خوزنا : معضلي به نام سگ‌هاي ولگرد
یکشنبه، 2 شهریور 1399 - 18:20 کد خبر:89594
زماني كه حيوانات به خصوص سگ در كنار انسان و در فضاهاي شهري و روستايي به صورت آزادانه و بدون‌قلاده‌گذاري تردد مي‌كنند، با تكثير جمعيت امكان جمع‌آوري و كنترل آن‌ها سخت مي‌شود، سگ‌هاي ولگرد از جمله حيواناتي هستند كه تردد آن‌ها در شهر و روستاها سلامت جامعه، امنيت و آرامش شهروندان را مختل مي‌كند

ايسنا/چهارمحال و بختياري _ زماني كه حيوانات به خصوص سگ در كنار انسان و در فضاهاي شهري و روستايي به صورت آزادانه و بدون‌قلاده‌گذاري تردد مي‌كنند، با تكثير جمعيت امكان جمع‌آوري و كنترل آن‌ها سخت مي‌شود، سگ‌هاي ولگرد از جمله حيواناتي هستند كه تردد آن‌ها در شهر و روستاها سلامت جامعه، امنيت و آرامش شهروندان را مختل مي‌كند و باعث بروز مشكلات‌فراواني براي شهروندان و كودكان مي‌شود.

سگ‎هاي‌ولگرد با به‌هم ريختن ‌زباله‌ها و زباله‌گردي در سطح شهر و روستا و تردد در محيط‌ شهري باعث انتقال آلودگي و برهم زدن‌نظافت شهري و روستايي مي‌شوند.

تردد سگ‌هاي ولگرد در سطح شهر يكي از مشكلات و دلايل نارضايتي عمومي مردم‌شهر و روستاها گزارش شده و لازم است در اين زمينه اقدامات‌اساسي انجام شود.

نرگس عسگري، سرپرست مركز بهداشت شهرستان شهركرد در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: متاسفانه چهارمحال و بختياري جزء استان‌هايي است كه آمار حيوان‌ گزيدگي زيادي در آن گزارش مي‌شود و در سال گذشته نزديك به يك هزار مورد حيوان گزيدگي در شهرستان شهركرد به ثبت رسيده است.

سرپرست مركز بهداشت شهرستان شهركرد با مقايسه آمار حيوان گزيدگي در سه ماه ابتداي سال‌هاي ۹۸ و ۹۹، اظهار كرد: در سه ماه ابتداي سال ۹۸، ۲۹۲ مورد و در مدت مشابه سال جاري ۲۷۵ مورد حيوان گزيدگي در شهرستان ‌شهركرد گزارش شده است.

وي نگراني از حيوان گزيدگي را ابتلا به بيماري‌ هاري دانست و تشريح كرد: باتوجه به اينكه كنترل سگ‌هاي ولگرد برعهده شهرداري‌ها و دهياري‌ها است و بهترين راه‌ در اين خصوص  راه‌اندازي سايت سگ‌هاي ولگرد است ولي تا زمان فراهم شدن كامل اين امر به نحو مطلوب بايستي از تردد سگ‌هاي ولگرد در محيط‌هاي شهري و روستايي جلوگيري شود.

رئيس مركز بهداشت شهرستان شهركرد در ادامه با تاكيد به اينكه  در خصوص قوانين خسارت حيوان گزيدگي، شهرداري‌ها و دهياري‌ها موظف هستند كه اقداماتي در اين زمينه انجام دهند تا شاهد كمترين موارد حيوان‌گزيدگي باشيم، عنوان كرد: در سال‌هاي‌گذشته هر چند وقت يك‌ بار حفاظ  و قلاده‌گذاري سگ‌هاي‌ولگرد توسط شهرداري‌ها و دهياري‌ها انجام مي‌گرفت و يا هشدار و تذكر نسبت به قلاده‌گذاري‌و منع تردد آزادانه سگ‌ها به افرادي كه داراي سگ‌گله يا سگ‌خانگي بودند داده مي‌شد اما اين امر اخيرا كمرنگ شده است.

