خوزنا : تصميم اعمال محدوديت‌ها به استان‌ها محول مي‌شود
جمعه، 6 تیر 1399 - 18:21 کد خبر:88948

نماينده وزير بهداشت در امور اجرايي كرونا در خوزستان گفت: از شنبه هفته آينده، اعلام آمار و تصميم براي قرنطينه و موارد ديگر در اختيار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

ايسنا:دكتر عليرضا افشار اظهار كرد: سياست دانشگاه علوم پزشكي اهواز از ابتدا اين بود كه همه ظرفيت‌هاي درماني را به كرونا اختصاص ندهد و به همين دليل از ظرفيت ساير بخش‌ها از جمله بيمارستان سازمان تامين اجتماعي و بيمارستان‌هاي نيروهاي مسلح استفاده شد.

 وي افزود: طبيعتاً بيمارستان‌هاي اصلي دانشگاه علوم پزشكي اهواز به كرونا نپرداختند و بيمارستان‌هايي كه به كرونا اختصاص يافته بودند، ظرفيت‌هاي كمي داشتند و سريع اشغال شدند بنابراين در حال حاضر با توجه به لزوم داشتن ظرفيت‌هاي مازاد، سياست بر اين است كه بخشي از بيمارستان گلستان كه عملاً به دليل شرايط كرونا كم استفاده يا بدون استفاده مانده بود، به كرونا اختصاص داده شود كه اين كار در افزايش كيفيت درماني تاثير بسزايي خواهد داشت.

افشار در خصوص اعلام نشدن آمار مبتلايان به كرونا در استان‌ها، گفت: هفته گذشته تصميم ستاد ملي كرونا اين بود كه آمار مبتلايان در استان‌ها تجميع شود و تصميمات براي قرنطينه و موارد ديگر در استان گرفته شود. در پي جلسه روز ‌شنبه هفته گذشته، پروتكلي تدوين شد كه بر مبناي آن، از شنبه هفته آينده، اعلام آمار و تصميم براي قرنطينه و موارد ديگر در اختيار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

وي افزود: در ستاد ملي كرونا مصوب شده است كه تصميم‌گيري به استان‌ها داده شود و از شنبه هفته آينده تصميم‌گيري براي اعمال محدوديت‌ها به استان‌ها محول مي‌شود.

نماينده وزير بهداشت در امور اجرايي كرونا در خوزستان گفت: طبيعتاً با توجه به وسعت، جمعيت و شرايط اقليمي خوزستان بايد توجه ويژه‌اي به اين استان شود؛ در جلسه‌اي كه نمايندگان مردم خوزستان در مجلس شوراي اسلامي با وزير بهداشت داشتند، تصميمات خوبي اتخاذ و تفاهم‌نامه‌اي امضا شد كه نويدهاي اميدبخشي براي خوزستان دارد و با توجه به آن، طرح‌هايي كه در حوزه بهداشت و درمان مغفول مانده بودند فعال مي‌شوند. پرداخت پاداش به پرسنل كادر درماني و پرستاري، پرداخت فوق‌العاده ويژه به كاردرماني، پرداخت پاداش به پرسنل درگير كرونا، پرداخت معوقات كاركنان كادر درمان و پرستاران، تكميل پروژه‌هاي نيمه‌مانده، تامين تجهيزات و تخصيص اعتبار لازم براي مراكز درماني كه به دليل شيوع كرونا دچار كاهش و كاهش درآمد شده‌اند، برخي از اين تصميمات بوده‌اند.

وي در خصوص تفاوت بودجه اختصاص يافته به استان‌ها، بيان كرد: وزارت بهداشت پيگير اين است كه از سازمان برنامه اعتبارات خوبي براي خوزستان بگيرد اما در خصوص تفاوت بودجه اختصاص يافته به استان‌ها، واقعيت اين است كه در ابتداي شيوع كرونا كه در قم و گيلان رخ داد، ما هيجان‌زده عمل كرديم اما اكنون حساب‌شده كار مي‌كنيم.

افشار در خصوص صحبت‌هاي وزير بهداشت مبني بر اينكه تست PCR (مخاطي) تنها براي افراد بالاي ۶۰ سال و بيماران بستري به صورت رايگان انجام مي‌شود، تصريح كرد: ما با يك بيماري مواجه هستيم كه روز به روز ميزان شيوع و وضعيت آن تغيير مي‌كند؛ طبيعتاً سياست‌ها بر اساس نيروي انساني، منابع مالي، تجهيزات و زمان خواهد بود.

وي كه در يك برنامه تلويزيوني صحبت مي كرد، گفت: در برهه‌اي از زمان كه تعداد شيوع در يك استان كم است، اولويت اول بيماريابي است اما زماني كه اپيدمي مي‌شود سياست بيشتر بر درمان متمركز مي‌شود. نظر وزير بهداشت اين نبود كه هر كسي كه آزمايش مي‌دهد بايد پول بدهد اما براي اينكه آزمايش مخاطي براي بيمار انجام شود بايد اين بيمار، يك سري علائم داشته باشد.

مشاور وزير بهداشت افزود: با توجه به هزينه‌هاي سنگين آزمايش مخاطي، اين تست بايد با تشخيص پزشك و ارجاع بيمار به مراكز مربوطه انجام شود كه در اين صورت بدون هزينه خواهد بود اما اگر فردي مايل باشد اين آزمايش را انجام دهد و اين مراحل را طي نكند، بايد خودش هزينه را پرداخت كند.

وي در خصوص كاهش تعداد تست‌ها، بيان كرد: يك سري پروتكل‌ها هزينه‌زا است و در روند درمان بيماري تاثير زيادي ندارد؛ به طور مثال هزينه سي تي اسكن و يا PCR متناسب با نظام سلامت نيست و ما بر اساس فاكتورهاي مورد نظر، برنامه‌ريزي مي‌كنيم. كرونا مدت طولاني با ما خواهد بود و ما بايد سبك زندگيمان را با اين بيماري تغيير دهيم.

افشار گفت: قطعا دغدغه‌هايي كه در خوزستان وجود دارد را انتقال مي‌دهيم. يكي از دلايلي كه اساتيد تهران را به خوزستان دعوت كرديم اين بود كه با پرسنلي كه درگير بيماري هستند، ارتباط داشته باشند.

وي عنوان كرد: در خوزستان كمبود تجهيزات حفاظتي نداشته‌ايم و به زعم دوستان، حتي در مصرف تجهيزات حفاظتي زياده‌روي مي‌شود.

مشاور وزير بهداشت ادامه داد: در خصوص مطالبات و مشوق‌ها نيز وزير بهداشت كمك‌هايي داشت اما كافي نيست و قطعاً اين مساله را انتقال مي‌دهيم و پيگيري خواهيم كرد.

وي گفت: نظام سلامت در خوزستان بسيار خسته است؛ از مردم مي‌خواهيم با همكاران ما در حوزه سلامت مهربان باشند و با رعايت مسائل بهداشتي، هم سلامت خود را حفظ كنند و هم اجازه دهند فشار كمتري به كادر سلامت وارد شود.