خوزنا : نامه بي نقطه در تجليل مقام معلم
شنبه، 13 اردیبهشت 1399 - 21:59 کد خبر:88159
جايگاه معلم و شباهت آن با مقام انبياء از ديرباز محل توجه و احترام و منشاء الهام نويسندگان، شاعران و عرفا بوده است. اين سنت ادبي تا دهه هاي اخير استمرار يافته و يكي از آخرين نمونه هاي كلاسيك ادب فارسي در تجليل از مقام معلم، متني است مربوط به سال ۱۳۷۱ به قلم آقاي فاضل حيدري (معلم خوزستاني، خبرنگار وقت روزنامه جمهوري اسلامي در اهواز و مدير بعدي روابط عمومي آموزش و پرورش خوزستان) كه در روزنامه سراسري جمهوري اسلامي مورخ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۷۱ در صفحه دوم منتشر شده است


نامه بي نقطه در تجليل از مقام معلم

جايگاه معلم و شباهت آن با مقام انبياء از ديرباز محل توجه و احترام و منشاء الهام نويسندگان، شاعران و عرفا بوده است. اين سنت ادبي تا دهه هاي اخير استمرار يافته و يكي از آخرين نمونه هاي كلاسيك ادب فارسي در تجليل از مقام معلم، متني است مربوط به سال ۱۳۷۱ به قلم آقاي فاضل حيدري (معلم خوزستاني، خبرنگار وقت روزنامه جمهوري اسلامي در اهواز و مدير بعدي روابط عمومي آموزش و پرورش خوزستان) كه در روزنامه سراسري جمهوري اسلامي مورخ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۷۱ در صفحه دوم منتشر شده است.

روزنامه جمهوري اسلامي در شماره مذكور، ذيل تيتر "تقديم به معلمان سراسر كشور"، نوشت: 《نامه اي بدون نقطه كه به مناسبت سالگرد شهادت استاد بزرگوار مرتضي مطهري و روز معلم در تجليل از مقام شامخ معلمان سراسر كشور توسط خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي در اهواز به رشته تحرير درآمده، تقديم آموزگاران متعهد و ساعي كشورمان مي شود:

اِسم دادارِ وَدود را اول كلام آورم روح مطهر امام راحل، صدرِ كامل، اُسوه و الگوي معاصر در سراي دائمي مسرور كه او رعدآسا علم اسلام را در سراسر عالم عَلَم و مردم اُمي را در همه عالم آگاه كرد. ولي' ِ اَمرِ اسلام اطالَ الله عُمره را سلام كه راه اسلامي امام راحل را مصمم مي رود.

مسرورم كه همگام و همراه همه آحاد مردم، صعود سماويِ علامه مطهري و مراسم سالگرد معلم ِ ساعيِ كودكم و دگر اسوه هاي سراسر عالم را گرامي مي دارم.

معلمِ گرامي، سرورم، اي رهرو رسول الله، آگاهي و آگاهي داري كه در كلاسهاي درس و در ممالكي كه معلم راه الله را رها كرده و علوم مادي را درس مي دهد، علم او آوارگي و سردرگمي مردم را رهاورد دارد.



 

اما معلم اسلامي و آگاه ما كه مِهرِ الله را در دل دارد و در صراط الله، احكام الهي و علوم اسلامي را درس مي دهد، كلام او در دل محصل وارد مي گردد و حاصل كار او اصلاح امور عمومي مردم را در عالم معاصر و عالم موعود رهاورد دارد. اي هاديِ مردم، اي رهرو امام راحل، اي كه اِعلام احكام الهي و آگاهي مردم را عهده داري، آگاهي كه در عالم معاصر و در عصري كه علم دعوي اِحاطه كل' امور را دارد، هركس گِردِ علوم اسلامي و حول محور الله مي گردد، آگاهي دارد كه دل آدمي هم در حول اسم الله آرام مي گردد.

معلم آگاه، در راهي كه مي روي و در راه اِعلام احكام الهي، دل را هراس مَدِه كه هر كه در صراط الله سر دهد، سوي دار السرور مي رود.

همواره عَلَم اسلام و عَلَم لا الله الا الله و محمد رسول الله در سراسر ممالك عالَم ساطع و دل معلم مسرور. مرا هم دعا روا دار. دعاگوي معلم - احمد آل محمد》.

آقاي حاج ابراهيم افتخار از فرهنگيان خوشنام وبا تجربه كه سالها رييس دبيرستان تيزهوشان اهوازبود وازسال ۱۳۷۰تابه حال سرپرستي روزنامه جمهوري اسلامي در خوزستان را عهده دار است، درباره خاطره انتشار اين مطلب به خبرنگار ما گفت: 《سال ۱۳۷۱ آقاي فاضل حيدري از معلمان ارجمند اهواز و همكار فرهنگي و صاحب قلم ما كه بصورت افتخاري با روزنامه جمهوري اسلامي اهواز نيز همكاري داشت، نامه بي نقطه اي خطاب به معلم فرزند خود نوشته بود كه بنظرم بسيار جالب آمد و گفتم خوش به حال معلم فرزندت (و جالب اين كه چند سال بعد در مدرسه تيزهوشان مدير مدرسه فرزند ايشان شدم).

عين دستخط آقاي حيدري را به تهران پست كردم و پيشنهاد دادم در صورت صلاحديد منتشر كنند و دفتر مركزي هم استقبال شايان كرد و نه در صفحه شهرستانها بلكه در صفحه ۲ كه يكي از ۳ صفحه مهم روزنامه بود در شماره ۳۷۳۵مورخ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۷۱ چاپ شد.

چون امضاي ايشان (فاضل حيدري) نقطه داشت، امضاي "احمد آل محمد" را پاي مطلب درج كرد . اين متن در سال ۱۳۷۱ و سالهاي بعد توسط ايشان و به نام ايشان در مراسمات فرهنگي قرائت شد و مورد توجه و استقبال عموم فرهنگيان خوزستان قرار گرفت.