خوزنا : كاهش ۶۰ درصدي فروش در صنف توليدكنندگان نان‌هاي فانتزي
دوشنبه، 9 تیر 1399 - 06:32 کد خبر:88978

رييس اتحاديه صنف توليدكنندگان نان‌هاي حجيم و نيمه‌حجيم (فانتزي) تهران گفت: در صنف ما اگرچه خوشبختانه پس از شيوع كرونا اعلام ورشكستگي نداشتيم، اما رونق كارمان تا ۶۰ درصد كاهش پيدا كرد.

شيوع كرونا در جهان به خصوص در ايران باعث تغييرات زيادي در نحوه مصرف مواد غذايي شد. بسياري از ايراني‌ها علاوه بر اينكه در خريد، دستشان به مقدار كم نمي‌رود و معمولاً مواد غذايي را بيشتر از مقدار مورد نياز خريداري مي‌كنند، عادت به تازه‌خوري مواد غذايي هم دارند، اما كوويد۱۹ اين رويكرد را دست‌خوش تحولات بنيادي قرار داد.

خوردن نان داغ و تازه با بالاگرفتن تب شيوع كرونا دچار مشكل شد و صف‌هاي خريد نان را به تعطيلي كشاند كه اين تعطيلي به‌ويژه در نان فانتزي‌پز‌ها بيشتر ديده مي‌شد.

محمدجواد كرمي، رييس اتحاديه صنف توليدكنندگان نان‌هاي حجيم و نيمه‌حجيم (فانتزي) تهران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ درباره آسيب كرونا ويروس به كسب و كار اين صنف گفت: با شيوع ويروس كرونا در كشور، بخش اعظم توليدكنندگان نان دچار ضرر در فروش و درآمد شدند، اما نان‌هاي حجيم بسته‌بندي‌شده براي عرضه، شرايط بهتري را پيدا كردند، زيرا نانوا‌ها به‌سمت ارائه نان‌هاي حجيم بسته‌بندي‌‎شده رفتند و مردم از آن استقبال كردند.

بيشتر بخوانيد: افزايش قيمت نان در دستور كار دولت نيست

وي افزود: از آنجايي‌ كه بخشي از توليدات نان‌هاي فانتزي به اغذيه فروشي‌ها داده مي‌شد با تعطيل‌شدن اين فعاليت بخش دوم صنف ما دچار آسيب فروش شد و اين عده به‌دليل عدم‌عرضه نان به اغذيه فروشي‌ها بسيار متضرر شدند، اما مردم از بخش نان در مغازه‌ها استقبال كردند.

كرمي تصريح كرد: همكاران ما در كنار نان فانتزي، نان‌هاي شيرين هم توليد مي‌كردند كه در بحران كرونا در فروش اين نوع نان هم مشكل به‌وجود آمد. به عبارت ديگر مردم از خريد شيريني‌هاي مرتبط با نان حجيم خودداري مي‌كردند. كاهش فروش در اين قسمت باعث شد بسياري از نان فانتزي‌پزان در سه ماه پاياني سال ۹۸ و از آغاز سال ۹۹ تاكنون به رونق قبلي خود بازنگردند.

رييس اتحاديه صنف توليدكنندگان نان‌هاي حجيم و نيمه‌حجيم اظهار داشت: معمولاً اصناف زنجيره‌وار به هم متصل هستند، پس نمي‌توانيم بگوييم يك بخش خوب كار كرد و ورشكسته نشد و از اين بابت خوشحال باشيم در حالي‌كه در ساير واحد‌هاي صنفي ضرر و زيان زياد بوده و حتي تعطيل شده‌اند. ما بايد در بررسي آسيب كرونا همه مشاغل را با هم ببينيم.

كرمي ادامه داد: در صنف ما اگرچه خوشبختانه اعلام ورشكستگي نداشتيم، اما رونق كار ما در بحران پاندومي تا ۶۰ درصد كاهش پيدا كرد.

