خوزنا : كدام بخش‌ها مشمول ماليات مستقيم خواهند شد؟
سه شنبه، 12 فروردین 1399 - 15:59 کد خبر:87620

لايحه اصلاح ماليات‌هاي مستقيم اوايل بهمن سال ۹۸، به دولت فرستاده شد كه در آن ماليات سالانه املاك مسكوني، درآمد كشاورزي، ماليات بر درآمد املاك، ماليات بر عايدي املاك، ماليات سالانه خودروهاي شخصي و ... تعيين شده و نياز است تا در سال جاري اين لايحه در مجلس بررسي و تصويب شود؛ زيرا، تاثيرات مثبتي در افزايش درآمدهاي دولت، كاهش فاصله طبقاتي و ثبات بازار مسكن در پي خواهد داشت.

 ايسنا: پيش‌نويس لايحه اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم كه اوايل بهمن ماه سال گذشته از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي با سه محور شامل ساماندهي معافيت‌ها و مشوق‌هاي مالياتي، اجراي سيستم مالياتي بر مجموع درآمد اشخاص حقيقي و ماليات بر دارايي (شامل عايدي املاك، سالانه املاك و سالانه خودرو) به دولت فرستاده شد كه شامل پايه‌هاي مالياتي جديدي همچون ماليات بر عايدي املاك، ماليات سالانه خودروهاي شخصي، ماليات سالانه املاك مسكوني، درآمد املاك، درآمد كشاورزي، درآمد حقوق، درآمد مشاغل، ماليات بر درآمد اشخاص حقوقي و حقيقي و درآمد اتفاقي مي‌شود.

با توجه به نارسايي­‌ها و چالش‌هاي ساختاري نظام مالياتي كشور از جمله گستردگي معافيت­‌ها، ناكارآمدي در مقابله با فعاليت‌هاي سوداگرانه مخرب در بازار دارايي‌ها، ناكارآمدي از حيث بازتوزيع درآمد، تركيب نامناسب ماليات بر درآمد، عملكرد نامطلوب شاخص‌هاي مالياتي، عدم اشراف بر اطلاعات اقتصادي مؤديان و پيچيدگي اجرايي ماليات بر درآمد اشخاص كه تحقق اهداف مذكور را با ترديد مواجه كرده، از اين‌رو اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم، ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.

حذف ماليات حق تمبر و كاهش ماليات شركت‌ها از ۲۵ به ۱۰ درصد

گفتني است كه در اين پيش‌نويس براي بهبود محيط كسب‌وكار، ماليات حق تمبر لغو شده و علاوه براين، نرخ ماليات شركت‌ها از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد كاهش يافته و در مقابل آن ماليات بر سود سهام و سهام‌الشركه وضع شده است.

در اين زمينه يك كارشناس اقتصادي به ايسنا اعلام كرد كه كاهش ماليات شركت‌ها از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد در اين لايحه اقدام درستي است، زيرا در تمام دنيا شركت‌ها مشمول ماليات نيستند و فقط سهامداران شركت‌ها مشمول ماليات هستند كه اين امر به شركت‌ها كمك مي‌كند تا بتوانند سيستم‌هاي مالي خود را بهتر جمع‌بندي كنند.

همچنين، طبق اين لايحه كليه مالكان (اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي) انواع خودروهاي سواري و وانت دو كابين داراي شماره انتظامي شخصي و فرزندان صغير تحت تكفل خود كه در هر پايان هر سال مجموع ارزش آن‌ها بيش از ۵ ميليارد ريال باشد، به شرح زير مشمول ماليات سالانه خودرو مي‌شوند:

۱) تا مبلغ ۷ ميليارد ريال نسبت به مازاد ۷ ميليارد ريال: يك درصد

۲) تا مبلغ ۱۵ ميليارد ريال نسبت به مازاد ۱۵ ميليارد ريال: ۳ درصد

۳) تا مبلغ ۴۰ ميليارد ريال نسبت به مازاد ۲۵ ميليارد ريال: ۴ درصد

۴) نسبت به مازاد ۴۰ ميليارد ريال: ۵ درصد

لازم به ذكر است كه اشخاص مشمول اين نوع ماليات، مكلف هستند تا ماليات هر سال را تا پايان ارديبهشت ماه سال بعد به حساب سازمان امور مالياتي واريز كنند و در غير اين صورت مشمول جريمه ماده ۱۹۰ اين قانون خواهند بود.

