خوزنا : عدم ابتلاي مجدد افراد به كرونا ثابت شده نيست
پنجشنبه، 12 تیر 1399 - 12:40 کد خبر:89014

رئيس دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله با اشاره به اينكه افراد مبتلا به كرونا با ساخته شدن آنتي بادي تا ۶ ماه به اين ويروس مبتلا نخواهند شد، ولي اين امر ثابت شده نيست، گفت: روش پلاسما درماني وابسته به گروه خوني است و گروه خوني AB دهنده عمومي محسوب مي‌شود.

 ايسنا: دكتر حسن ابوالقاسمي امروز در نشست خبري ترويج علم بنياد مصطفي(ص) با موضوع "بررسي روند درمان ويروس كرونا از طريق پلاسما درماني"، با بيان اينكه شيوع بيماري كوويد۱۹ كه درماني براي آن وجود نداشت دنيا را غافلگير كرد، افزود: يكي از تجاربي كه از سالهاي قبل در خصوص توليد دارو به واسطه بخش هاي خصوصي داشتيم پلاسما درماني بود.

وي با بيان اينكه ما به عنوان دومين كشور بعد از چين به صورت وسيع گرفتار اين بيماري شديم و بيمارستان ها با حجم زيادي از بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ موجه شدند، گفت: در حالت طبيعي براي برخي بيماريها درمان شناخته شده‌اي داريم ولي ويروس كرونا، ويروسي بود كه پروتكل درماني براي آن نداشتيم و ضرورت داشت تا روش هايي را براي كاهش ميزان مرگ و مير ارائه مي‌كرديم.

ابوالقاسمي با بيان اينكه برخي ار مبتلايان با بيماري‌هاي زمينه‌اي چون ديابت و چاقي حتي در سنين كمتر از ۵۰ سال بر اثر ابتلا به كرونا فوت مي كردند، روش پلاسما درماني را روشي براي درمان اين بيماري براي اين دسته از افراد دانست و ادامه داد: از اسفند ماه سال گذشته اجراي اين روش آغاز شد.


رئيس دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله با تاكيد بر اينكه هنوز هم تعداد مبتلايان به كرونا بالاست كه مي بايست به هر روشي اين تعداد كاهش بيابد، خاطر نشان كرد: در حال حاضر مشاهده مي كنيم كه دامنه مرگ و مير به جوانان هم سرايت كرده، ضمن آنكه ايران در زمينه تحقيقات پلاسما سابقه ۲۰ ساله دارد.

 پلاسما درماني در ايران

وي با بيان اينكه پلاسما بخشي مايعي است كه سلولهاي خوني در آن شناور هستند، افزود: در اين بخش پروتئين‌ها و آنتي بادي هاي ضد ويروس ها وجود دارد؛ از اين رو بدن را در مقابل عفونتها ايمن مي‌كند و باعث توليد آنتي بادي در بدن مي‌شود و اگر ما سلول ها را از اين مايع حذف كنيم، پلاسماي خون به دست مي‌آيد.

ابوالقاسمي با تاكيد بر اينكه در سابقه ۱۰۰ سال اخير استفاده از اين آنتي بادي براي از بين بردن ويروس هايي چون ابولا، سارس و مرس  مورد بررسي قرار گرفته است، گفت: ما اگر اين آنتي بادي را به موقع به افراد داراي بيماري بدخيم تزريق كنيم مي توانيم ويروس را از بين ببريم و مطالعات گذشته نيز نتايج مثبتي از اثر بخشي اين روش داشته است ضمن آنكه كشور چين قبل از ما در بين بيماران وخيم اين روش را كارازمايي كرده بود كه موثر واقع شده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله با بيان اينكه پلاسما درماني را براي بيماري كرونا در كشور آغاز كرديم كه تاكنون هم نتايج خوبي داشته، گفت: ما با استفاده از ظرفيت هاي موجود در كشور پلاسما را تهيه كرديم و در اختيار بيماران نيازمند قرار داديم؛ البته در اين ميان جلسه اي گذاشتيم كه چطور مي شود با  همكاري بخشي خصوصي از اين امكانات استفاده كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه ما سالانه ۴۰۰ هزار ليتر از افراد سالم پلاسما مي گيريم و بر اساس استانداردهاي اروپا، آنها را با همكاري كشورهاي اروپايي به دارو تبديل مي كنيم و در كشور براي بيماريهاي خاص به مصرف مي رسانيم، يادآور شد:  داروهايي كه به اين روش توليد مي شود گران قيمت هستند.

