خوزنا : حج و زيارت: هنوز پاسخ قاطعي درباره وضعيت حج نداريم
دوشنبه، 2 تیر 1399 - 07:44 کد خبر:88902

فارس: عليرضا رشيديان رئيس سازمان حج و زيارت در گفتگو با راديو سلامت با اشاره به آخرين وضعيت و اخبار از برگزاري حج تمتع ۹۹، اظهار داشت: هنوز جواب قاطعي درباره وضعيت حج تمتع براي مردم نداريم، چرا كه عربستان پاسخي در اين زمينه نداده است و همه مسلمانان به نوعي منتظرند تا شرايط عربستان را بدانند.

وي با بيان اينكه مسؤولان عربستان حتي به مكاتبات و تماس‌هاي تلفني همكاران ما درباره وضعيت حج تمتع امسال پاسخي نداده‌اند، افزود: عربستان بايد بگويد كه آيا بر اساس تفاهم‌نامه حجي كه با كشور‌هاي اسلامي امضا كرده، آمادگي ارائه خدمات همراه با امنيت، آرامش، سلامت و كرامت زائران دارد يا به دليل عدم توانمندي حج امسال برگزار نمي‌شود.

رشيديان با بيان اينكه ما براي تمام فصول كاري و حتي قبل از اعزام، استقرار و حتي بازگشت زائران خانه خدا دستورالعمل تهيه كرده‌ايم، گفت: حج يك واجب شرعي است و بهتر بود كميته‌اي تشكيل مي‌شد و نمايندگان سازمان‌هاي حج را دعوت مي‌كردند تا درباره چگونگي مواجهه با ويروس كرونا و برپايي يا عدم برپايي حج تمتع همفكري مي‌شد.

وي با اشاره به اينكه ما از زماني كه بحث شيوع كرونا مطرح شد سناريو‌هاي مختلف را بررسي كرده و بر اساس آن فرآيند‌هايي را پيش‌بيني كرديم، خاطرنشان كرد: ثبت‌نام از زائران حج امسال انجام شده و معاينات زائران زير ۶۰ سال نيز صورت گرفته است تا در صورت اعلام آمادگي عربستان براي حضور زائران با محدوديت و كاهش سهميه بتوانيم زائران را به اين سفر معنوي اعزام كنيم.

رئيس سازمان حج و زيارت درباره زمان انتظار ايران براي اعلام سعودي‌ها براي تشرف به حج تمتع، گفت: در صورتي كه عربستان تا اواسط ذي‌القعده درباره وضعيت حج تمتع اطلاعيه‌اي صادر نكند، عملا حج تمتع امسال لغو مي‌شود و اعزام منتفي خواهد بود.

بر اساس تفاهم نامه ايران و عربستان براي حج تمتع سال جاري، ۸۷ هزار و ۵۰۰ ايراني بايد از ۶ تيرماه به سرزمين وحي اعزام شوند كه با توجه به شيوع كرونا و عدم اطلاع رساني سعودي‌ها درباره وضعيت حج تمتع امسال، برپايي اين مناسك در هاله‌اي از ابهام است.