خوزنا : آزمون‌هاي حضوري دانشگاه علمي كاربردي لغو شدند
شنبه، 14 تیر 1399 - 11:42 کد خبر:89036

رئيس دانشگاه علمي كاربردي از لغو برگزاري آزمون هاي حضوري پايان ترم دانشجويان اين دانشگاه به دليل اوج گيري شيوع كرونا خبر داد و گفت: دانشجوياني كه با بيماري كرونا درگير باشند اگر مدارك مستدلي ارائه دهند تا پايان تابستان فرصت دارند آزمون هاي خود را با تاخير برگزار كنند.

ايسنا: دكتر محمدحسين اميد در نشست خبري كه امروز در سازمان مركزي دانشگاه علمي كاربردي برگزار شد از افزايش تقاضا براي پذيرش در رشته هاي علمي كاربردي در كشور خبر داد و گفت: ما در سال تحصيلي ۹۸-۹۹، ۱۵۹ هزار و ۸۳۰ داوطلب در دانشگاه علمي كاربردي پذيرش داشتيم كه اين زقم نسبت به سال قبل افزايش ۲۰ درصدي را نشان مي دهد. در واقع روند پذيرش در رشته هاي علمي كاربردي طي سه سال اخير صعودي بوده است بر خلاف ساير دانشگاه ها كه روند نزولي پذيرش داوطلب را داشته اند.

وي در ادامه تصريح كرد: در سال تحصيلي جاري ۹۰ هزار و ۳۹ داوطلب در دوره كارداني و ۶۹ هزار و ۸۹۱ نفر در دوره كارشناسي دانشگاه علمي كاربردي پذيرش شده اند كه البته اين آمار از طرف سازمان سنجش اعلام شده، ممكن است برخي از داوطلبان به دليل بيماري و اين شرايط انتخاب رشته نكرده باشند.

رئيس دانشگاه علمي كاربردي از آغاز ثبت نام رشته هاي علمي كاربردي دانشگاه ها از ۴ شهريور ماه خبر داد و گفت: داوطلبان دوره كارداني ۴ تا ۱۱ و داوطلبان دوره كارشناسي نيز ۱۱ تا ۱۷ شهريور مي توانند در دانشگاه ثبت نام كنند.

دكتر اميد از افزايش پذيرش در دانشگاه هاي علمي كاربردي براي سال تحصيلي ۹۹-۴۰۰ خبر داد و گفت: با توجه به شرايط ناشي از شيوع كرونا بسياري از داوطلبان ترجيح مي دهند در دانشگاه هاي محل شهر خود تحصيل كنند. با توجه به اينكه ما در همه شهرها و اغلب رشته ها مراكز فعال داريم بنابراين سال تحصيلي وضعيت بهتري از نظر پذيرش دانشجو خواهيم داشت.

وي همچنين از رصد وضعيت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه علمي كاربردي خبر داد و گفت: بر اساس رصد انجام شده در سال هاي ۹۶، ۹۷ و ۹۸ تعداد شاغلين دانشگاهي از ۶۵ به ۸۵ درصد رسيدند. ضمن اينكه تعداد كساني كه در رشته هاي خود مشغول فعاليت هستند نيز از ۲۲ به ۳۳ نفر رسيده است.

وي ادامه داد: ما از دو سال پيش سهميه پذيرش شاغلين در دانشگاه علمي كاربردي را حذف كرديم در نتيجه در سال ۹۸ بيش از ۹۳ درصد ورودي هاي ما شاغل بودند. بنابراين پذيرش در دانشگاه علمي كاربردي طي سه سال اخير از ۲۰ به ۳۰ درصد افزايش يافته و برنامه رصد وضعيت شاغلين ما شهريور ماه هر سال ادامه خواهد داشت.

رئيس دانشگاه علمي كاربردي تاكيد كرد: يكي از امتيازهاي دانشگاه علمي كاربردي به مراكز جهت سطح بندي اين است كه گزارشي از وضعيت اشتغال فارغ التحصيلان خود داشته باشد. مراكزي كه بيشترين فارغ التحصيلان شاغل را داشته باشند امتياز مي گيرند.

