خوزنا : آخرين وضعيت سفر به عراق و سوريه
پنجشنبه، 29 خرداد 1399 - 08:55 کد خبر:88865

با وجود بازگشايي تدريجي مرزهاي زميني ايران و عراق، اما اين مرزها همچنان به روي مسافران ايراني بسته است.

 ايسنا: عراق اسفندماه ۹۸ همزمان با شيوع ويروس كرونا، مرزها زميني مشترك با ايران را بست و پس از آن پروازهاي بين دو كشور را به حالت تعليق درآورد. سازمان حج و زيارت ايران در فروردين‌ماه از تدوين دستورالعمل و پروتكل‌هايي براي از سرگيري اعزام زائران به اين كشور، خبر داد اما با افزايش محدوديت‌هاي تردد در دو شهر زيارتي نجف و كربلا ادامه قرنطينه اماكن زيارتي در اين شهرها، پيگيري اين درخواست منتفي شد.

۱۹ خردادماه گذرگاه مرزي مهران باز شد درحالي‌كه فعاليت آن به تردد كالا محدود شد. تردد كاميون‌ها از مرز مهران، آن‌چنان كه سخنگوي گمرك ايران گفته است فقط در روزهاي يكشنبه و چهارشنبه امكان‌پذير است.

حالا هيات گذرگاه‌هاي مرزي عراق خبر داده كه دو كشور براي بازگشايي گذرگاه‌هاي شلمچه و سومار توافق كرده‌اند، هرچند هنوز با از سرگيري فعاليت مرز چذابه، مخالفت مي‌شود.

مرزهاي هوايي دو كشور نيز هنوز مسدود است. برخي ايرلاين‌هاي ايراني مطابق جدول پروازي كه در وب‌سايت خود قرار داده‌اند پيش‌بيني كرده‌اند پرواز بين ايران و عراق در مردادماه از سر گرفته شود. هرچند عراق هنوز درباره آغاز تردد مسافر بين دو كشور اظهارنظري نكرده است. در مرزهاي زميني نيز فعلا جواز تردد كالا صادر شده است.

ايرج مسجدي ـ سفير ايران در عراق در آخرين اظهار نظري كه داشته، گفته كه در مقطع كنوني، شرايط براي سفرهاي زيارتي عتبات عاليات عراق مناسب نيست.

مسجدي پس از ديداري كه با وزيران امور خارجه، بهداشت و محيط زيست عراق داشته گفته است: در آن ديدارها موضوع بازگشايي تدريجي مرزها براي مبادلات تجاري دو روز در هفته، مجوز ورود كاركنان ايراني با هماهنگي وزارت بهداشت عراق و اجرايي كردن توافقات راهبردي رؤساي دو كشور بررسي شد.

پس از آن، محمد آزاد ـ سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زيارت ـ در تاييد اظهارات سفير ايران در بغداد، گفت: به دليل شيوع كرونا و به دستور ستاد ملي مبارزه با كرونا، سفرهاي زيارتي به عتبات عاليات عراق و سوريه فعلا امكان‌پذير نيست.

سازمان حج و زيارت كه از آذرماه سال گذشته به شكل محدود اعزام كاروان‌هاي زيارتي را به سوريه آغاز كرده بود، در اسفندماه پس از بسته شدن مرزها و توقف پروازهاي بين‌المللي، اين برنامه را متوقف كرد.

اين سازمان همزمان با عراق، طرح برقراري سفر زيارتي با سوريه را مطرح كرد اما بحران كرونا باعث شده فعلا عراق و سوريه تصميم جديدي براي برقراري سفرهاي زيارتي نگيرند. هرچند كه رييس سازمان حج و زيارت گفته براساس پروتكل سفرهاي زيارتي كه تهيه شده، مي‌توان با غربالگري زائران و صدور كارت سلامت، سفر به عتبات عاليات عراق و سوريه را برقرار كرد.