وي با اشاره به اينكه بيشترين موارد گزيدگي از سگ‌هاي صاحب‌دار گزارش مي‌شود و برخلاف تصور عموم كه ممكن است، سگ‌هاي‌ولگرد بيشترين آسيب را به انسان بزنند، بيان كرد: متاسفانه بيشترين‌آمار حيوان گزيدگي در روستاها توسط سگ‌هاي صاحب‌دار كه قلاده‌گذاري آن‌ها انجام نشده است و سگ به صورت دائم در محيط روستا درحال تردد بوده، گزارش شده است.

عسگري با بيان اينكه بيشترين گروهي كه از حيوان گزيدگي آسيب مي‌بينند، كودكان هستند، توضيح داد: بيشترين موارد حيوان گزيدگي در زمان‌بازگشايي مدارس گزارش مي‌شود، همچنين خطر حيوان گزيدگي دامداران، كشاورزان و مشاغل مرتبط را تهديد و تحت آسيب قرار مي‌دهد.

سرپرست مركز بهداشت شهرستان شهركرد به افرادي كه به هر دليلي حيوان‌خانگي به خصوص سگ نگهداري مي‌كنند، توصيه كرد: افراد بايد اصول و قوانين لازم را در اين زمينه رعايت و نسبت به قلاده‌گذاري سگ‌هاي گله اقدام كنند تا آن‌ها بدون حفاظ در محيط‌هاي شهري و روستايي به صورت آزادانه تردد نكنند زيرا موارد گزش اين گونه حيوانات بسيار زياد گزارش مي‌شود.

وي با اشاره به نگهداري سگ‌هاي زينتي خاطرنشان كرد: اين نمونه از سگ‌ها نيز موارد گزش دارند كه اين موضوع كمتر مورد توجه افراد قرار مي‌گيرد و برخلاف تصور سگ‌هاي‌زينتي ممكن است به هر دليلي مبتلا به بيماري باشند و باعث انتقال بيماري به انسان‌ها شوند و سلامتي انسان را تحت تاثير خود قرار دهند.

عسگري خاطرنشان كرد: انتقال بيماري و حيوان گزيدگي الزاما مختص سگ‌ها نبوده و گربه و ساير حيوانات و جوندگان نيز مي‌توانند باعث آسيب شوند.

سرپرست مركز بهداشت شهرستان شهركرد با تاكيد به اينكه افرادي كه دچار حيوان‌گزيدگي مي‌شوند حتما به منظور دريافت واكسن به مراكز بهداشت مراجعه كنند، يادآور شد: هر مورد گزش حيوانات هزينه بسيار زيادي به سيستم بهداشتي وارد مي‌كند.

در ادامه داوود مومني، سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري شهركرد در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه روند زنده‌گيري سگ‌هاي ولگرد به صورت مرتب توسط اكيپ تحت نظارت شهرداري انجام مي‌شود، اظهار كرد: اين روند زمان‌بَر است و به صورت مرتب در حال انجام پيگيري‌هاي لازم براي رفع اين مشكل شهري هستيم.

سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري شهركرد با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي نظارت بر سگ‌گرداني در سطح شهرها و روستاها، بيان كرد: نظارت بر سگ‌گرداني به عهده شهرداري نيست ولي در نظر داريم پاركي براي حيوانات اهلي ايجاد شود تا افرادي كه خواستار سگ‌ گرداني هستند به آن‌جا بروند و اين اقدام در سطح شهر انجام نشود.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر حدود ۳۵ سگ در مركز نگهداري سگ‌هاي بلاصاحب وجود دارد و دارو، درمان بيماري‌ها و تغذيه‌ آن‌ها مهيا شده ولي تاكنون عقيم‌سازي آن‌ها صورت نگرفته و اين كار در حال پيگيري و در دست اقدام است.

مومني گفت: سگ‌هاي بلاصاحب يا سرگردان در محدوده سايت دفن زباله در رحمتيه شهرستان شهركرد نگهداري شده و تحت نظارت دامپزشك فعاليت مي‌كند.

سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري شهركرد در پايان يادآور شد: شهروندان در صورت مشاهده تردد سگ‌هاي ولگرد در محيط‌هاي شهري اين موضوع را با بيان آدرس موردنظر و در وقت اداري به  سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.