دكتر اميد از برگزاري مدرسه كسب و كار مجازي در دانشگاه علمي كاربردي خبر داد و گفت: در تابستان امسال دانش آموختگان با اولويت اول ساير دانش آموختگان نيز با اولويت هاي بعدي نيز مي توانند در اين مدرسه ثبت نام كنند كه البته فعاليت آن از ۲۴ تير شروع مي شود و داوطلبان در ۴ حوزه مختلف طي ۱۰ ساعت آموزش هاي فشرده در حوزه خلق ايده، توسعه كسب و كارهاي تخصصي و در نهايت دريافت ايده از شركت كننده ها به منظور حمايت از آنها برگزار مي شود.

وي برگزاري آزمون هاي تشخيص علاقه شغلي را از ديگر برنامه هاي اين دانشگاه عنوان كرد و گفت: داوطلبان در اين آزمون ها به يك سري از سوالات پاسخ مي دهند كه پس از تجزيه تحليل نهايي به آنها توصيه مي شود كه در چه رشته هايي موفق خواهند شد.

رييس دانشگاه علمي كاربردي از لغو برگزار آزمون هاي حضوري اين دانشگاه خبر داد و تاكيد كرد: قرار بود آزمون هاي دانشگاه جامع علمي كاربردي به صورت حضوري برگزار شود ولي با اوج گيري مجدد اين بيماري در خردادماه و همچنين در تيرماه آزمون هايي كه قرار بود حضوري برگزار شوند، با هماهنگي هايي كه به عمل آمده از ۲۱ تيرماه تا ۱۷ مرداد به صورت مجازي برگزار خواهد شد.

وي ادامه داد: وضعيت همه استان ها با هم يكي نيست. با هماهنگي كه با ستاد ملي مبارزه با كرونا انجام شده است، مقرر شد در استان هايي كه سفيد بوده و امكان برگزاري حضوري آزمون وجود داشته باشد، اين آزمون ها به صورت حضوري برگزار شود، بنابراين الزامي براي برگزاري مجازي در همه كشور نيست. البته اگر ستاد استاني مبارزه با كرونا در استان هاي مختلف و رئيس دانشگاه علوم پزشكي آن استان اجازه برگزاري آزمون حضوري را بدهند، آزمون ها در آن استان ها به صورت حضوري برگزار مي شود. با شركت هاي مختلف صحبت شده و حق انتخاب به استان ها داده شده است.

به گفته دكتر اميد، برخي از امتحانات ما به صورت متمركز و سراسري برگزار مي شد كه اين آزمون در كل كشور در يك زمان مشخص به صورت مجازي برگزار مي شود و اين در كل كشور هم براي استان هاي سفيد و هم براي استان هاي قرمز براي دروس متمركز و سراسري به صورت مجازي برگزار خواهد شد، ولي برگزاري آزمون براي ساير دروس منوط به شرايط استان ها است. اگر امكان حضوري باشد، حضوري برگزار شده و امكان آن نباشد، به صورت غيرحضوري برگزار خواهد شد. ضمن اينكه امسال زمان آزمون هاي ما نيز از دو هفته به چهار هفته افزايش يافته است.

رييس دانشگاه علمي كاربردي در خصوص وضيعت دروس عملي دانشجويان نيز گفت: بخش زيادي از دروس ما عملي و كارگاهي هستند و براي اين دروس غير از آزمون عملي راهي نيست. اين دروس و آزمون در استان هاي سفيد برقرار است و اگر استاد سرفصل ها را تمام كند و شرايط نيز مهيا باشد، آزمون آن نيز به صورت عملي برگزار خواهد شد، ولي در استان هايي كه جزو استان هاي قرمز بوده و شرايط برگزاري كلاس درس عملي و آزمون آن نباشد، اين دروس تا پايان شهريورماه ناتمام مي ماند و هر وقت اجازه كلاس عملي داده شد، اين كلاس ها و آزمون هاي عملي برگزار مي شود.

دكتر اميد در پايان تاكيد كرد: دانشجوياني كه كرونا دارند يا به هر دليلي با اين بيماري درگير هستند، تا پايان تابستان فرصت دارند هر زماني كه مراجعه كردند امتحانات خود با تاخير برگزار كنند.