وي با اشاره به اينكه ويروس كرونا در دماي خاصي از بين مي‌رود افزود: توليد نان در فر‌هاي واحد‌هاي پخت بالاي ۲۵۰ درجه است و در چنين شرايط ويروسي باقي نمي‌ماند و اين اطمينان خوبي براي مجموعه توليدكنندگان نان كشور است، اما شرايط كرونا به ما يادآوري كرد كه بايد به‌سمت توليد ناني برويم كه بتوانيم به‌راحتي در منزل آن را گرم كنيم و حتي بايد به‌سمت نان‌هاي نيم‌پز رفت.

كرمي گفت: من بازديد‌هاي زيادي از نمايشگاه‌هاي مختلف نان و شيريني در دنيا و كشور‌هاي پيشرفته داشتم، زيرا اتحاديه ما جزو اتحاديه جهاني نان است و ما تنها اتحاديه صنفي در صنايع غذايي كشور هستيم كه عضو يك اتحاديه بين‌المللي هستيم. در بررسي اين بازديد‌ها متوجه شديم در دنيا روش توليد نان به‌سمت توليد نان‌هاي نيم‌پز يا خمير‌هاي منجمد شده مي‌رود، پس مجموعه صنف ما هم بايد اين فكر و ايده را داشته باشد كه به‌سمت به‌روز شدن و الگو قرار دادن توليد و مصرف بهينه از كشور‌هاي پيشرفته در توليد نان برويم. صنف ما توانايي آن را دارد كه خمير را در واحد به شكل نيم‌پز توليد و بسته‌بندي كند تا مشتري بتواند پخت كامل آن را در منزل حتي در يك تاوه معمولي انجام دهد. اين روش، روش نويني براي مقابله با كرونا است. ما بايد از كشور‌هاي پيشرفته الگوبرداري و در كشور پياده‌سازي كنيم. اتحاديه جهاني توليدكنندگان نان نيز توصيه كرده است كه واحد‌هاي نانوايي به‌سمت اين روش حركت كنند.

وي يادآور شد: متاسفانه دولت در دسته‌بندي اصناف در كرونا، صنف ما را جزو صنوف آسيب‌ديده به‌شمار نياورد و اين مساله زيان‌هاي مالي جدي را متوجه واحد‌هاي توليدي نان فانتزي كرد.

كرمي تصريح كرد: كشور آلمان در كرونا به هر واحد توليدي نانوايي ۱۰ هزار يورو بابت سه ماه، كمك بلاعوض پرداخت كرد كه نانوا‌ها بتوانند روي پا‌هاي خود بايستند و ورشكست نشوند. ما از دولت كمك‌هاي بلاعوض نمي‌خواهيم. وام ۱۸ ميليوني به درد نانوا‌هاي فانتزي نمي‌خورد. اگر قرار به دادن تسهيلات است بايد مقدار وام بالا و درصد سود پايين باشد، زيرا واحد‌هاي توليدي با نقدينگي زنده هستند. اگر نقدينگي به توليدكنندگان تزريق نشود از بين رفته و نابود مي‌شوند.

كرمي در پايان خاطرنشان كرد: همكاران ما از دولت و ارگان‌هاي مرتبط توقع دارند كه در اين شرايط حساس اقتصادي حداقل در اموري كه در سازمان‌ها اختيار دارند و به‌راحتي مي‌توانند با ملاحظات به اصناف كمك كنند از آن دريغ نكنند. به‌عنوان مثال در موضوع ماليات، حداقل كمك به اصناف اين بود كه در اين پنج ماه در تعيين ماليات تخفيف قائل مي‌شدند. كشور‌هاي ديگر در اين شرايط از واحد‌هاي توليدي ماليات نمي‌گيرند، اما در ايران اين‌طور نيست. در بخش تامين اجتماعي نيز دولت مي‌توانست اعلام كند در اين شرايط حق بيمه تا پنج نفر از كارگران واحد‌هاي توليدي را دريافت نمي‌كند تا واحد‌ها كارگران خود را حفظ كنند. بسياري از واحد‌هاي توليدي كه به مشكل برخوردند مجبور شدند كارگران‌شان را اخراج كنند. اين افزايش بيكاري به نفع دولت نيست. دولت مي‌توانست جلوي خيلي از ضرر و زيان‌ها را بگيرد، اما كاري انجام نداد.