خوزنا : آغاز فعاليت مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۵ شهريور
شنبه، 31 خرداد 1399 - 11:31 کد خبر:88879

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه تا امروز درگير موج اول كرونا هستيم، گفت: درگيري ما با اين ويروس كوتاه مدت نيست؛ بنابراين مردم شكيبايي خود را در مقابله با اين ويروس ادامه دهند.

 ايسنا: حجت‌الاسلام و المسلمني حسن روحاني صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد مقابله با كرونا، گفت: ما نبايد با اقدامات خود به انتقال اين ويروس كمك كنيم بلكه بايد به افراد مسن و كساني كه بيماري زمينه‌اي دارند كمك كنيم. بايد به مساله‌ فاصله گذاري توجه كرده و در تجمعات غيرضرور حضور نيابيم، بهداشت فردي را رعايت و از ماسك استفاده كرده؛ زيرا ماسك به قطع زنجيره بيماري كمك مي‌كند.

رييس‌جمهور ادامه داد: طرح الزام استفاده از ماسك در اماكن ضروري در حال آماده‌سازي است تا در اين ستاد تصويب و ابلاغ شود. در حال حاضر فعاليت اقتصادي، آموزشي، فرهنگي و معنوي مي‌تواند با رعايت دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشت آزاد باشد. تعطيلي مشاغل امكان‌پذير نيست و مردم هم آن را نمي‌پذيرند. اين تعطيلي مورد نظر ما نيست و ضرورتي هم ندارد، اما بايد پروتكل‌ها رعايت شود و اجتماع و تردد در جاهاي غيرضرور انجام نشود.

روحاني با بيان اين‌كه تا امروز درگير موج اول كرونا هستيم، خاطرنشان كرد: برخي استان‌ها از پيك بيماري عبور كرده و برخي استان‌ها درگير اين پيك هستند و ممكن است در برخي استان‌ها هم پيك بيماري آغاز شود، البته نبايد فشارهاي روحي و رواني مردم را نگران كند. بايد با استفاده از رسانه مخصوصا صدا و سيما مردم را آماده كنيم تا آنها بدانند درگيري ما با اين ويروس كوتاه مدت نيست و خود را براي زمان بلندتر آماده كنيم ممكن است تا آخر سال درگير باشيم.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: ما تاكنون خوب عمل كرده‌ايم. همه دستگاه‌ها و مردم همكاري خوب داشتند، اما اين همكاري به استقامت و استمرار نياز دارد. در غير اين صورت ممكن است اين دستاورد از بين برود. به عنوان رييس جمهور ايران از مردم درخواست مي‌كنم به خاطر پاسداري از اين دستاوردها و ايران عزيزمان، شكيبايي خود را ادامه دهند. مردم نبايد نگران و مضطرب شوند و راه مقابله با كرونا را بايد ادامه دهيم.

وي در ادامه به مصوبات جلسه امروز اشاره و اعلام كرد: بر اساس تصميم گيري ها، فعاليت مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۵ شهريور آغاز مي‌شود.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه شرايط سختي براي مردم در دوران كرونا ايجاد شده است، گفت: يك عده با مرگ عزيزانشان مواجه هستند، عده اي با رنج جانكاه رو به رو هستند، مشاغل برخي رسته‌ها تعطيل بوده و هنوز بعضي تعطيل هستند، ضربه سختي به گردشگري وارد شده است، ضربه سختي به صادرات، آموزش و فرهنگ و حتي به بخش‌هايي از پزشكي وارد شده است. هنوز دندانپزشكي ما دچار مشكل است.

وي ادامه داد: ما به يمن فداكاري جبهه سلامت، پزشكان و پرستاران و به يمن همكاري همه نيروهاي مسلح و مردم تا امروز در مقابله با اين ويروس سرافراز بوديم. اگر با كشورهاي ديگر هم خود را مقايسه كنيم مي بينيم كارنامه ما كارنامه قابل قبولي است. همكاري و هماهنگي و انسجام و با هم بودن علت اول است؛ اما ما زيربناي محكمي هم داشتيم.

روحاني خاطرنشان كرد: اگر زيرساخت ما زيرساخت سال ۹۱ بود كه نمي‌توانستيم پيش برويم. كاري كه در اين ۷ سال در زيرساخت‌ها براي افزايش تعداد تخت‌هاي بيمارستاني، آي سي يوها، تعداد پزشكان و پرستاران شد كار عظيمي بود. زيرساخت ارتباطات دومين نكته مهم است. اگر ارتباطات، پهناي باند، فضاي مجازي، موبايل هوشمند در اختيار مردم نبود خيلي شرايط سخت بود. اين زيرساخت قوي در عبور از شرايط ويژه فعلي كمك بسياري كرد.

