خوزنا : آمريكا صلاحيت براي قضاوت ديگر كشورها را ندارد
دوشنبه، 5 خرداد 1399 - 18:23 کد خبر:88523



تهران - ايرنا - سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: آمريكا به هيچ وجه صلاحيت سياسي، حقوقي و اخلاقي براي قضاوت ديگر كشورها را ندارد و بهتر است اول به سابقه پليد و سياه خود بپردازد؛ بويژه اينكه مديريت وزارت امور خارجه آمريكا اكنون با افتخار دروغ را عامل پيشرفت خود مي‌داند.

سيدعباس موسوي با رد گزارش بي پايه اخير وزارت امور خارجه آمريكا، اتهامات وارده را ناشي از جعل، توطئه و توهم با هدف جنگ رواني و ايجاد فشار خواند و افزود: اين‌ به اصطلاح گزارش طبق رويه مالوف، ملغمه‌اي از تخيل و اتهام‌هاي واهي است كه هيچگاه سندي براي اثبات آنها ارائه نشده و از جانب كساني مطرح مي‌شود كه در يك قرن اخير حداقل در ۵۵ كشور مستقل دنيا به بهانه‌هاي واهي دخالت كرده كه فهرست بلند بالائي از اقدامات غير قانوني آنها عليه مردم جهان وجود دارد و تحليلگران و محققان با انتشار صدها كتاب در اين رابطه تنها بخشي از آنها را بر ملا ساخته‌اند.

 سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: تنها در فقره تحريم و تروريسم اقتصادي و براساس آمار وزارت خزانه داري آمريكا صرفا از سال ۲۰۱۷ تاكنون، ۳۳ كشور جهان مورد تحريم قرار گرفته‌اند كه بسياري از اين تحريم‌هاي يك‌جانبه و فراسرزميني، تاثيراتي سنگين و مخرب بر مردم آن كشورها داشته است.

موسوي همچنين نظامي‌گري ايالات متحده در تاريخ كوتاه پيدايش و حيات خود را از بسياري از امپراطوري‌هاي خون‌ريز و متجاوز تاريخ بيشتر خواند و افزود: اين نظامي‌گري به‌قدري بي‌سابقه  بوده كه اين كشور ۱۳۵ جنگ بزرگ در تاريخ خود ثبت كرده و تنها ۱۶ سال از عمر ۲۴۳ ساله‌اش را در جنگ و كشتار و خونريري و استفاده از همه سلاح‌هاي متعارف و غير متعارف نگذرانده است.

موسوي با اشاره به دخالت مستقيم و غير مستقيم آمريكا در كودتا، تغيير نظام و انقلاب‌هاي رنگي از پايان جنگ جهاني دوم تاكنون خاطر نشان كرد: آمريكا بصورت مستقيم و از طريق سازمان اطلاعات مركزي (سيا) اقدام به اجراي ۷۹ مورد كودتا و تغيير نظام در كشورهاي جهان كرده است كه شماري از آن‌ها نيز ناموفق بوده است، علاوه بر اين آمريكا در كشورهاي مختلف اقدام به حمايت مستقيم و غيرمستقيم از آشوب و هرج و مرج ضددولتي كرده است كه برخي از آنها منتج به روي كار آمدن افراد و دولت‌هاي دست نشانده شده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين به حمايت آمريكا از نظام‌هاي فاشيستي و نيز قاچاقچي مواد مخدر در دهه‌هاي گذشته اشاره كرد كه از ۳۵ حكومت مبتني بر فاشيسم و قاچاق مواد مخدر فراتر رفته است.

وي افزود: رسوايي جاسوسي آمريكا از رهبران جهان كه عمدتا از متحدان آمريكا بوده از ديگر كارنامه سياه و هولناك اين دولت ياغي است.

 موسوي، آمريكا را يكي از دولت‌هاي حامي تروريسم و مهم تر از آن، دولتي تروريستي خواند كه بر اساس اطلاعات موجود، از دهه ۱۹۶۰ ميلادي، حداقل ۸ گروه تروريستي شناسنامه‌دار با كارنامه سنگين و خونين در غرب آسيا، اروپا و آمريكاي لاتين را مورد حمايت قرار داده كه از جمله آن‌ها مي‌توان به حمايت همه‌جانبه از سازمان تروريستي مجاهدين خلق (منافقين) نام برد كه مسئول ترور ۱۷ هزار شهروند و مقام ايراني در طول چهار دهه اخير بوده است. ايجاد و حمايت از گروه وحشي و خونخوار داعش از ديگر جنايات تاريخي آمريكايي‌ها در سال‌هاي نزديك است.

موسوي به تلفات غيرنظاميان در عمليات‌هاي نظامي پهپادي در حداقل ۵ كشور افغانستان، عراق، پاكستان، سومالي، ليبي و يمن اشاره كرد كه در اين عمليات‌ها كه به اسم جنگ عليه تروريسم بوده و همچنان دارد، شمار زيادي از اهداف و افراد غيرنظامي عامدانه مورد حمله قرار گرفتند.

سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: فهرست جنايات تروريستي و ضد بشري آمريكايي‌ها بسيار طولاني و كريه است اما خوب است دولتمردان آمريكايي به ياد بياورند كدام قوانين حتي در داخل آمريكا در پس اقدامات تروريستي، قتل‌هاي هدفمند (Targeted killing)، ترورهاي سياسي (Political Assassinations) و اعدام‌هاي فراقضائي (Extrajudicial Execution) توسط كنگره براي سرپوش گذاشتن بر اين فجايع در افكارعمومي رسما تصويب شده است؟! كافي است اين واژگان را جستجو كنند تا دريابند "خلاقانه‌ترين تكنيك‌ها در كشتن افراد بي گناه" توسط كدام كشور به كار گرفته مي‌شود؟!