خوزنا : زمان آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاه‌ها اعلام شد
سه شنبه، 6 خرداد 1399 - 17:48 کد خبر:88551

خبرگزاري مهر: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با توجه به شيوع ويروس كرونا پيشنهاداتي براي ملاحظات سال تحصيلي ۱۳۹۹-۱۴۰۰ آموزش عالي كشور ارائه كرد.

بنا بر اعلام مقامات رسمي وزارت بهداشت، موج جديد اپيدمي كرونا در فصل پاييز و زمستان اوج مي گيرد، همزيستي كوويد ۱۹ با ويروس شايع آنفولانزا در اين فصول، شرايط كنترلي و مهار بيماري را به مراتب سخت تر خواهد كرد.

عمده ترين اقدام دستگاه هاي متولي آموزش عالي كشور در مواجهه با شيوع ويروس كرونا در نيمسال دوم سال تحصيلي ۱۳۹۸-۱۳۹۹ تعطيلي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و استفاده از آموزش هاي از راه دور بود.

در اين گزارش آمادگي بيشتر دانشگاهها جهت حفظ سلامتي دانشگاهيان در سال تحصيلي ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از يك سو و كمك به بهبود كيفيت آموزشي و برقراري عدالت آموزشي از سويي ديگر، ملزومات بازگشايي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي را مورد توجه قرار گرفته است.

ملاحظات بازگشايي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي در سال تحصيلي ۱۴۰۰-۱۳۹۹

بازگشايي دانشگاهها، بايد تدريجي و با رعايت اولويت هايي مانند شرايط دانشجو (مقيم يا غيرمقيم، مقطع تحصيلي، رشته تحصيلي)، وضعيت اقليمي و شرايط كرونايي منطقه و شرايط دانشگاه و تأكيد ويژه بر كاهش تراكم كلاس و يحتمل خوابگاهي باشد. در اين ميان ملزوماتي در نظر گرفته شده، كه ضروري است مورد توجه قرار گيرند.

الف) ملاحظات آموزشي و پژوهشي

شروع نيمسال اول سال تحصيلي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي از ابتداي شهريور باشد. اين موضوع به خصوص جهت اتمام زودهنگام ترم تحصيلي قبل از تشديد سرما و احتمال اوجگيري ويروس كرونا، مؤثر خواهد بود.

به منظور كاهش جابجايي بين استاني و بين شهري دانشجويان، سازوكارها به گونه اي فراهم آورده شود تا كليه محدوديت هاي ميهمان شدن دانشجويان در تمام دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي با هدف حضور دانشجو در دانشگاه محل سكونت يا اقامت رفع شود.

كاهش تراكم كلاسي با روش هاي:

الف) جهت رعايت فاصله اجتماعي، كليه كلاس هاي تراكم بالاي ۲۰ نفر به دو گروه تقسيم شوند

ب) فشرده سازي كلاس هاي دانشجويان (با تأكيد بر استفاده حداكثري از زمان) در روزهاي متوالي بر حسب جمعيت غالب مقاطع تحصيلي، همچنين استفاده از ظرفيت روزهاي تعطيل و پنجشنبه ها

پ) اختياري كردن حضور دانشجو در كلاس هاي درس (به ويژه دروس تئوري) و تهيه ويديوهايي از همه كلاس ها و بارگزاري آن در سامانه آموزش الكترونيك دانشگاه جهت دسترسي آن دسته از دانشجوياني كه بنا به ملاحظاتي امكان حضور در كلاس ندارند.

ت) امكان حذف ترم بدون احتساب سنوات براي كليه دانشجويان فراهم شود

ث) كف تعداد واحدهاي درسي انتخابي براي كليه مقاطع تحصيلي برداشته شود

ج) ساعت هاي كلاسي شناور باشد به گونه اي كه جلسات درس به صورت ناهمزمان اتمام يابند. براي مثال تعدادي از كلاسها از ۸ تا ۱۰ برخي ديگر از ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ و تعدادي نيز ۹ تا ۱۱ باشد. اين مهم امكان برخورد و تجمع دانشجويان را در فضاي خارج از كلاس كاهش خواهد داد.

پيش از شروع و براي آغاز هر چه بهتر سال تحصيلي جديد و تسلط بر امور پيشنهاد مي شود:

الف) در فاصله زماني تا شروع ترم تحصيلي جديد تمامي دانشگاه ها دوره هاي آموزش الكترونيكي جهت آشنايي اعضاي هيئت علمي براي آشنايي با اصول طراحي و تدوين محتواي الكترونيكي، نحوه آموزش و درنهايت ارزيابي آموزش از راه دور برگزار كنند.

