خوزنا : نحوه محاسبه نمره كتبي امتحانات پايان‌ترم دانشجويان
یکشنبه، 1 تیر 1399 - 07:44 کد خبر:88890

ايسنا: مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي با تاكيد بر اينكه وزارت علوم براي نحوه و شيوه‌هاي محاسبه نمره دانشجويان حداقل يا حداكثر نمره تعيين نكرده است، گفت: برخي از دانشگاه‌ها اعلام كرده‌اند از ۲۰ نمره ۱۵ نمره را بر اساس ارزشيابي مستمر دانشجويان در نظر خواهند گرفت و صرفا ۵ نمره را به صورت كتبي در نظر مي‌گيرند. بنابراين مجددا تاكيد مي‌شود كه اين شيوه هرگز به عنوان قانون يا مصوبه جديد وزارت علوم براي نحوه محاسبه امتحانات پايان ترم اعلام نشده است.

دكتر محمدرضا آهنچيان به توضيح نحوه محاسبه نمره پايان ترم دانشجويان در نيم سال تحصيلي جاري پرداخت و اظهار كرد: يكي از روش هاي ارزيابي نمره پايان ترم دانشجويان، ارزيابي است كه توسط استادان در طول نيمسال انجام مي‌شود. در اين خصوص وزارت علوم از فرودين ماه سال جاري به دانشگاه ها و اعضاي هيئت علمي اعلام كرد كه از دانشجويان ارزيابي مستمر داشته باشند به نحوي كه عملكرد دانشجو در يادگيري فقط از طريق يك آزمون الكترونيكي در پايان نيمسال تعيين نشود.

وي در ادامه تصريح كرد: در يكي از مصاحبه ها عنوان شد كه برخي از دانشگاه ها، به صورت قانوني و پس از تصويب شوراي آموزشي ۱۵ نمره از ۲۰ نمره آزمون پايان نيمسال را به ارزشيابي مستمر و بر اساس تشخيص استاد درس اختصاص داده است، به اين ترتيب موضوع نگراني از اعتبار نتايج ارزيابي الكترونيكي براي يك درس منتفي است زيرا استاد در طول نيمسال عملكرد يادگيري دانشجويان را بررسي كرده و زير نظر داشته است. بنابراين موضوع تقسيم نمره كل پايان نيمسال دانشجويان در نيمسال جاري به عهده هر دانشگاه و بر اساس تشخيص استاد است و در اين زمينه هيچ نامه يا ابلاغيه اي به عنوان قانون يا مصوبه جديد از سوي وزارت علوم مبني بر نحوه محاسبه امتحانات پايان نيمسال، اعلام نشده است و نخواهد شد.

مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي تاكيد كرد: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي به صورت مستقل در زمينه نحوه محاسبه پايان ترم دانشجويان تصميم خواهند گرفت و طبيعا اساتيد در اين خصوص نقش تعيين كننده دارند، چرا كه بسياري از دانشگاه‌ها اين موضوع را با نظر خواهي و مشورت استادان تعيين و به هر حال بر اساس مصوبه شوراي آموزشي دانشگاه تصميم گيري كرده‌اند.

وي ادامه داد: اينكه بخواهيم كل نمره نهايي دانشجويان را بر اساس ارزشيابي مستمر درج كنيم بستگي به نظر استاد و مجوز دانشگاه دارد كه البته اين امر در دوره هاي تحصيلات تكميلي (كارشناسي ارشد و دكتري) امكان پذيرتر است و استادان با مجوز شوراي آموزشي دانشگاه مي تواند به اين ارزشيابي اقدام كنند. در دوره هاي كارداني و كارشناسي معمولا ارزشيابي به صورت تركيبي و به روش جمع نمره عملكرد مستمر دانشجو در طول نيمسال و نمره امتحان پاياني تعيين مي شود.

دكتر آهنچيان در خصوص امكان افزايش تقلب در آزمون هاي مجازي نيز تاكيد كرد: تقلب همواره در آزمون هاي دانشگاه ها وجود داشته و  در همه دنيا نيز اين موضوع وجود دارد. چنين نيست كه در نظام آموزشي ايران تقلب شايع‌تر باشد. اين پديده ناهنجار به عنوان يك چالش، ممكن است در بين تعداد اندكي وجود داشته باشد. در آزمون هاي الكترونيكي اگر سئوالات به صورت شفاهي و چهره به چهره از دانشجويان پرسيده شود و دانشجو نيز در مقابل دوربين رايانه، پاسخ خود را ارائه بدهد، اعتبار نتايج بيشتر و اطمينان بخش تر خواهد بود.

وي ادامه داد: اگر آزمون مجازي دانشجويان از روش چهره به چهره (استاد و دانشجو) خارج شود و آزمون نابرخط(آفلاين) داشته باشيم، احتمال مداخله و اثرگذاري عواملي كه تقلب خوانده مي شود بيشتر خواهد شد. در اين زمينه نيز اگر استادان در طول نيمسال ازرشيابي دقيقي از دانشجويان داشته باشند و عدم اختلاف بين ارزشيابي مستمر و نتيجه نهايي آزمون دانشجو براي استاد محرز شود قاعدتا مي‌تواند با اطمينان نمره دانشجو را ثبت كند.

مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي برخورد با تقلب امتحاني دانشجويان مشمول آيين نامه انضباطي است، گفت: در نيم سال جاري اين آيين نامه تغيير نكرده است.