خوزنا : براي دريافت خسارت برقي اقدام كنيد
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 12:26 کد خبر:89356

طي ماههاي گذشته بارها اعلام شد كه مشتركان مي توانند از طريق سامانه بيمه مشتركان برق، نسبت به ثبت درخواست ها و خسارت هاي مالي، جاني و نقص عضو ناشي از حوادث شبكه برق اقدام كنند كه پس از بررسي، ارزيابي و انتخاب بيمه گر در فرايند مناقصه، نسبت به پرداخت خسارت توسط شركت بيمه گر، اقدام مي شود.

 ايسنا: صنعت برق از از سال ۹۱ تاكنون در تلاش براي جبران بخشي از خسارت هاي وارده به مردم كه در اثر اتفاقات شبكه رخ مي دهد، بوده است. براساس قانون رقمي معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشتركان شهري و ۵۰ تومان در ماه از مشتركان روستايي اخذ مي شود، براين اساس  اگر حادثه اي براي وسايل برقي رخ دهد يا خسارتي جاني به افراد وارد شود، بيمه تا سقف تعيين شده در دستورالعمل ها، نسبت به جبران آن اقدام مي كند.

براساس دستورالعمل هاي ابلاغي براي خسارت تجهيزات حداكثر ۱۲۱ ميليون و ۲۸۰ هزار ريال، آتش سوزي و انفجار حداكثر چهار ميليارد و ۱۶۹ ميليون ريال، غرامت فوت حداكثر چهار ميليارد و ۵۴۸ ميليون ريال، غرامت نقص عضو حداكثر  سه ميليارد و ۳۲ ميليون ريال و هزينه پزشكي حداكثر  سه ميليارد و ۲۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار ريال به آسيب ديدگان تعلق مي گيرد.

در اين راستا رجبي مشهدي - سخنگوي صنعت برق كشور - با اشاره به اين كه شركت توانير به نمايندگي از همه شركت هاي توزيع نيروي برق كشور نسبت به انتخاب شركت بيمه گر اقدام مي كند، گفت: برگزاري مناقصه جهت انتخاب شركت بيمه گر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام مي شود و ترتيبات مناقصه نيز با توجه به حساسيت موضوع كه حقوق مردم را شامل مي شود، پس از تهيه اسناد و جزئيات مناقصه، انجام مي شود.

به گفته وي اين روند در صورتي كه نياز به تمديد نباشد ۴۵ روز به طول مي انجامد، با توجه به شرايط مورد اشاره و زماني كه انتخاب شركت بيمه گر نياز دارد كه گاه تا نيمه سال نيز به طول مي انجامد، صنعت برق به منظور جلوگيري از تضييع حقوق مشتركان، نسبت به راه اندازي سامانه بيمه مشتركان به آدرس http://bime.tavanir.org.ir اقدام كرده است.

نگهداري شبكه هاي داخلي منازل به عهده مشتركان است

سخنگوي صنعت برق افزود: از طريق اين سامانه هموطنان مي توانند نسبت به ثبت درخواست ها و خسارت هاي مالي، جاني و نقص عضو  ناشي از حوادث شبكه برق اقدام كنند كه پس از بررسي، ارزيابي و انتخاب بيمه گر در فرايند مناقصه، نسبت به پرداخت خسارت توسط شركت بيمه گر، اقدام مي شود.

طبق اعلام توانير، وي با بيان اين كه  ۹۸ درصد از خسارات در حوزه برق مربوط به نوسانات و خسارات ناشي از تجهيزات برقي و بقيه موارد مربوط به نقص عضو و انفجار است، تاكيد كرد: نكات ايمني از سوي مشتركان بايد  جدي گرفته شود و در صورت فرسودگي شبكه برق، با كمك افراد متخصص  نسبت به رفع فرسودگي اقدام و از بروز خسارت و تلفات جاني و مالي جلوگيري كنند.

برق دزدي را گزارش دهيد

رجبي مشهدي همچنين با تاكيد براين كه نگهداري شبكه هاي داخلي منازل و ساختمان ها به عهده مشتركان است و آنها مالك كنتور و شبكه هاي داخلي ساختمان هستند، به همه مشتركين برق توصيه كرد: نسبت به رسيدگي و بررسي شبكه هاي داخلي ساختمان توسط متخصصان و كارشناسان خبره اقدام و همچنين از دستگاه هاي محافظ براي وسايل برقي استفاده كنند.

وي در عين حال برخي اتفاقات شبكه را نيز ناشي از استفاده هاي غيرمجاز از برق عنوان كرد و گفت: استفاده هاي غيرمجاز از برق(برق دزدي) باعث ايجاد نوسان در شبكه هاي برق مي شود و همين امر ممكن است به وسايل مشتركان آسيب وارد كند كه در اين زمينه ازهمه مردم درخواست داريم در صورت مشاهده چنين مواردي، از طريق شماره تلفن ۱۲۱ اداره برق منطقه خود را در جريان قرار دهند.