خوزنا : برگزاري نماز عيد فطر در مساجد
شنبه، 27 اردیبهشت 1399 - 19:27 کد خبر:88376

رئيس‌جمهور گفت: روز قدس در ۲۱۸ شهرستاني كه وضعيت سفيد دارند در محل نماز جمعه برگزار مي‌شود و در تهران نيز اين مراسم به صورت حركت تبليغي به وسليه خودروها انجام مي‌شود.

ايسنا: حجت الاسلام والملسمين حسن روحاني در جلسه امروز ستاد مقابله با كرونا، اظهار كرد: روز قدس امسال در ۲۱۸ شهرستاني كه وضعيت آنها سفيد است و نماز جمعه در آن برقرار است مي‌تواند برگزار شود، البته با مراعات همه پروتكل‌هاي بهداشتي؛ البته اين مراسم نه به صورت راهپيمايي بلكه صورت اجتماع در نماز جمعه برگزار مي‌شود.

وي ادامه داد: براي شهر تهران دستورالعمل ويژه‌اي در نظر گرفته شده، تهران شرايط قرمز دارد؛ اما خيلي سخت است به عنوان پايتخت در  آن خبري نباشد و بر طبق تصميم گيري مراسم روز قدس به سپاه سپرده شده و از يك مبدا تا انتها حركتي به وسليه خودرو كه در واقع حركت تبليغي است انجام مي‌شود و اجتماع مردمي نداريم.

رئيس جمهور در مورد  آخرين تصميم براي برگزاري نماز عيد فطر هم گفت: بنا شد در سراسر كشور نماز عيد فطر برگزار شود اما نه در مصلاها و اماكني كه اجتماعي بزرگ مثل سال هاي گذشته انجام مي‌شد، بلكه هر مسجدي مي‌تواند را رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي نماز را برگزار كنند مردم در منازل خود هم مي‌تواند نماز  را بخواند.

رئيس جمهور در خصوص روند بازگشايي حرم‌هاي متبركه گفت: بنا شد صحن‌هاي اماكن مقدس بعد از ماه مبارك رمضان در چارچوب دستورالعمل هاي تعيين شده بازگشايي شوند، ولي همچنان رواق‌ها و حرم‌ها بسته خواهند ماند. بنا شد فعلا سه ساعت صبح و سه ساعت بعد از ظهر درهاي صحن باز شود تا مردم با حضور در صحن‌ها به اعمال زيارتي خود پرداخته، ولي اين توقف نبايد بيش از حد باشد؛ البته اين آغاز كار است و هر چه به جلوتر برويم شرايط بهبود پيدا خواهد كرد.

وي افزود: رستوران‌ها نيز بعد از ماه مبارك رمضان در چارچوب پروتكل‌هاي بهداشتي فعاليت‌هاي خود را از سر مي‌گيرند. كنكور نيز در چارچوب همين پروتكل‌ها انجام خواهد شد. دانشگاه‌ها غير از رشته‌هاي پزشكي كه اكنون نيز فعال هستند فعاليت خود را از ۱۷ خرداد در حوزه آزمايشگاه و كارگاه‌ها آغاز خواهند كرد.

روحاني گفت: فعاليت‌هاي ورزشي بازگشايي خواهند شد البته اين كار بايد در چارچوب پروتكل هاي بهداشتي و بدون تماشاچي باشد، هيچ اجتماعي را شاهد نباشيم و تماشاچي در اين حوزه حضور نداشته باشد كه اين پروتكل از سوي وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد.

رئيس جمهور درباره فعاليت هتل‌ها در اين ايام گفت: در اين ايام هتل ها كاملا بسته نيستند صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل‌ها باز بود مردم مي‌توانستند به هتل بروند و حتي مي‌توانستند به رستوران هتل بگويند كه غذا را برايشان به اتاق هتل بياورد اما بعد از ماه مبارك رمضان رستوران هتل‌ها نيز فعال خواهد شد.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از اظهارات خود با انتقاد از ايجاد يأس و اضطراب در جامعه گفت: اين اقدامات آثار رواني و آثار تصميم گيري اقتصادي براي آينده دارد. مسوولان پزشكي، اجتماعي و سياسي كشور براي مردم به صورت واضح توضيح دهند كه دوران سختي تمام نشده است و همچنان با اين ويروس خطرناك رو به رو هستيم. اما شرايط ما از ديروز بهتر شده است.

وي اضافه كرد: در اوايل اسفند مشكلاتو بهم ريختگي هايي وجود داشت و كسي نمي‌دانست كه بايد چه كند و از علايم اين ويروس اطلاع دقيقي نداشت و هر كسي چيزي مي‌گفت، اما مهارت كادر درماني ما و مردم به مراتب بالا رفت و پزشكان و پرستاران اكنون تقريبا علايم اين ويروس را مي‌دانند.

وي همچنين گفت: تجهيزات ما هم بيشتر شده است و تجهيزات لازم را در حال حاضر در اختيار داريم. مردم بايد بدانند شرايط فردا بدتر از امروز نيست، مگر اين كه گفته شود ويروس در چند ماه آينده جهش مي‌يابد؛  البته اگر هم جهش بيايد ما از پيك اصلي عبور كرديم. مردم ضمن احتياط بايد اميدوار باشند. شرايط ما در آخر ارديبهشت كاملا متفاوت است اما بايد احتياط كنيم و فكر نكنيم اين ويروس تمام شده است. كنار گذاشتن دستورالعمل‌ها مي‌تواند تعداد مبتلايان را افزايش دهد و ما دوباره دچار مشكل شويم. نه بايد دلهره ايجاد كنيم و نه بي‌تفاوتي. ما در كشور دعواي نان و جان يا جان و دين نداريم. دين، نان و جان در كنار هم هستند.

