خوزنا : عرضه بورسي هلدينگ‌هاي صندوق ذخيره فرهنگيان
پنجشنبه، 16 مرداد 1399 - 15:11 کد خبر:89402

تسنيم:محسن حاجي ميرزايي در آيين بهره‌برداري از طرح‌هاي ملي وزارت نفت، افتتاح مجتمع پتروشيمي كيمياي پارس خاورميانه متعلق به صندوق ذخيره فرهنگيان اظهار كرد: ارتقاي معيشت فرهنگيان و تضمين آينده آنها در دوران بازنشستگي از دغدغه‌ها و ماموريت‌هاي مهم آموزش و پرورش است.

وي با اشاره به اينكه از تلاش دولت براي ارتقاي معيشت فرهنگيان تشكر مي‌كنيم، افزود: ۲۵ سال قبل به حكم قانون، صندوق ذخيره فرهنگيان ايجاد شد كه ماهانه يك تا ۵ درصد از حقوق فرهنگيان در اينجا پس‌انداز مي‌شود و دولت هم مكلف است معادل آن سرمايه‌اي در صندوق قرار دهد، در مجموع با اين سرمايه‌ها، تشكيلات اقتصادي شكل گرفته است كه سود حاصل از فعاليت صندوق در دوره بازنشستگي به فرهنگيان‌بازنشسته تعلق مي‌گيرد و به بهبود معيشت كمك مي‌كند.

حاجي ميرزايي گفت: پس از ۲۵ سال ۱۰ هزار ميليارد تومان سرمايه در صندوق ذخيره ايجاد شده كه حاصل سپرده فرهنگيان، آورده دولت و سود حاصل از سرمايه‌گذاري هاست، از اين مبلغ تاكنون ۳۶۰۰ ميليارد تومان ميان بازنشستگان توزيع شده است.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: از همان ابتدا ۱.۵ ميليون نفر از فرهنگيان عضو صندوق ذخيره بودند كه ۸۳۰ هزار نفر آنها بازنشسته شدند و در شرايط فعلي حدود ۸۰ درصد فرهنگيان عضو اين صندوق هستند.

فعاليت اقتصادي صندوق ذخيره فرهنگيان در چهار بخش

وي با بيان اينكه صندوق ذخيره فرهنگيان فعاليت‌هاي اقتصادي خود را بر پايه صلاح فرهنگيان در چهار گروه اقتصادي شامل سرمايه‌گذاري و مالي، صنعت و پتروشيمي، انرژي و ساختمان و خدمات متمركز كرده است، ادامه داد: ۸۰ درصد اين سرمايه‌گذاري مربوط به صنعت و پتروشيمي است در طول اين مدت ۶۸۰۰ ميليارد تومان سود حاصله از سرمايه گذاري‌ها را شاهد بوديم.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به افتتاح مجتمع پتروشيمي كيمياي پارس خاورميانه بيان كرد: پروژه‌اي كه امروز افتتاح شد در زمينه توليد متانول فعاليت مي‌كند به عنوان رئيس هيئت امناي صندوق ذخيره فرهنگيان، تصميماتي گرفتيم و صندوق را موظف كرديم كه ارزش افزوده دارايي‌ها و سرمايه‌هاي صندوق را كه متعلق به همه فرهنگيان است ارزش‌گذاري كرده و در قالب موجهي ميان فرهنگيان توزيع كند، زيرا در سودي كه حاصل شده فرهنگيان هم سهيم هستند و ارزش دارايي‌هاي آنها افزايش يافته است.

وي افزود: با تهميد سازوكارهاي قانوني زمينه عرضه هلدينگ‌هاي وابسته به صندوق ذخيره فرهنگيان در بورس فراهم مي‌شود تا زمينه مداخله بيشتر سهام داران، شفافيت بيشتر عملكرد و اصلاح فرايند سرمايه‌گذاري و نظارت بيشتر را شاهد باشيم.

حاجي ميرزايي در پايان گفت: به تازگي ۴۴۰ ميليارد تومان از سهم دولت از طريق تهاتر بدهي‌ها به صندوق واريز شده است اكنون صندوق در مرحله رسيدن به بلوغ اقتصادي و تكامل خودش است كه مي تواند به آينده درخشاني موجب شود.