل از طريق تلفن‌هايي كه مشخص شده از طريق سيستم فضاي مجازي كه مشخص شده، سوال كنيم و بپرسيم.

اگر خداي ناكرده گرفتار بيماري شديم، راهش اين است كه فاصله بگيريم جاي اين فاصله‌گيري اجتماعي، همين جاست. اتفاقاً امروز در اين جلسه به غير از بحثي كه از ديروز در كشور اجرايي و عملياتي مي‌شود و آن اينكه از عزيزان خواهش شده است كه هر كس در استان خودش باقي بماند و به استان‌هاي ديگر سفر نكند و اگر كسي هم بخواهد اين را اجرا نكند، اينبار يك مقدار سختگيرانه با او برخورد مي‌شود و اگر بخواهد مقاومت كرده و گوش نكند، جلويش گرفته مي‌شود.

مجازات‌هايي هم براي اين افراد در نظر گرفته شده است كه اميدوارم هيچ‌وقت در اين طرح به مجازات نرسيم.يعني اينقدر مردم هوشمندانه عمل كنند و همكاري خوبي با پليس و نيروي انتظامي كه سر جاده‌ها هستند، داشته باشند و آنها هم اينقدر خوب عمل كنند كه نه نياز به جريمه و نه نياز به خواباندن ماشين داشته باشيم. مي‌خواهيم اين امر هيچ وقت اتفاق نيفتد و آنقدر مواردش نادر باشد كه به چشم نيايد همه خودشان عمل كنند و اين به عنوان وظيفه بزرگ ملي و انساني ما است.

اين طرح و اصل مصوبه آن تا ۱۵ فروردين و ادامه‌اش تا ۲۰ فروردين است، به طور طبيعي تا ۲۰ فروردين گفتيم و ۱۵ فروردين يك بار ديگر مرور مي‌كنيم لذا مردم بر مبناي ۲۰ فروردين در نظر بگيرند و اين مدت را همكاري و لطف كنند چرا كه با همكاري شما است كه كار پيش مي‌رود.

اگر شما نخواهيد همكاري كنيد، درست كردن يك كاغذي كه آن كاغذ را به پليس نشان دهيد كه من ساكن اين شهر و ساكن آن شهر هستم همه مي‌دانيم كه خيلي مشكل نيست و پليس هم وقت ندارد كه آنجا بخواهد چند ساعت بررسي كند و دقت و صحت آن را بسنجد.

همه بايد با هم همكاري كنيم. يعني بدانيم اين طرح، طرحي است كه به نفع همگي ما است. يك نكته‌اي را استاندار هرمزگان به من گفت كه خيلي تعجب كردم گفت روزهاي اول فروردين گفتيم هيچ كس قشم نرود مگر اينكه اهل قشم باشد. گفت عده زيادي در قشم كارت شناسايي از مردم جمع مي‌كردند و مي‌آوردند بندر عباس و به مردم مي‌دادند و مردم آن كارت شناسايي را  نشان مي‌دادند و به قشم مي‌رفتند. اگر مردم بخواهند همكاري نكنند اين مي‌شود. به جايي نمي‌رسيم. همه بايد با هم همكاري كنيم و همه بدانيم اين طرح براي ما ضروري است. تمام اين طرح براي اين است كه زودتر از اين بليه خلاص شويم و با اين طرح‌هايي كه اجرا مي‌كنيم زودتر به اين نقطه برسيم.

براي اينكه مردم مطلع باشند؛ امروز وزارت بهداشت و درمان يك طرحي به جلسه ستاد آورد كه مبناي اين طرح به اعتقاد من بسيار مهم و اين است كه هر كس معلوم شد به ويروس كرونا مبتلا شده، موظف است حدود ۱۴ روز و هر مقداري كه پزشك‌هاي ما تعيين مي‌كنند؛ مي‌گوييم ۲ هفته، حدود ۲ هفته اين فرد خودش را از جامعه دور كند و تماس نداشته باشد و به نوعي خودش را قرنطينه كند.

حالا در خانه خودش مي‌تواند، در استراحتگاه‌هايي كه مشخص كرده ايم و اگر لازم بود بيمارستان بستري شود، بيمارستان در خدمت اين عزيزان است؛ ولي خواهش مي‌كنيم اين افراد خودشان را از خانواده و از دوستانشان جدا كنند؛ اولين كساني كه در خطر قرار مي‌گيرند اعضاي خانواده خودشان هستند؛ پدرها، مادرها و مادربزرگ‌هاي خودشان و اولين گروه دوستان نزديك و همسايگان و دوستان صميمي خودشان هستند.

اين هيچ مشكلي نيست به هر حال فردي ممكن است در شرايطي كرونا بگيرد، خودش را مي‌برد در اختيار بيمارستان و استراحتگاه قرار مي‌دهد يا مي‌رود در خانه؛ در صورتي كه در خانه امكانات لازم داشته باشد، براي اينكه اتاق خاص براي او مد نظر قرار بگيرد كه ديگران را مبتلا نكند، اشكالي ندارد.