دفاتر اسناد رسمي و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران (معاونت راهنمايي و رانندگي) مكلف هستند حسب مورد از ثبت سند و تعويض پلاك خودرو كه ماليات آن پرداخت نشده، خودداري كنند. در غير اين صورت با مودي پرداخت ماليات مسئوليت تضامني خواهند داشت.

نرخ‌هاي ماليات بر مسكن چه قدر است؟ 

همچنين، براساس اين لايحه كليه مالكين (اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي) نسبت به جمع ارزش املاك مسكوني (اعم از خانه يا آپارتمان و زمين يا كاربري مسكوني) خود و فرزندان صغير تحت تكفل خود كه در پايان هر سال مجموع ارزش آن‌ها بيش از ۵۰ ميليارد ريال باشد به شرح زير است:

۱) تا مبلغ ۷۰ ميليارد نسبت به كل ارزش: يك در هزار

۲) تا مبلغ ۱۵۰ ميليارد ريال نسبت به مازاد ۷۰ ميليارد ريال: ۳ در هزار

۳) تا مبلغ ۲۵۰ ميليارد ريال نسبت به مازاد ۱۵۰ ميليارد ريال: ۴ در هزار

۴) تا مبلغ ۴۰۰ ميليارد ريال نسبت به مازاد ۲۵۰ ميليارد ريال: ۵ در هزار

۵) نسبت به مازاد ۴۰۰ ميليارد ريال: ۶ در هزار

طبق اين ماليات، اشخاص مشمول اين فصل مكلف هستند كه حداكثر ظرف ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن اين قانون نسبت به ثبت و يا بارگذاري مشخصات املاك مشمول ماليات اين فصل خود در سامانه‌اي كه توسط سازمان مالياتي اعلام مي‌شود، اقدام كنند.

گفتني است اشخاصي كه داراي يك واحد مسكوني بوده و درآمد سالانه آن‌ها كمتر از ۱ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال باشد، مي‌توانند حداقل ۱۰ درصد ماليات متعلق هر سال را پرداخت و مابقي آن را تا زمان نقل و انتقال ملك به تعويق بيندازند.

در اين صورت در زمان پرداخت ماليات معوقه، ماليات مذكور متناسب با نرخ تورم افزايش و وصول خواهد شد. لازم به ذكر است كه املاك در حال ساخت تا زمان نصب كنتور برق مشمول ماليات اين فصل نخواهند شد.

يكي از كارشناسان اقتصادي درباره تاثيرات ماليات بر عايدي املاك به ايسنا توضيح داد كه اين نوع ماليات مي‌تواند سودهاي بادآورده را در بخش املاك و مستغلات را حذف كند. اين نوع ماليات در بازار مسكن قطعا مي‌تواند اثر كاهشي داشته باشد.

افزايش درآمدهاي مالياتي در بخش مسكن با ماليات بر عايدي املاك  

همچنين اين اقتصاددان معتقد است كه ماليات بر عايدي املاك مي‌تواند اثر بسيار مثبتي بر درآمدهاي مالياتي داشته باشد. با اين نوع ماليات، درآمدهاي مالياتي دولت كه در بخش املاك صفر بوده افزايش پيدا مي‌كند و درآمدهاي حاصل از املاك كه يكي از مسيرهاي فرار مالياتي بوده، با اين نوع ماليات،  بسيار محدودتر مي‌شود.

علاوه براين، طبق اين لايحه درآمد مشمول ماليات سالانه اشخاص حاصل از فعاليت‌هاي بخش كشاورزي (شامل كليه زير بخش‌ها) تا ۶۰۰ ميليون ريال به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول ۵ و ۷ اين باب مشمول ماليات مي‌شوند.

درآمد مشمول ماليات اشخاص حقوقي موضوع اين ماده با اعمال ضرايب مربوط به هر يك از فعاليت‌هاي بخش كشاورزي تعيين مي‌شود و ضرايب مذكور توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي با همكاري وزارت جهاد كشاورزي به تصويب هيات وزيران مي‌رسد.

در كل، تصويب اين لايحه و قانوني شدن آن در آينده تاثيرات مثبت قابل ملاحظه‌اي همچون افزايش درآمد پايدار دولت، كاهش شكاف طبقاتي كه اكنون در وضعيت نامناسب و نگران‌كننده قرار دارد، ثبات بازار مسكن و كاهش قيمت آن، كاهش حضور دلالان و فعاليت‌هاي سوداگرانه در بازارهايي همچون مسكن را در پي‌خواهد داشت.