خوزنا : كدام بنگاه‎ها در اولويت پرداخت تسهيلات كرونا هستند؟
یکشنبه، 28 اردیبهشت 1399 - 10:55 کد خبر:88381

تسنيم: از هفته گذشته ثبت نام كارفرمايان بنگاه‌هاي آسيب ديده براي دريافت تسهيلات كرونا آغاز شده است و طبق اظهارات محمد شريعتمداري، وزيركار ۵۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات براي ۱۳ رشته شغلي آسيب ديده از كرونا در نظر گرفته شده است.

شريعتمداري با اشاره به مصوبه ستاد ملي مقابله با كرونا اظهار كرد: بر اساس مصوبه ستاد ملي مقابله با كرونا و ستاد اقتصادي دولت، با همكاري بانك مركزي و از محل منابع شبكه بانكي، ۵۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات به بنگاه‌هايي تخصيص خواهد يافت كه در ۱۳ رسته‌اي كه مستقيم يا غير مستقيم از شيوع كرونا آسيب ديده اند، فعال هستند.

وي ادامه داد: بر مبناي اطلاعات موجود در سازمان تامين اجتماعي، يك ميليون كارگاه داراي شماره و ثبت شده، با ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار كارگر و نيروي انساني مشمول اين مصوبه مي‌شوند و اين واحد‌ها به شرط قبول تعهد حفظ نيروي كار خود كه بر اساس فهرست بيمه ارسالي به تامين اجتماعي در ماه‌هاي دي و بهمن سال ۱۳۹۸ محاسبه مي‌شود، مشمول دريافت پيامك مراجعه به سامانه كارا و ثبت نام دريافت وام خواهند شد.

اصلي‌ترين شرط دريافت اين تسهيلات حفظ اشتغال نيروي كار است و كارفرمان به شرط عدم اخراج مي‌توانند از اين تسهيلات بهره مندشوند.

در سامانه كارا ۴ نكته براي متقاضيان اين تسهيلات يادآوري شده است.

۱. واحد‌هاي مشمول، بايد ليست بيمه شاغلين مربوط به اسفندماه ۹۸ را به سازمان تامين اجتماعي ارائه كرده باشند.

۲. در پرداخت تسهيلات، اولويت با واحد‌هايي است كه ليست بيمه شاغلين مربوط به فروردين ۹۹ را تا پايان ارديبهشت ۹۹ به سازمان تامين اجتماعي ارائه كرده باشند.

۳. در صورتي كه شاغل واحد‌هاي مشمول از مقرري بيمه بيكاري در ماه‌هاي فروردين، ارديبهشت و خرداد ۹۹ استفاده نمايد مشمول بهره مندي از اين تسهيلات نخواهد شد.

۴. ثبت نام در اين سايت هيچ حقي را براي متقاضي ايجاد نمي‌كند.

 بر اساس اين نكات مشخص مي‌شود كه در پرداخت تسهيلات، اولويت با واحد‌هايي است كه ليست بيمه شاغلين مربوط به فروردين ۹۹ را تا پايان ارديبهشت ۹۹ به سازمان تامين اجتماعي ارائه كرده باشند. يعني بنگاه‌هايي كه ليست بيمه شاغلين فروردين ماه ۹۹ خود را تا پايان ارديبهشت پرداخت نكرده باشند در اولويت بعدي هستند. اين شرط وزارت كار آسيبي هم براي كارگران به دنبال داشته است. برخي از كارفرمايان سودجو براي دريافت تسهيلات، ليست حق بيمه كارگران خود را پرداخت كردند، اما خبري از دستمزد نشد. اين موضوعي است كه محمدرضا تاجيك، رئيس مجمع كارگران استان تهران خبر داد، برخي كارفرمايان براي بهره مندي از تسهيلات حمايتي كرونا، كارگران خود را اخراج نكرده و حق بيمه آن‌ها را هم پرداخت كرده اند، اما به كارگرانشان حقوق نداده اند.

به نظر مي‌رسد دولت مي‌بايست براي اين آسيب مهم فكري كند. چرا كه وقتي براي كارگر ليست بيمه در تأمين اجتماعي لحاظ مي‌شود امكان ثبت نام در بيمه بيكاري ندارد از سوي ديگر درآمدي از كارگاه محل اشتغال خود دريافت نكرده است و در اصل كارگر بدون درآمد بوده است، ولي از ترس اخراج به وضعيت اينچنيني تن داده است و به اعتقاد كارشناسان اقتصادي دولت بايد روند پرداخت تسهيلات را به گونه‌اي ديگر و با اجراي دقيق تري دنبال كند.