بحث امروز اين بود كه اگر اين فرد عمل نكرد و با اينكه مي‌دانست كرونا دارد، در جامعه آمد با او چه برخوردي شود و چه كاري انجام شود؟ اين كار را به كميته سياسي – اجتماعي - امنيتي واگذار كرديم و گفتيم كه اين طرح را در كميته امروز بررسي و اگر توانستند تا شب نهايي كنند و به ما بدهند تا تصويب كنيم.

به نظر من اين مسأله از مهم‌ترين مسايل ماست؛ يعني در كشور ما هر طور كه معلوم شد يك فرد كرونا دارد، بايد از جامعه جدا شود؛ همه اين طرح‌هايي كه اجرا مي‌كنيم و سختگيري مي‌كنيم براي همين است كه فرد كرونايي قاطي ديگران نشود و اين ويروس به آنها منتقل نشود؛ همه تلاش‌ها براي همين است.

بنابراين آنهايي كه مشخص مي‌شوند، حتماً بايد از جامعه جدا شوند تا اينكه معلوم شود آنها دوران خودشان را در فاصله گيري از اجتماع گذرانده‌اند و وقتي خوب شدند به جامعه‌شان برمي‌گردند؛ اين دوره طولاني نيست؛ دوره ۲ هفته‌اي است و همه بايد مراعات كنيم تا از اين مسأله ان‌شاء الله عبور كنيم.

البته طرح‌هاي ديگري هم در اين جلسه بود؛ نسبت به آنهايي كه با شايعه پراكني، ذهن مردم را مشوش و ناراحت مي‌كنند و به مردم استرس وارد مي‌كنند. آنهايي كه مردم را در اضطراب قرار مي‌دهند از همكاران نزديك كرونا هستند، چون كرونا اينها را مي‌خواهد؛ كرونا مي‌خواهد يك عده روي اعصاب مردم بيايند و اعصاب مردم را متزلزل بكنند تا مردم روحيه‌شان را از دست بدهند و او بتواند موفق شود.

آن كسي كه روحيه‌اش را از دست مي‌دهد و در استرس و فشار روحي قرار مي‌گيرد، ايمني بدنش آسيب مي‌بيند و اين ويروس سريع‌تر مي‌تواند به اهدافش برسد.

نبايد بگذاريم ياران كرونا در كنار هم باشند؛ بايد اينها را كنار بگذاريم؛ اين هم يك نوع فاصله‌گذاري در دنياي تبليغات است و اين كار را وزارت ارشاد، دستگاه‌هاي ديگر، صدا و سيما و فضاهاي مجازي، همه بايد مراقبت و مواظبت كنند كه ان‌شاء الله همچون حادثه‌اي اتفاق نيفتد و مردم با نشاط و سرزندگي باشند؛ اما در عين حال مشكل هم است و از اين مشكلات عبور خواهيم كرد.

نكته ديگري را در اينجا مي‌خواهم عرض كنم و آن اينكه ما تأكيد كرديم بر خريد و فروش اينترنتي كه حتي‌الامكان مردم نيازهاي خودشان را از طريق شركت‌هايي كه مي‌توانند از طريق اينترنت براي مردم جنس را تهيه كنند و درب خانه تحويل آنها دهند، تامين كنند؛ در جلسه قبل هم بحث كرده بوديم در اين جلسه هم بحث شد و بنا شد در اين زمينه اقداماتي كه شده و اقداماتي كه باز هم لازم است و در جلسات ديگر اگر لازم شد، از طريق وزارت صمت مطرح شود براي اينكه مردم نيازمند نباشند در اين ايامي كه براي ما مهم است كه اين فاصله‌گذاري اجتماعي انجام بگيرد، زياد از خانه خارج شوند.

اما بحث بعدي، بحث زندگي مردم است؛ مي‌دانيم در اين ايام وقتي مسافرت را ممنوع مي‌كنيم و وقتي مي‌گوييم مغازه و فروشگاه بسته شود، به زندگي مردم فشار وارد مي‌شود؛ همه ما مي‌دانيم يعني چه؛ مي‌دانيم عده‌اي هستند كه زندگي‌شان با كار روزمره‌شان تأمين مي‌شود و اگر ۲ روز كار نكنند، براي مخارج زندگي‌شان دچار مشكل مي‌شوند؛ اينها را مي‌دانيم؛ براي اين اگر اين طرح‌هايي كه بايد اجرا شود، اگر يك روز لازم باشد اجرا شود، يك روز و يك ساعت نخواهيم كرد؛ هر مقدار كه ضروري است اجرا مي‌كنيم و به محض اينكه اين ضرورت تمام شود اين طرح كنار گذاشته مي‌شود و مردم به زندگي عادي‌شان مي‌پردازند.

مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، رفت و آمدها، فعاليت‌ها و مسافرت‌هاي ما كاملاً به شرايط قبل برخواهد گشت؛ منتها بايد به روزي برسيم كه ستاد ملي كرونا به ما اعلام كند و اگر بگويد هنوز در بعضي از استان‌ها، روند مبتلايان و حتي روند فوتي‌ها در حال افزايش است، اين روند افزايشي ما را وادار مي‌كند اين طرح‌ها را همچنان پيش ببريم؛ هر موقع وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملي مقابله با كرونا گفت روند افزايشي كاهش پيدا كرده و پايين آمده يا تثبيت شده و روي خط صاف موازي رفتيم؛ آن موقعي است كه مي‌توانيم شرايط را به يك شرايط قبل از اين حوادث، و قبل از ماه اسفند برگردانيم.