وي افزود: زيرساخت سوم شركت‌هاي دانش بنيان بود. الان به جاي پنجاه تا، پنج هزار شركت دانش بنيان فعال است. در بخش كشاورزي اگر تلاش هاي اين چند وقته نبود مي خواستيم ۶ ميليون تن گندم بخريم. كاري كه در كشاورزي، انرژي و خودكفايي در بخش هاي مختلف مثل آب و برق انجام داديم بسيار اهميت دارد.

رئيس جمهور گفت: مي خواهم از بخش اقتصاد كشور علي‌رغم آگاهي از مشكلات فعلي مردم در اين حوزه تشكر كنم. تامين ارز براي كالاهاي مورد نياز كشور بسيار كار بزرگي است كه ما در شرايط تحريم و شرايط ويژه آن را انجام داديم. ارز را براي كالاهاي اوليه و اساسي تامين كرده و مي كنيم. ريالي كه پرداخت كرديم هم مهم است. كار ساده اي نيست كه حقوق و بسته هاي معيشتي و يارانه مردم سر وقت پرداخت شده است. ما بسته ويژه كرونا به ۳ ميليون خانواري كه در شرايط معيشت مناسب نبودند را هم عرضه كرديم. كار عظيم و بزرگي انجام گرفته است.

وي يادآور شد: بازگشايي فعاليت اقتصادي ما به رفتار عمومي ما منوط است. اگر رفتار لازم را اجرا و به دستورالعمل ها توجه كرديم با كمترين تعداد فوتي‌ها و تلفات از اين شرايط عبور مي كنيم.

روحاني تصريح كرد: آن افرادي كه تست كرونايشان مثبت مي شود بايد به همه اطرافيان خود اطلاع دهند. اگر فرد مثبت شده وارد جامعه شد و خود را قرنطينه نكرد بزرگ ترين خطر است. دستگاه تشخيص دهنده بايد به خانواده و محل كارش اطلاع دهد. يك نفر مثبت بوده به عروسي، عزا و يا بازار ماهي فروش‌ها رفته و همه را مبتلا كرده است. برخي از مراقبت ها ممكن است خيلي سخت نباشد زمانش ۱۴ روز باشد، اما آثار مهمي بر سلامت مردم و كادر درمان دارد.

رئيس جمهور گفت: خدمت مردم عزيز عرض مي كنم تصميمات خوبي در جلسه امروز گرفتيم. مبناي اينكه مي گوييم فلان مكان قرمز است ديگر كل استان نيست. مبناي ما شهرستان است. اين موضوع به علت دقت در عمل است. مسئله بعدي اين است كه هر استاني كه شهرستانش دچار مشكل شده است بلافاصله ستاد استاني اش پيش بيني‌هاي لازم را بكند. براي ستاد اجتماعي و امنيتي ما بفرستد و پس از بررسي وزارت كشور با تاييد رئيس جمهور اجرايي و عملي شود. محدوديت‌ها ممكن است براي همه استان ها نباشد براي بخش هايي اجرايي شود.

رئيس‌جمهور ادامه داد: طرح الزام استفاده از ماسك در اماكن سرپوشيده كه تجمع در آن است در حال آماده سازي است اما قبل از الزامي كردن اين طرح بايد ماسك به وفور و ارزان در اختيار مردم قرار بگيرد. همچنين دستورالعمل خوبي توسط وزارت بهداشت براي زندان ها آماده و ابلاغ شده است كه اين دستورالعمل مبنا مي‌شود و وزارت بهداشت هم براي اجراي آن نظارت مي كند و اگر هم لازم باشد باز هم به زندانيان مرخصي داده مي شود.

وي ادامه داد: در جلسه امروز تصميم گرفته شده كه دانشگاه ها از 15 شهريور فعاليت خود را آغاز كنند كه بخشي از فعاليت ها در فضاي حقيقي و بخشي هم در فضاي مجازي خواهد بود. براي ما كلاس و خوابگاه خلوت اصل است و بايد اجازه داده شود دانشجويان در دانشگاه شهر خود ترم پيش رو را بتوانند بگذارنند تا از تراكم جمعيت در خوابگاه ها كم شود.

روحاني اضافه كرد: همچنين آموزش و پرورش از 15 شهريور فعاليت خود را آغاز مي كند، البته اين اجازه به آموزش و پرورش هم داده شد كه به تناسب استان ها از اول شهريور فعاليت خود را به تدريج آغاز كند. تعطيلي پنج شنبه مدارس هم حذف مي شود تا كلاسها خلوت‌تر باشد.

وي در پايان گفت: كميته تبليغاتي هم فعاليت خود را آغاز مي كند تا به مردم در مورد كرونا و پساكرونا اطلاع رساني كند. برخي مطرح مي كنند كه در فضاي پسا كرونا چه اتفاقي خواهد افتاد كه معمولا پيش بيني آن نادرست است و مردم را مضطرب مي كند. روز و ماه پايان كرونا معلوم نيست.