خوزنا : اگر با فرد مبتلا به كوويد-۱۹ تماس داشتيم چه كنيم؟
چهارشنبه، 1 مرداد 1399 - 12:24 کد خبر:89248

محققان موسسه ملي تحقيقات سلامت و دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران نكاتي را درباره زماني كه با فرد مبتلا به كوويد-۱۹ تماس داشته‌ايم، بيان كرده‌اند.

 ايسنا: محققان موسسه ملي تحقيقات سلامت و دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران با بررسي شواهد موجود به اين پرسش پاسخ داده‌اند كه اگر با كسي كه مبتلا به كوويد-۱۹ است تماس داشتيم، چه اقداماتي بايد انجام دهيم.

آن‌ها مي‌گويند: تماس نزديك به معناي داشتن فاصله‌اي كمتر از يك متر با فرد عفوني مبتلا به كوويد-۱۹ براي مدت طولاني (بيشتر از ۱۵ دقيقه) است. از جمله مثال‌هاي نزديك مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

-زندگي كردن در يك خانه با فرد مبتلا

-داشتن ارتباط صميمي و نزديك با بيمار( همسر بيمار)

-داشتن تماس فيزيكي مستقيم با بيمار

-مراقبت از بيمار مبتلا به كوويد-۱۹ بدون استفاده از تجهيزات محافظت فردي مانند ماسك يا محافظ صورت

-قرار گرفتن همزمان در يك خودرو با فرد مبتلا

در صورت داشتن تماس نزديك با بيمار كوويد-۱۹ بايد خود را به مدت ۱۴ روز در خانه قرنطينه كنيد و مراقب بروز علائمي هر چند خفيف از جمله سرفه، تنگي نفس، سخت شدن تنفس، تب، لرز، درد عضلاني، سر درد، گلو درد يا از دست دادن حس چشايي و بويايي باشيد.

در دوران قرنطينه، هر روز دو مرتبه دماي بدن خود را چك كنيد و به غير از مراجعه به مراكز درماني، منزل را ترك نكنيد. از رفتن به مدرسه، دانشگاه، محل كار و مكان‌هاي عمومي اجتناب كرده و از وسايل حمل‌ونقل عمومي استفاده نكنيد. در صورت ترك منزل، از ماسك استفاده كنيد.

در صورت امكان، در يك اتاق جداگانه در منزل اقامت كنيد و از سرويس بهداشتي جداگانه استفاده كنيد. در منزل، تمام مدت حداقل يك متر از ساير افراد خانواده خصوصا افراد مسن يا داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي فاصله داشته باشيد.

در صورتي كه از اتاق مشترك با ساير اعضاي خانواده استفاده مي‌كنيد حتما ماسك بپوشيد، مگر در مواردي كه دچار مشكل تنفسي هستيد. از لوازم مشترك با اعضاي خانواده استفاده نكنيد. سطوح اتاق و سرويس بهداشتي كه از آن‌ها استفاده مي‌كنيد را مرتب تميز و ضدعفوني كنيد. پس از استفاده از وسايل خانه، آن‌ها را كاملا بشوييد.

دست‌هاي خود را به طور مرتب حداقل به مدت ۲۰ ثانيه با آب و صابون بشوييد. در صورت عدم دسترسي به آب و صابون، از ضدعفوني‌كننده‌هاي الكلي استفاده كنيد.

در صورتي كه علائم بيماري در شما بروز كرد يا نتيجه تست كروناي شما مثبت شد، خود را از ساير افراد خانواده جداسازي كرده و افرادي كه در تماس نزديك با شما بوده‌اند هم بايستي خود را به مدت ۱۴ روز در خانه قرنطينه كنند.

در صورت داشتن علائم بيماري، با مراكز بهداشتي تماس بگيريد و راهنمايي‌هاي لازم جهت مراجعه و معاينه را كسب كنيد. چنانچه علائمي مانند اشكال در تنفس، درد قفسه سينه، گيجي، تغيير رنگ لب‌ها، صورت، اطراف چشم‌ها يا ناخن‌ها داشتيد، حتما با اورژانس تماس بگيريد و حتما به آن‌ها اطلاع دهيد كه به دليل داشتن تماس نزديك با فرد مبتلا به كوويد-۱۹ در قرنطينه هستيد.

اگر علائم خفيف داريد، مي‌توانيد با استراحت كافي در منزل، نوشيدن مايعات فراوان و داروهاي تب‌بر خود را درمان كنيد.