خوزنا : دسترسي به واكسن كوويد ۱۹ تا اواسط مرداد
پنجشنبه، 8 خرداد 1399 - 17:18 کد خبر:88571

برگزيده جايزه مصطفي(ص) از موفقيت در زمينه توليد واكسن براي مقابله با كوويد-19 خبر داد و گفت: تا اواسط مرداد (پايان جولاي)، واكسن كوويد ۱۹ در دسترس خواهد بود.

 ايسنا: پروفسور اوگور شاهين (Ugur Sgahin) استاد ايمونولوژي در دانشگاه ماينز آلمان و برگزيده سومين دوره جايزه مصطفي(ص) در نشست "تبادل تجربيات علم و فناوري جايزه مصطفي" كه امروز به صورت آنلاين برگزار شد در خصوص واكسن ويروس كرونا گفت: اين واكسن براي مبارزه با كوويد ۱۹ در حال گسترش است زيرا تعداد افرادي كه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند، هرروز افزايش مي‌يابند.

وي با بيان اينكه اين بيماري براي ما يك چالش محسوب مي‌شود، افزود:پيش بيني مي‌كنيم كه كرونا حداقل تا دو سال آينده پيش روي ما باشد و تنها راه پيشگيري آن واكسن است.

اوگور شاهين با اشاره به واكسني كه با همكاري دو شركت در حال توسعه است، گفت: آنتي ژني كه از ويروس مي‌آيد را كد گذاري و فرموله كرديم تا به بدن انسان تزريق كنيم. واكسن مي‌تواند به صورت تزريق عضلاني باشد. ويژگي اين واكسن، امكان توليد سريع آن است و مي تواند به عنوان راه حلي براي اين بيماري باشد.

برگزيده جايزه مصطفي با تاكيد بر اينكه واكسن‌ها بسيار ايمونولوژيك هستند و عوارض جانبي چنداني نيز ندارند، خاطر نشان كرد: روش بعدي ما براي طراحي واكسن استفاده از مقياس هاي كوچك و اختصاصي براي طراحي است زيرا به عنوان آنتي ژن مي‌توانند سلول‌هاي ايمني را فعال كنند.

وي با تاكيد بر اينكه در اوايل مرداد امسال اين واكسن در دسترس خواهد بود،  بيان كرد: ما در نظر داريم اين واكسن را گسترش دهيم و در حال حاضر با دو شركت براي توسعه آن در حال همكاري هستيم كه يك شركت در چين است و واكسن را توسعه خواهد داد.

شاهين، در خصوص زمانبندي توليد اين واكسن گفت: ما توليد اين واكسن را  شروع كرده‌ايم، اين واكسن جهت دسترسي ميلياردها انسان است؛ در تلاش هستيم اين واكسن در مقياس كلان‌تري توليد شود.

وي با بيان اينكه اگر واكسن موفقيت‌آميزي باشد مي‌توانيم دوزهاي بيشتري توليد كنيم، گفت: اگر بتوانيم واكسني داشته باشيم، مقدار يك كيلو از آن براي صد ميليون نفر است كه توليد آن يك ماه زمان لازم دارد اما اگر دوز پايين‌تر باشد، مي‌توانيم به افراد بيشتري خدمت‌رساني كنيم.  

وي تاكيد كرد: ما بسيار مشتاقيم واكسني توليد كنيم كه در دسترس همه كشورها باشد؛ براين اساس با سازمان‌هاي مختلفي از جمله سازمان بهداشت جهاني صحبت‌هايي شده است كه اين واكسن رايگان در دسترس همه باشد.