خوزنا : سال تحصيلي جديد غيرحضوري مي‌شود؟
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 12:24 کد خبر:89353

خبرگزاري ايسنا: رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با بيان اينكه اوضاع كنوني كشور نشان مي‌دهد كه براي سال تحصيلي آتي آموزش حضوري نخواهيم داشت؛ بنابراين بايد خود را براي وضعيت قرمز و زرد آماده كنيم گفت: سؤال عمده آن است كه نحوه مواجه ما با معلمان، دانش‌آموزان و اولياي آنها در اين شرايط چگونه بايد مديريت شود تا نگراني‎هاي اوضاع كرونايي آن‎ها را كاهش دهيم؟.

حسن ملكي در جلسه بحث و بررسي آماده سازي بسته‌هاي آموزشي مجازي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در شرايط زرد و قرمز كرونايي اظهار كرد: معاونت‌هاي مختلف اين سازمان متناسب با ماهيت خود در حال تمهيد مقدمات شروع سال تحصيلي پيش رو هستند.

وي با تأكيد بر اينكه سازمان پژوهش در دو عرصه پيگير كارهاي وزارت متبوع هستند، افزود: ميدان اول ميدان سخت، يعني توليد و چاپ سپاري كتاب‌هاي درسي است. يكي از موضوعات مهم در اين عرصه ثبت سفارش مواد آموزشي است كه هر روز از طريق كارگروه‌هاي سازماني و استاني پيگيري مي‌شود و اميدواريم با پيگيري‌هايي كه به‌عمل مي‌آيد نواقص آن برطرف شود.

معاون وزير آموزش و پرورش حساسيت و ظرافت را دومين ميدان پيگيري كارهاي وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: تهيه و تدوين بسته آموزشي براي شرايط زرد و قرمز كرونايي در اين بخش قرار مي‌گيرد كه سازمان اين روزها در حال انجام آن است البته بايد قبل از ارائه به مقام عالي وزارت، خودمان در مورد مناسب و كافي بودن آن، عادلانه قضاوت كنيم و ابهامات برطرف شود.

ملكي افزود: اوضاع كنوني كشور نشان مي‌دهد كه براي سال تحصيلي آتي آموزش حضوري نخواهيم داشت؛ بنابراين بايد خود را براي وضعيت قرمز و زرد آماده كنيم، سؤال عمده آن است كه نحوه مواجه ما با معلمان، دانش‌آموزان و اولياي آنها در اين شرايط چگونه بايد مديريت شود تا نگراني‎هاي اوضاع كرونايي آن‎ها را كاهش دهيم؟.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست علي محبي معاون برنامه‌ريزي درسي و توليد بسته‌هاي تربيت و يادگيري وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: دفاتر بايد براي شرايط اضطرار، محتوا، زمان و روش را بطور شفاف تبيين كنند. سازمان پژوهش براي آغاز سال تحصيلي جديد بايد تكليف برنامه درسي را روشن كند.

در ادامه دفاتر گزارشي از اقدامات انجام شده را ارائه كردند كه نقش تلخيص ونمايانگري جدول تعيين شده، اتخاذ رويكرد تسهيل‌گري سازمان، آسان بودن ارائه آموزش مجازي دوره فني و حرفه‌اي و كاردانش، ارتقاي شبكه رشد، تبديل مجلات رشد به مجلات چند رسانه‌اي برخي از مهم‌ترين موارد مطرح شده بود.

ملكي در جمع‌بندي اين نشست بيان كرد: براي انجام كارهايمان بايد مبناي نظري و تئوريك داشته باشيم اما نكته قابل توجه، شرايط غيرعادي اوضاع كنوني است كه بايد براي اين قاعده غيرعادي، قوانيني وضع كنيم. شرايط بايد طوري مديريت شود كه پانزدهم شهريور ماه براي معلمان، دانش‌آموزان و اولياي آنها بسته آموزشي قابل اجرا و متناسب با شرايط قرمزو زرد ارائه دهيم.

رئيس سازمان پژوهش چارچوب اقدام اساسي سازمان براي شرايط فعلي را سه محور؛ اصول و كليات، تعاريف و مفهوم شناسي دانست.

ملكي ادامه داد: مختصات جدولي كه تهيه مي‌شود بايد معنادار، نمايانگر و تسهيل‌گرباشد. در واقع هر علامت جدول بايد كارگشا و معلوم باشد. جدول بايد مشخص كند معلم چگونه مي‌تواند در تدريس به شبكه شاد يا ملي رشد متصل شود و همچنين در جدول بايد نقش و انتظارات عناصر نيز معلوم شود.

وي در خصوص تهيه جدول و راهنماي توصيفي به نكات مهمي همچون تفاوت‌هاي دو دوره ضمن توجه به چارچوب ارائه شده، توجه به تفاوت‌هاي دروس كارگاهي و غيركارگاهي، اصالت دادن به تربيت دانش‌آموز و تهيه استلزامات اجرايي براي بسته‌هاي توليد شده اشاره و تأكيد كرد.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در توصيه‎هايي به دفتر انتشارات و فناوري آموزشي، گفت: به دليل اهميت سال تحصيلي تمام همّ و غمّ ما بايد ارائه بسته مكمل و غني‌ساز متمركز براي تك تك دروس باشد، درون آن بايد فيلم‎هاي آموزشي، الگوهاي تدريس مطلوب، كتاب‌هاي آموزشي مناسب، فايل صوتي و امثالهم باشد.

وي افزود: اجزاي اين بسته شامل فيلم‌هاي آموزشي مناسب؛ الگوهاي تدريس موفق؛ كتاب‌هاي آموزشي مناسب؛ فايل صوتي كتاب و فعاليت‌هاي تكميلي و علمي مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، ملكي با تأكيد بر اينكه دفتر انتشارات و فناوري آموزشي بايد درانجام فعاليت‌هاي خود مراقبت‌هاي ويژه‌اي به عمل آورد گفت: اين مراقبت‌ها، مراقبت‌هاي علمي- آموزشي؛ مراقبت فرهنگي و ارزشي؛ عمل كردن زير چتر اسناد تحولي و تبعيت از آنها؛ مراقبت در ارزيابي توليدات بيروني با تشكيل كميته هايي در دفتر انتشارات و فناوري آموزشي با كمك ساير دفاتر و ارتباط با ساير بخش‌ها به ويژه بخش‌هاي خصوصي براي ساماندهي برنامه‌ها وفعاليت‌هاي سازمان را شامل مي شود.