ب) اعضاي هيئت علمي از تمامي دروس انتخابي دانشجويان براي نيمسال اول سال تحصيلي ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ محتواي الكترونيكي تهيه كنند. براي اين كار لازم است انتخاب واحد كليه دانشجويان در بازه زماني حداقل ۲ ماه مانده به شروع نيمسال اول سال تحصيلي جديد باشد تا اعضاي هيئت علمي فرصت تهيه محتواي الكترونيكي دروس انتخابي را داشته باشند.

پ) تمامي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي زيرساخت هاي فني و سامانه هاي آموزش الكترونيكي را به گونه اي فراهم آورند تا امكان آموزش از راه دور با كيفيتي به مراتب بهتر همچنان فراهم باشد.

د) جهت دسترسي برابر همه دانشجويان به بسترهاي آموزش از راه دور، براي آن دسته از دانشجوياني كه به هر دليلي توان خريد تجهيزات آموزش از راه دور و هزينه اينترنت را ندارند، پيشنهاد مي شود صندوق رفاه دانشجويان تسهيلات خريد تجهيزات به آنها پرداخت كند. در اين ميان مي توان از ظرفيت نهادهاي كمك رساني نيز بهره برد.

با توجه به اعلام زمان برگزاري آزمون هاي سال ۱۳۹۹ از جمله دكتري (۲۶ تيرماه)، كارشناسي ارشد (۲ و ۳ مردادماه)، سراسري (۳۰ و ۳۱ مردادماه) و آزمون فني و حرفه اي و كارشناسي ناپيوسته (۱۴ شهريور) و با توجه به زمان مورد نياز از تاريخ برگزاري آزمون ها تا اعلام نهايي قبول شدگان، پيشنهاد مي شود پذيرش دانشجويان جديدالورود از نيمسال دوم سال تحصيلي ۱۳۹۹-۱۴۰۰ باشد. اين موضوع ضمن كاهش تراكم دانشجويان در دانشگاهها، سردرگمي هاي رايج در ثبت نام اوليه دانشجويان به خصوص در شرايط پيشرو را برطرف خواهد كرد.

جهت حفظ سلامتي داوطلبان و كاهش احتمال انتقال ويروس:

الف) مكان برگزاري آزمون دستياري پزشكي از مناطق به دانشگاه هاي علوم پزشكي هر استان تغيير يابد

ب) سطح فضاها و مكان هاي برگزاري نسبت به سنوات قبل افزايش يابد

پ) تجهيزات و امكانات برگزاري آزمون با رعايت مراقبت هاي بهداشتي و ايمني قبل، حين و پس از برگزاري آزمون تأمين شود.

شرايط به گونه اي تسيهل و تقويت شود كه امكان دفاع از رساله و پايان نامه به صورت غيرحضوري همچنان فراهم باشد. امكان دسترسي رايگان و مطالعه آنلاين و آفلاين دانشجويان به فايل كتب، رساله، پايانامه و مقالات فراهم شود. نشستها و گردهمايي هاي علمي و دانشجويي حداقل به مدت يكسال تحصيلي متوقف شود.

ملاحظات خدماتي، رفاهي و بهداشتي جهت كاهش احتمال انتقال ويروس:

الف) ايده دانشجو خانواده تقويت شود، بدين معنا كه دانشجويان هر اتاق به عنوان يك خانواده فرض شوند، با اينكار احتمال رعايت نكات بهداشتي ازسوي اعضاي اتاق قوت خواهد گرفت.

ب) بسته به ظرفيت و فضاي اتاق هاي خوابگاه، تعداد اعضاي ساكن هر اتاق حداكثر ۳ نفر باشد. لازم است روزانه در ساعت مشخصي كليه اتاقها گندزدايي شوند (در صورت تسهيل ميهمان شدن دانشجو با رفع محدوديت هاي مربوط به جابجايي دانشجويان دانشگاه هاي دولتي به غيردولتي و برعكس و اختياري شدن حضور در كلاسهاي آموزشي، متقاضيان سكونت در خوابگاه ها كاهش چشمگيري مي يابند)

پ) غذاي هر دانشجو در ظروف يكبار مصرف تحويل داده شود؛ جهت كاهش تراكم دانشجويان در زمان تحويل غذا پيشنهاد ميشود: ۱) براي توزيع وعده نهار طول زمان فعاليت بخش تغذيه دانشگاه افزايش يابد. ۲) وعده شام درب اتاق دانشجو و وعده صبحانه نيز به صورت هفتگي تحويل داده شود. ۳) شيرهاي آب، آبخوري ها و جامايع به صورت اتوماتيك تعبيه شوند. ۴) دستگاه هاي تب سنج و ضدعفوني كننده در محل ورود و خروج دانشگاه ها و خوابگاه ها نصب شود.