روحاني در ادامه با بيان اين كه در كنار خطر سلامت مردم، از طريق رسانه‌هاي بيگانه متوجه خطر ديگري شدم، خاطرنشان كرد: آن رسانه‌ها به بهانه بيماري مي‌خواستند كشور را تعطيل كرده و آن را به هم بريزند؛ مثلا اين است كه سلامت مردم يك خدمت ضروري است. آب، برق و گاز هم يك خدمت ضروري است مواد غذايي و ضد عفوني هم يك كالاي ضروري است ما از همان ابتدا بر خدمات و كالاهاي ضروري متمركز شديم تا اين خدمات و كالاها حتي بدون يك روز تعطيلي به مردم ارائه شوند و به همين خاطر هم مشكل جدي پيدا نكرديم.

رئيس‌جمهور با تاكيد بر اينكه بهداشت فردي يك اصل است، تصريح كرد: بايد فاصله‌گذاري اجتماعي هوشمند را تا ماه‌ها ادامه دهيم. دست دادن، آغوش گرفتن و به مهماني رفتن را براي مدتي فراموش كنيم. كرونا وجود دارد و ما  بايد خود را با اين شرايط تطبيق بدهيم هر جا هم مردم رعايت كردند كار خوب پيش رفته است.

وي ادامه داد: بايد فرد مبتلا از جامعه جدا شود و كسي كه مبتلا مي‌شود هم به خودش خبر دهيم و هم به خانواده و محل كارش؛ اما اين كار با اينكه تصميم ستاد كرونا بوده است، انجام نمي‌شود در مواردي هم به خود بيمار هم گفته نمي‌شود و در زمينه تشخيص بيماري ميان دستگاه‌هاي مختلف ناهماهنگي وجود دارد. بايد دستور العمل هاي روشني به تمام مراكز درماني در اين زمينه ابلاغ شود آموزش‌هاي كافي هم به مردم بدهيم؛ زيرا آموزش‌ها كافي نيست. بيماريابي هم بايد به شكل عملي انجام شود تا بتوانيم سريعتر  از اين دوران عبور كنيم.

وي با بيان اين كه بايد كار را به دست مردم بدهيم، گفت: مردم بايد به مسوولان و متخصصين اعتماد كنند و هر چه شفافيت و صداقت ما بيشتر باشد اعتماد مردم نيز بيشتر مي‌شود، هر چه همكاري‌هاي دستگاه‌ها بيشتر باشد اعتماد مردم بيشتر مي‌شود. وقت براي دعوا زياد داريم الان نه وقت دعوا بلكه وقت اتحاد است. مردم وقتي ببنند چه نوع حرف زده مي‌شود اعتمادشان سلب مي‌شود. بايد با مردم صادق باشيم و البته صداي مردم را هم بشنويم و آنها را براي حداقل چند ماه زندگي با كرونا آماده كنيم؛ ممكن است مناطق سفيد، زرد شود و بنابراين مراقبت لازم است بايد بدانيم دوران كرونا تمام نشده است و همچنان هوشيارانه و حساب شده عمل كنيم.

رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه بايد براي افرادي كه دچار فشار زندگي هستند بسته‌هاي حمايتي درست كنيم، خاطرنشان كرد: بعضي مشاغل هنوز باز نشدند كه آنها مستاجر هستند و چك دارند. دولت در حد توان خود به آنها كمك كرده و مردم، خيرين و بسيج، سپاه و كميته امداد نيز در حال كمك هستند، در شرايط سختي بسر مي‌بريم و بايد به اين افراد كمك كنيم.

به گفته روحاني شركت‌هاي دانش بنيان نيز نقش مهمي دارند و شايد بتوانند واكسن اين ويروس را كشف كنند؛ البته بعيد است واكسن به امسال برسد.

وي با بيان اين كه به ارز، ريال و كالا و خدمات نياز داريم تاكيد كرد: همه بايد به ميدان بيايند اگر چشم ما به نفت باشد به مشكل مي‌خوريم، اما اگر چشم ما به صادر كننده وطن دوست باشد مشكل نداريم. بايد كالاي ما صادر شود و دلار آن برگردد بايد جهش توليد را به جدت عملياتي كنيم در اين شرايط مشكلي نخواهيم داشت.

روحاني در پايان با اشاره به گزارش خوشحال كننده كه در جلسه داده شده است، گفت: در بسياري از كشورها تلفات سالمندان  بسيار بالا است در كشور ما فقط يك درصد سالمندان در خانه سالمندان هستند و فقط ۱.۵ درصد آنها به علت كرونا در خانه سالمندان فوت كردند. در حال حاضر ۵۱ هزار نفر در خانه سالمندان به سر مي‌بر ند كه سال گذشته ۳۱۲ نفر آنها به دلايل مختلف فوت كردند و امسال اين آمار ۳۸۲ نفر است. سال گذشته تعداد سالمنداني كه در خانه سالمندان بودند ۴۱ هزار نفر بود.