خوزنا : قلياني‌ها جريمه سنگين مي‌شوند
سه شنبه، 3 تیر 1399 - 16:59 کد خبر:88916

مهر: احمد جنيدي جعفري، گفت: طبق تبصره يك ماده ۱۳ قانون جامع دخانيات مصوب مجلس شوراي اسلامي در سال ۸۵ استعمال دخانيات در اماكن عمومي و وسايل نقليه عمومي ممنوع و تخلف از آن مستوجب حكم به جزاي نقدي است.

وي افزود: به رغم پيگيري هاي وزارت بهداشت طي سال هاي اجراي قانون، متاسفانه به دليل اجراي ضعيف قانون ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي، مراكز عرضه قليان در برخي از دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور به صورت غير قانوني گسترش يافت و منجر به افزايش مصرف قليان در جامعه، خصوصا در بين جوانان گرديد.

جنيدي بيان داشت: با توجه به شيوع بيماري كرونا ويروس در كشور، با درخواست وزير بهداشت و رئيس ستاد مديريت بيماري كرونا از دادستان كل كشور براي حمايت حوزه سلامت از ممنوعيت مصرف مواد دخاني و قليان در اماكن عمومي، بخشنامه دادستاني كل كشور با تاكيد بر اجراي قوانين و همكاري و حمايت از بازرسين بهداشت و ضابطين قضايي براي جلوگيري از عرضه قليان صادر شد. به اين منظور با هماهنگي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور تيم هاي مشترك با پليس اماكن و دادستاني تشكيل، بازرسي و نظارت بر اماكن عمومي به طور مستمر انجام و از هرگونه عرضه و استعمال مواد دخاني و قليان جلوگيري شود. در صورت مشاهده تخلف، با پلمب امكنه، متصديان اين مراكز به مراجع قانوني معرفي مي شوند زيرا در واقع اين اقدام در شرايط حاضر حكم تهديد عليه سلامت عمومي جامعه را دارد. ضمنا هرگونه تبليغ در خصوص عرضه مواد دخاني و از جمله قليان ممنوع است و متخلفين بر اساس مصوبه دولت تا مبلغ ۴۳ ميليون و ۸۶۰ هزار تومان جريمه مي شوند.

رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، گفت: ابزارآلات قليان در انتشار ويروس كرونا موثر است چون محيط مناسبي براي بقا و رشد ويروس و ساير عوامل عفوني و بيماري زا مي باشد. وزارت بهداشت در راستاي سياست هاي جهاني براي مهاركرونا ويروس، به خاطر خطري كه مصرف دخانيات بر تضعيف سيستم دفاعي بدن دارد و افراد را مستعد به ابتلاء بيماري كرونا ويروس و ساير بيماري هاي كشنده مي كند، با هرگونه ارايه تسهيلات براي عرضه و استعمال مواد دخاني در اماكن عمومي مخالفت و تخلفات مربوطه را از مراجع قضايي پيگيري مي كند.

وي ممنوعيت عرضه قليان حتي بعد از بازگشايي مراكزي كه قبلا عرضه قليان داشتند را مورد توجه داد و افزود: بخشنامه دادستان كل كشور به كليه دادستان هاي عمومي و انقلاب سراسر كشور و فرماندهي نيروي انتظامي ابلاغ شده و همكاري كاملي در اين خصوص داريم. در استان تهران هم به دليل مشكلاتي كه در اجراي قانون در سنوات قبل داشتيم، جلسه اي اختصاصي با نمايندگان دادستاني، ناجا و دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران برگزار و مقرر گرديد كه گشت هاي ويژه براي بازرسي از اماكن عمومي و مراكز تهيه و توزيع انجام شود و هرگونه تخلف در مورد عرضه قليان بلافاصله پيگيري و متخلفان به مراجع قضايي معرفي شوند.

جنيدي خاطرنشان كرد: اقدام ديگر در اين راستا، نامه رييس فرهنگستان علوم پزشكي به رياست محترم قوه قضاييه بود كه در آن نامه ضمن تاكيد بر اجراي ممنوعيت پايدار استعمال دخانيات و عرضه قليان در همه اماكن عمومي، خواستار برخورد قاطع با توليـدكنندگان و مصـرف كنندگان قليان در اين اماكن شدند، به نحوي كه موجب عبرت ساير هنجارشكنان شود.

وي افزود: اميدواريم مردم عزيز و فهيم كشور هم براي حفظ سلامتي خود و اطرافيان به هيچ وجه به مراكزي كه غير قانوني اقدام به عرضه قليان مي كنند مراجعه نكنند و با مشاهده موارد تخلف در اين زمينه، آدرس مركز و امكنه متخلف را به سامانه ۱۹۰ شكايات بهداشتي گزارش دهند.

رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت بيان داشت: به هرحال با توجه به اينكه بيماري كرونا ويروس در بسياري از افراد ممكن است بدون علامت باشد واين افراد ممكن است در محيط هاي جمعي حضور داشته باشند، بايد دقت بيشتري در اجراي قانون داشت.

وي افزود: مصرف كنندگان دخانيات به دليل آسيب رساندن به ريه، معمولا سرفه هاي شايعي دارند و در واقع اشتباه گرفتن اين سرفه ها با سرفه هايي كه ناشي از ابتلا به كروناويروس است، موجب مي شود بيماري دير تشخيص داده شود و اين افراد عامليني خطرناك براي انتقال ويرس هستند.

جنيدي با اشاره به گزارش موسسه ملي تحقيقات سلامت كه دود دخانيات را عاملي براي انتقال ويرس شناخته است، اظهار نمود اگر فرد مصرف كننده مواد دخاني دچار بيماري كرونا باشد، قطعا با مصرف دخانيات موجب آلودگي محيط و انتقال بيماري به ديگران مي شود.

به گفته وي، خطر انتقال بيماري از طريق مصرف دخانيات در اماكن عمومي بالا است و به هيچ طريقي نمي شود جلوي انتشار اين ويروس را در اماكن آلوده به دود دخانيات گرفت.

جنيدي تصريح كرد: افراد مصرف كننده دخانيات با مراجعه به مراكز جامع خدمات سلامت، يا بصورت خود جوش، مي توانند مصرف مواد دخاني را ترك كنند. در مواجهه قرار گرفتن افراد غيرسيگاري با دود دخانيات نيز با مصرف آن هيچ فرقي ندارد و همان امراض مصرف را دارد، لذا مردم براي حفظ سلامت خودشان بايد فعالانه عمل كرده و تخلفات را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.