خوزنا : خطر هجوم دوباره ملخ صحرايي به مزارع خوزستان وجود دارد
سه شنبه، 30 اردیبهشت 1399 - 16:28 کد خبر:88428



اهواز - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: خطر هجوم دوباره گله‌هاي ملخ صحرايي به مزارع ، باغ‌ها و بيشه‌زارهاي خوزستان در خرداد آينده وجود دارد از اين رو بايد كشاورزان آمادگي لازم را براي مقابله با اين آفت داشته باشند.

كيخسرو چنگلوايي روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا با  اشاره به ورود گله‌هاي ملخ صحرايي به كشورهاي عراق و عربستان سعودي بيان كرد:پرونده ملخ صحرايي در خوزستان بسته نشده و احتمال ورود اين آفت از اين كشورها به استان وجود دارد.
وي گفت: اقدام‌هاي پايشي، رصد و كنترل آفت ملخ بايد حداقل تا پايان خرداد امسال ادامه داشته باشد تا خيال كشاورزان و بهره‌برداران بخش كشاورزي راحت باشد.
به گفته چنگلوايي نخستين گله‌هاي ملخ صحرايي با ۲ دسته ۲۰۰ ميليوني اسفند سال ۱۳۹۸ از آبادان و اروندكنار گزارش شد كه بخشي از آن به سمت عراق رفت و دسته ديگر در بخش هايي از خوزستان پراكنده شد.
رييس سازمان جهادكشاورزي خوزستان با اشاره به مشاهده و ريزش گله‌هايي از ملخ صحرايي در هنديجان، بهبهان، اهواز و خرمشهر در فروردين امسال افزود: اگر عمليات هوشمندانه كشاورزان و دستگاه‌هاي اجرايي براي مبارزه با اين آفت نبود خسارات بسيار سنگيني به بخش كشاورزي و منابع طبيعي وارد مي‌شد ولي اين خسارات‌ها به صفر رسيد.
وي گفت: با خريد و تهيه انواع سموم، آماده‌سازي تجهيزات سمپاشي و باندهاي فرودگاه و همكاري فرمانداران ، شاهد مبارزه قاطع، ضربتي ، سريع و هوشمند با ملخ صحرايي در اسفند گذشته و فروردين امسال بوديم.
چنگلوايي با بيان اينكه ضرر و زيان آفت ملخ صحرايي براي كشاورزي خوزستان در رديف كرونا و سيل است از كشاورزان ، دستگاه‌هاي اجرايي و فرمانداران خواست در صورت هجوم احتمالي اين آفت ، آمادگي لازم براي مقابله با آن را داشته باشند.  
تابستان سال ۱۳۹۸ مناطقي از خوزستان درگير آفت ملخ بود كه خسارات زيادي به كشاورزان و باغداران وارد كرد.
اين آفت براي نخستين بار در دهه‌هاي اخير در بهمن ۱۳۹۷ در شهرستان ساحلي هنديجان مشاهده شد و پس از آن كار رصد ، پايش و مبارزه با اين آفت آغاز شد.