خوزنا : دستور العمل برخورد با تقلب امتحاني دانشجويان ابلاغ شد
سه شنبه، 10 تیر 1399 - 11:30 کد خبر:88995

دستور العمل مشترك وزارت علوم و بهداشت در مورد رسيدگي به تخلفات آموزشي و اداري از جمله تقلب در آزمون‌ها و فعاليت‌هاي پژوهشي ابلاغ شد.

 ايسنا:  براساس دستور العمل مشترك وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت، تقلب در آزمون‌هاي و فعاليت‌هاي آموزشي عبارت است از استفاده محرز دانشجو از اطلاعات، تجهيزات و امكانات به نوعي كه مجاز نباشد با قصد قبلي براي ارائه نتيجه يك فعاليت آموزشي موظف متخلف به تنبيه (در درس يا آزمون مربوطه) و متناسب با نوع تقلب به يكي از تنبيه‌هاي اعلام شده و در صورت تكرار علاوه بر تنبيه به يكي از تنبيه‌هاي ديگري نيز محكوم مي‌شود.

صورت جلسه تقلب در جلسه آزمون يا گزارش مراقبين جلسه نظر صريح مدرس مبني بر انتقال دانشجو يا نماينده آموزش و با تاييد دانشكده به شوراي انضباطي ارسال مي‌شود.

طبق اين دستور العمل پاسخ نادرست كه نتيجه استفاده محرز دانشجو از تقلب باشد نيز مشمول تنبيه مي‌شود. همچنين به همراه داشتن مكتوبات، تجهيزات و امكانات غير مجاز به نحوي كه استفاده از آن محرز شود تخلف دانشجو و احراز و صرفا به يكي از تنبيه‌هاي محكوم مي‌شود.

در اين دستور العمل آمده است تعليق، تنبيه براي تقلب معادل حذف درس يا تكاليف مربوط به الزام در تكرار آن خواهد بود چنان چه دانشجويي مرتكب تقلب محكوم شود همكاري كننده به تقلب به يكي از تنبيه‌هاي مشخص تعليقي محكوم مي‌شود.

در صورت تقلب دانشجو در امتحانات جامع كشوري متخلف متناسب با نوع تقلب به يكي از تنبيه‌ها محكوم و در صورت تكرار اين تنبيه‌ها قابل تشديد است.

براساس دستور العمل اعلام شده در صورت ارتكاب به هر نوع تخلف پژوهشي مانند سرقت، اجاره يا داده سازي علمي عدم تعهد و مسئوليت نسبت به ذي‌نفعان در امور پژوهشي، عدم رعايت حقوق آزمودني‌ها، عدم استفاده درست از منابع انتشار غير واقعي، مجدد همپوشان و تكيه‌اي از قبيل معرفي نويسندگان و داوران غير واقعي و ساخت و استفاده از ايميل جعلي براي داوري غير واقعي مقالات توسط خود دانشجو و غيره متخلف به يكي از تنبيه‌هاي اعلام شده محكوم و در صورت تكرار يا محكوميت در مراجع قضايي تنبيه قابل تشديد است.

همچنين تخلف در انجام پايان نامه به طوري كه مانع انتساب اثر به دانشجو شود يا در تدوين مقاله باشد كه منجر به قبولي در دروس دانشگاهي يا تغيير در نمره شود متخلف علاوه بر اعمال تنبيه‌هاي ماده فوق به تنبيه در درس يا تكاليف مربوطه نيز محكوم مي‌شود.

در پايان اين دستور العمل آمده در مورادي كه تخلف پژوهشي دانشجو پس از دانش آموختگي احراز شود نظر شوراي مركزي رسيدگي به تخلفات ملاك عمل خواهد شد.