كليه دانشگاهها پيش از شروع سال تحصيلي، ظرفيت خوابگاهها و شرايط واگذاري را با در نظر گرفتن ملاحظات بهداشتي و به منظور حفظ سلامتي دانشجويان اعلام كنند. لازم است دانشجويان در زمان انتخاب رشته و دانشگاه، از شرايط و امكانات خوابگاهي دانشگاه مورد نظر ازجمله ظرفيت اتاقها، امكانات بهداشتي و ... كاملاً آگاه باشند.

پيش از آغاز سال تحصيلي سامانه اي تدوين و طراحي شود تا كليه دانشجويان، كاركنان و اعضاي هيئت علمي به مدت ۱۴ روز متوالي تا شروع رسمي فعاليت حضوري دانشگاهها، وضعيت سلامتي خود را در آن ثبت كنند و در پايان گواهي لازم را دريافت كنند.

با آغاز سال تحصيلي استفاده از ماسك و دستكش براي همه اجباري شود. در تمامي دانشگاهها، امكان توليد و عرضه آسان و ارزان اين اقلام بهداشتي فراهم شود.

به منظور تصميمگيري سريع و با هدف حفظ سلامتي دانشگاهيان، لازم است كميته اي تحت عنوان «كميته مقابله با كرونا» در هر دانشگاه متشكل از معاونان آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، نماينده شوراي صنفي دانشجويان، رؤساي دانشكده ها و نيز نماينده مركز بهداشت آن دانشگاه، ايجاد شود. كليه تصميمات آموزشي و پژوهشي، امور خوابگاهها، خدماتي و رفاهي، بهداشتي و... در اين كميته تعيين تكليف خواهد شد.

براي اطلاع رساني شفاف و دقيق تصميمات، صفحه اختصاصي كرونا در سايت اصلي دانشگاه تعبيه شود. لازم است بخشي از مهمترين اطلاعات از طريق ايميل يا پيامك اطلاع رساني شود.

با توجه به اينكه دانشجويان ترم آخرتحصيلي براي ورود به مقاطع بالاتر، خدمت نظام وظيفه، شغل و يا انتقال برنامه ريزي هايي انجام داده اند. پيشنهاد مي شود اين دسته از دانشجويان داراي درس كارآموزي، دانشجويان سنواتي و دانشجوياني كه در مرحله دفاع از رساله و پاياننامه قرار دارند در اولويت اقدامات باشند.

ج) ملاحظات قانوني و سياستي

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تعرفه هاي رايگان اينترنت به صورت بسته هاي روزانه از ۸ صبح تا ۱۶ عصر (جهت تسهيل دسترسي به محتواي آموزش الكترونيكي و از راه دور) در اختيار دانشجويان قرار دهد.

تدوين و ابلاغ پروتكل هاي بهداشتي ويژه دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و پژوهشي توسط وزارت بهداشت.

پشتيباني دولت از مؤسسات آموزش عالي غيردولتي كه آموزش برخط ارائه مي دهند و اعتباردهي به گواهينامه هاي اين مؤسسات جهت ارائه به دانشگاه هاي دولتي، اين مهم مي تواند در كاهش جابجايي دانشجويان نيز مؤثر واقع شود.

نظارت مجلس شوراي اسلامي بر اجراي بند «د» ماده (۶۴) قانون برنامه ششم توسعه در راستاي توسعه زيرساخت هاي آموزش الكترونيكي دانشگاه پيام نور، به گونه اي كه اين دانشگاه علاوه بر پوشش ارائه آموزشهاي الكترونيكي به دانشجويان خود بتواند محلي براي استفاده ساير دانشگاههاي كم برخوردار باشد.

حمايت مالي جهاد دانشگاهي و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از طرح هاي نوآورانه پژوهشي در زمينه هاي مرتبط با كنترل ويروس كرونا از محل رديف هاي ۶ و ۷ بند «هـ» تبصره «۴» قانون بودجه سال ۱۳۹۹ با موضوع تسهيلات ارزي طرح هاي نوآورانه جهاد دانشگاهي و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري.

با توجه به بازگشت عده زيادي از دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در خارج و احتمال تداوم منع حضور آنها در دانشگاه هاي مقصد، شوراي گسترش و برنامه ريزي آموزش عالي درخصوص ادامه تحصيل اين دسته از دانشجويان در دانشگاه هاي كشور به شرط دارا بودن شرايط و نيز فراهم سازي امكانات آموزش از راه دور براي آنها تصميم گيري كند.

پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) در رتبه بندي دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشي كشور در سال ۱۳۹۹ بخشي از امتيازات آموزشي، پژوهشي و فناورانه را به فعاليت هاي انجام شده در حوزه مقابله با بحران كرونا اختصاص دهد.