ابوالقاسمي با تاكيد بر اينكه اكنون مجوز پلاسما درماني براي درمان بيماري كوويد۱۹ را داريم، اظهار كرد: اجراي اين روش از بيمارستان بقيه الله آغاز شد و طي آن اقدام به تزريق پلاسما به بيماران كرديم و بعد از آن بيمارستانهاي مسيح دانشوري و بيمارستانهاي قم و ساير استان ها نيز اين اقدام را شروع كردند.

وي با تاكيد بر اينكه قبل از كشور ما تزريق پلاسما به افراد مبتلا به كرونا شروع نشده بود، گفت: به دليل اينكه داروهاي موثري براي درمان اين بيماري وجود ندارد، استفاده از اين روش مي تواند موثر و مفيد باشد كه تاكنون هم افرادي با پلاسما درماني بهبود پيدا كرده اند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله با اشاره به نتايج اوليه پلاسما درماني گفت: در اين پروژه پلاسما را در اختيار بيماران بدحال قرار داديم كه طبق نتايج ديديم در ۵۰ مورد اول بيماران به صورت معجزه آسايي نجات پيدا كردند؛ ضمن آنكه نتايج تحقيقات نشان داد استفاده از پلاسماي بيماران بهبود يافته، ميزان مرگ و مير، دوران بستري و استفاده از اي سي يو و ونتيلاسيون را كاهش مي دهد.

وي گفت: اين نتايج در مقايسه با گروههايي كه پلاسما دريافت نكردند نشان داد مرگ ومير به طور قابل توجهي تا حدود ۲۰ درصد كاهش مي يابد.

وي با بيان اينكه براي تزريق پلاسما بررسي دو عامل از اهميت بالايي برخوردار است، گفت: طبق تجاربي كه بدست اورديم دو عامل در پلاسما درماني مورد بررسي قرار گرفته؛ اين روش فرد را دچار عارضه نمي كند و روشي است كه نسبت به دارو بهتر است و اينكه هر بيمار با پلاسما درماني فوت نمي كند.

 زمان تزريق پلاسما

 وي با تاكيد بر اينكه آغاز تزريق پلاسما براي هر بيماري كه زود شروع كند تاثير زيادي خواهد داشت،گفت: از پلاسماي بانوان با سابقه حاملگي نمي‌توان براي درمان بيماران كرونايي استفاده كردضمن آنكه بايد موجودي بانك پلاسما را در كشور افزايش دهيم.


 احتمال مجدد ابتلا به كرونا

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه افرادي كه به كرونا مبتلا شده اند و پلاسما اهدا كرده‌اند امكان مبتلا شدن مجدد در آنها وجود دارد يا خير؟ گفت: نتايج بررسي ما نشان مي دهد كساني كه مبتلا شدند و انتي بادي در بدن آنها ساخته شده است براي بار دوم به اين بيماري مبتلا نمي شوند، ولي اين گفته در حد تئوري است و ثابت نشده است.

ابوالقاسمي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر مي‌دانيم فرد داراي آنتي بادي به مدت ۶ ما مبتلا نخواهد شد، ادامه داد: بر اين اساس مي توان تزريق پلاسما را تكرار كرد حتي براي اقدامات پيشگيرانه اين روش براي افرادي كه پيوند كليه انجام داده‌اند و يا افراد سرطاني مي تواند موثر باشد.

وي با بيان اينكه تاكنون گزارشي از ابتلاي مجدد كساني كه آنتي بادي در بدن آنها توليد شده نرسيده، بيان كرد: يك فرد در يك سال مي تواند چندين بار  آنتي بادي را  اهدا كند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله در پاسخ به اين سوال كه آيا اين روش بر روي ويروس انفلوانزا موثر است يا خير توضيح داد: در بعضي از بيماري ها مانند سرخك و ابله ويروس ها امكان خنثي سازي دارند ولي براي استفاده از پلاسما براي H۱N۱ استفاده از اين روش فراهم نيست چون ويروس فعال است.


ابوالقاسمي در خصوص تحقيقات جديد در مورد ايمونو گلوبين گفت: تحقيقات درزمينه« ايمونوگلوبين» كه شروع شده بود به زودي كارازمايي باليني آن شروع مي شود امكان اينكه به صورت پيشگيرانه براي درمان كرونا شروع كنيم وجود دارد.

 وابسته بودن پلاسما درماني به گروه خوني

وي در خصوص دسته بندي پلاسما گفت: همانطور كه خون تقسيم بندي شده، پلاسما نيز داراي دسته بندي است، منتها در حالت عادي گروه خوني O  دهنده عمومي است ولي در پلاسما درماني گروه خوني AB دهنده عمومي محسوب مي شود و ميتواند به همه اهدا كند.


رئيس دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر براي مطالعه برخي تحقيقات علمي براي كشور ما محدوديت هايي اعمال شده اما  اين مانعي نمي شود كه تلاش نكنيم.