خوزنا : دليل افزايش قيمت مرغ و تخم مرغ
دوشنبه، 9 تیر 1399 - 11:59 کد خبر:88988

خبرگزاري ايسنا: : يك عضو هيئت رئيسه كميسيون كشاورزي مجلس يازدهم در مورد افزايش قيمت مرغ گفت: سرنخ‌هايي كه ما داريم مافياي داخلي اجازه دسترسي به اين محصول را نمي‌دهد.

حجت الاسلام احد آزادي خواه با اشاره به افزايش قيمت مرغ و تخم‌مرغ با بيان اينكه هيئت رئيسه و برخي از اعضاي كميسيون كشاورزي هفته قبل جلسه‌اي در اين خصوص تشكيل داده و موضوع را بررسي كردند، اظهار داشت: تأمين نهاده‌هاي دامي در كشور با چالش‌هاي جدي مواجه شده است. بخشي از علت گراني اين دو كالا مربوط به واردات و بخش ديگري از آن سوء تدبيرهاي داخلي است.

يك عضو هيئت رئيسه كميسيون كشاورزي مجلس يازدهم در مورد افزايش قيمت مرغ گفت: سرنخ‌هايي كه ما داريم مافياي داخلي اجازه دسترسي به اين محصول را نمي‌دهد. در حوزه نهاده‌هاي دامي شبكه به شدت مسمومي داريم كه اجازه نمي‌دهد نهاده‌ها به دست توليدكننده برسد. مجموعه اين عوامل باعث افزايش قيمت مرغ و تخم مرغ شده است.

وي همچنين از «سركشي كميسيون كشاورزي به بنادر و گمركات» خبر داد و گفت: اين سركشي احتمالا در اولين هفته بعد از تعطيلات مجلس اتفاق خواهد افتاد. نظر كميسيون اين است كه كميسيوني تخصصي در اين موضوع تشكيل دهد و مسئله را از وزرات جهاد كشاورزي و وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت پيگيري كند.

اين عضو كميسيون كشاورزي مجلس درباره وضعيت كشتي‌هاي حامل نهاده‌هاي دامي گفت: برخي از واردكننده‌ها از امتيازات واردات استفاده مي‌كنند. اگر واردكننده از امتياز خود به نفع مصرف‌كننده استفاده نكند، بدل به رانت مي‌شود. واردكننده‌ها از اين امتيازات استفاده مي‌كنند و به جاي واگذاري نهاده‌ها به توليدكننده‌ها به دست سوداگران بازار و دلالان مي‌دهند. اين وضعيت باعث تشكيل يك بازار سياه در اين حوزه مي‌شود. از دل اين بازار سياه، تخلف‌ها و رانت‌هاي زيادي ايجاد شده و يك شبكه مسموم به شكل خودكار ايجاد مي‌شود.

آزادي‌خواه در پايان گفت: ما اگر بتوانيم ريشه اين امتيازات و بازار سياه را بخشكانيم مشكلاتمان حل مي‌شود. مجلس به تنهايي نمي‌تواند اين مشكل را حل كند. دولت و وزارت‌خانه‌هاي مختلف بايد به صورت جدي پاي كار آمده و عزم خود را جزم كنند.