اما در عين حال يكبار ديگر قبلاً اشاره كردم و مي‌خواهم به مردم عزيز كلي بگويم؛ مردم عزيز و بزرگوار! مي‌دانيم در شرايط تحريم و سختي هستيم، اما معادل ۲۰ درصد بودجه امسال‌مان يعني حدود ۱۰۰ هزار ميليارد تومان را به بحث كرونا اختصاص داديم.

اين براي دنيا شايد تعجب‌آور باشد كه يك كشور در حال تحريم چگونه توانسته ضمن اينكه بيمارستان‌ها و تختهايش مجهز است و پزشك و پرستارانش باروحيه است؛ اصلاً مردم جامعه ما آرامش دارند؛ درست است ناراحت‌ هستند و عده‌اي از عزيزانشان را از دست داده‌اند اما در كل جامعه آرام است؛ اين آرامشي كه در جامعه وجود دارد و اينكه دولت توانسته در عرض همين يك هفته صد هزار ميليارد تومان به عنوان بلاعوض يا به عنوان وام و تسهيلات ارزان قيمت در اختيار افرادي قرار دهد كه آنها دچار مشكل شدند؛ اين صد هزار ميليارد را اشاره مي‌كنم، البته بيش از اين است منتها اينهايي كه مهلت داديم، آنها را حساب نمي‌كنيم.

مثلاً‌ در زمينه ماليات، بيمه، عوارض شهرداري، اقساط بانكي، هزينه آب، برق و... مهلت و تنفسي در چند ماه داديم؛ آنها را هم مي‌شود به رقم و عدد اقتصادي در آورد؛ آنها را حساب نمي‌كنيم؛ حتي در مورد چك‌هاي برگشتي، تصميماتي كه اتخاذ كرديم برنمي‌گردم آنها را بحث كنم.

اما به غير از اين مواد، مواردي را كه تصويب كرديم به اين صورت است؛ ۸ هزار ميليارد تومان براي پرداخت نقدي به ۳ ميليون نفر و تسهيلات براي ۴ ميليون خانوار مد نظر قرار داديم؛ اين يك رقم است.۱۲ هزار ميليارد تومان براي بخش بهداشت و درمان مد نظر قرار داديم. اين جزو مصوبات روز پنج‌شنبه ما است كه ان‌شاء الله اجرايي و عملياتي مي‌شود. رقم بعدي كه مد نظر قرار داديم، ۵ هزار ميليارد تومان براي كمك به صندوق بيمه بيكاري اختصاص داديم؛ ۷۵ هزار ميليارد تومان هم تسهيلات ارزان قيمت با اقساط ۲ساله با نرخ ۱۲ درصد آماده كرديم كه در اختيار كسب و كارهايي قرار دهيم كه در اين روزها تحت فشار قرار گرفتند.

مردم عزيز ما بدانند كه كل بودجه كشور ۵۰۰ هزار ميليارد تومان است كه علاوه بر آن ۱۰۰ هزار ميليارد تومان‌ هم براي مقابله با كرونا اختصاص داده ايم كه در داخل بودجه نيست.  ما ۱۰۰ هزار ميليارد تومان علاوه بر بودجه سال ۹۹ اختصاص داديم براي اينكه نگذاريم از لحاظ اقتصادي خسارت فوق‌العاده‌اي به كشور بخورد و بتوانيم راه و مسير را ادامه دهيم.

باز هم در پايان به مردم عزيزمان اطمينان مي‌دهم؛ دولت، وزارت راه و شهرسازي، وزارت صمت، وزارت خارجه، وزارت بازرگاني و بخش بهداشت و درمان، وزارت كشور و تمام وزارتخانه‌هايي مثل نفت، نيرو كه بايد نيازمندي‌هاي مردم را تأمين كنند، همه پاي كار هستند؛ نيروهاي مسلح از نيروي انتظامي، سپاه، بسيج و ارتش همه پاي كار هستند.

اينجا فرصت را مغتنم مي‌شمارم و روز پاسدار را به برادران بسيار عزيز سپاه پاسداران كه از روز اول تشكيل اين سپاه در سال ۵۸ تاكنون هميشه در خط مقدم خدمت و دفاع از امنيت كشور بوده و امروز هم با همه توان در حال فعاليت هستند، تبريك مي‌گويم.

به شهداي عزيزشان درود مي‌فرستيم؛ به همه عزيزان رزمنده‌شان خسته نباشيد و تبريك مي‌گوييم و ان‌شاء الله روز بسيار خوب و سال بسيار خوبي براي آنها و براي ملت عزيز ما باشد.

موفقيت همه طرح‌هاي ما در سايه وحدت و اتحاد است و ان‌شاء الله با وحدت و اتحاد اين مسير را تا موفقيت كامل پيش خواهيم برد.

والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته