خوزنا : موفقيت واكسن "كوويد-۱۹" شركت مُدرنا در آزمايشات انساني
سه شنبه، 30 اردیبهشت 1399 - 08:43 کد خبر:88424

شركت داروسازي آمريكايي "مُدرنا"(Moderna) اعلام كرده نتايج اوليه آزمايش واكسن آنها در آزمايشات انساني موفقيت‌آميز بوده است.

 ايسنا : به نقل از آي.اي، در حالي كه بسياري از شركت‌ها و دانشگاه‌هاي جهان در حال تلاش براي ساخت واكسن بيماري كوويد-۱۹ هستند اخيرا شركت مُدرنا اعلام كرده است واكسن ساخت اين شركت در آزمايش‌هاي مقدماتي انساني با موفقيت عمل كرده است و واكسن آنها به نوعي به سيستم ايمني بدن نحوه مقابله با ويروس كرونا را آموزش داده است.

براساس گزارش‌ها پس از تزريق دو دوز از واكسن مذكور هر يك از شركت كنندگان كه در آزمايشات انساني مدرنا شركت كرده بودند علايم خوبي در پاسخ آنتي بادي بدنشان به اين واكسن  موسوم به" mRNA-۱۲۷۳" كه در فاز ۱ مطالعه توسط "مؤسسه ملي سلامت"(NIH)  انجام شده بود، نشان دادند.

با اين حال توجه به اين نكته مهم است كه اين مطالعه كوچك در درجه اول بر ايمني متمركز بوده است و با توجه به نتايج به طور قطع نمي‌توان گفت واكسن مذكور كاملاً قادر به جلوگيري از عفونت احتمالي ناشي از كروناويروس است. مسابقه يافتن يك واكسن مناسب براي بيماري كوويد-۱۹ به يكي از اهداف اصلي در تمام كشورهاي جهان تبديل شده و محققان در تلاشند تا به شيوع اين بيماري همه گير پايان دهند. مقامات دولت آمريكا اميدوارند تا پايان سال جاري بتوانند اين واكسن را توسعه دهند.

مدرنا اكنون در حال آماده شدن است تا استفاده اضطراري واكسن مذكور را در پاييز ۲۰۲۰ آغاز كند كه با انجام اين كار به شركتي تبديل خواهد شد كه خيلي سريع آزمايش واكسن خود را آغاز كرده است.

اين آزمايش توسط "مؤسسه ملي سلامت"(NIH) انجام شد و به زودي مدرنا قصد دارد يك مطالعه ميان مرحله‌اي را آغاز كند و در ماه ژوئيه نيز آخرين آزمايشات را انجام دهد.

شركت مدرنا و مؤسسه ملي سلامت از اوايل ژانويه سال ۲۰۲۰ روي واكسن كروناويروس موسوم به mRNA-۱۲۷۳ با هم كار كرده‌اند. اين شركت از يك فناوري موسوم به آر.ان.اي پيام رسان براي طراحي و تهيه واكسن استفاده مي‌كند و فقط از كد ژنتيكي ويروس استفاده مي‌كند و اين موضوع قابل توجه است زيرا براي توسعه واكسن‌هاي سنتي معمولاً به نمونه زنده ويروس نياز بود.

تاكنون آر.ان.اي پيام رسان سرعت چشمگيري را در توسعه اين واكسن نشان داده است و مدرنا اولين شركتي است كه وارد مرحله انجام آزمايشات باليني شده است و اكنون نيز اولين شركتي است كه نتايج آزمايش‌هاي انساني را اعلام كرده است. اما آر.ان.اي پيامرسان هرگز به واكسن كامل منجر نشده است. اين شركت در حال حاضر اولين شركتي است كه يك واكسن مناسب بيماري كوويد-۱۹ را ارائه داده و اميدوار است بتواند در سال ۲۰۲۱ تأييديه كامل اين واكسن را دريافت كند.