خوزنا : استخدام نيروي غير بومي در خوزستان ممنوع شد
شنبه، 15 شهریور 1399 - 18:38 کد خبر:89715
با توجه به صراحت قانون در بكارگيري نيروهاي بومي به شركت ها به ويژه شركت هاي داخل استان تاكيد مي كنيم كه از نيرو هاي بومي استفاده كنند اين نكته مهم مورد تاكيد مقام عالي استان نيز است

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان گفت: با قدرت از جذب نيروهاي غير بومي در شركت هاي خوزستان جلوگيري مي كنيم مگر اينكه نيروي متخصص آن شغل در استان وجود نداشته باشد.

به گزارش پايگاه خبري خوزنا _ مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان  با تاكيد بر به كارگيري نيروي بومي در استان، اظهار كرد: طبق ماده ۴۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۶ مجلس شوراي اسلامي كليه دستگاه هاي اجرائي از جمله وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو، سازمان انرژي اتمي و بنگاه هاي اقتصادي نهادهاي عمومي غيردولتي مكلف اند درطول اجراي قانون برنامه، درطرح هاي(پروژه‌هاي) خود و درشرايط برابر به پيمانكاران بومي واجد شرايط استاني اولويت دهند و در قرارداد با كليه شركت ها و پيمانكاران، اولويت با به‌كارگيري نيروهاي بومي استاني (درشرايط برابر از نظر علمي و تجربي و با اولويت محل سكونت نزديك‌تر) را درج و بر حسن اجراي آن نظارت كنند.

ارسلان غمگين عنوان كرد: بر اساس مصوبه فوق لازم است كليه پيمانكاران و نيروهاي مشغول به كار در استان بومي باشند مگر اينكه نيروي متخصص بومي در شغل مورد نظر وجود نداشته باشد.

وي ادامه داد: با توجه به صراحت قانون در بكارگيري نيروهاي بومي به شركت ها به ويژه شركت هاي داخل استان تاكيد مي كنيم كه از نيرو هاي بومي استفاده كنند اين نكته مهم مورد تاكيد مقام عالي استان نيز است.

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان تصريح كرد: نيروهاي ماهر و آموزش ديده در خوزستان در حوزه هاي مختلف وجود دارند و شركت هاي پيمانكاري بايد از آنها استفاده كنند بازرسان اداره كل تعاون كار و رفاه اجتماعي خوزستان نيز با مراجعه به شركت ها به استفاده از نيروهاي بومي تاكيد كرده و آنها را رصد مي‌كنند.

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان تاكيد كرد: با قدرت از جذب نيروي غير بومي براي افزايش ظرفيت اشتغال در استان جلوگيري خواهيم كرد مگر اينكه تخصص مورد نياز در شغل مورد نظر از نيروهاي بومي وجود نداشته باشد.

وي با اشاره به اينكه نرخ بيكاري استان ۱۴٫۵ درصد است، عنوان كرد: در بهمن ماه سال ۹۸ رتبه ي نخست را در حوزه ي تعاون در كشور اخذ كرديم و در بخش اتاق فكر بين ۳۱ استان رتبه ي اول را در اسفندماه ۹۸ كسب كرديم.

غمگين عنوان كرد: در حوزه ي اشتغال و كارآفريني در شهريور سال ۹۶ رتبه ي بيست و نهم را در كشور داشتيم اما در اسفند ۹۸ در همين حوزه رتبه ي نخست را در كشور به دست آورديم. همچنين در حوزه ي بازرسي كار رتبه ي اول كشور را در اسفندماه بدست آورديم.

وي تاكيد كرد: واحد بازرسي كار اداره ي كار، تعاون و رفاه اجتماعي بايد بر تمام شركت ها و دستگاه هاي موجود نظارت مستقيم داشته باشد و ما مي توانيم در صورت عدم رعايت ايمني و اصول و قوانين كار با ابلاغ مواد قانون شركت متخلف را تعطيل كنيم و براي مديرعامل پرونده ي قضايي تشكيل شود.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان با اشاره به اينكه تاكنون نزديك به ۳۴ هزار بازرسي انجام شده افزود: اداره ي بازرسي ما با هفت هزار رسيدگي در حوزه ي كرونا بين تمام استان ها در موضوع سركشي و پيشگيري از كرونا در واحدهاي كارگري رتبه ي نخست را در كشور كسب كرد.

غمگين با اشاره به اينكه شركت هفت تپه ۶۰۰ ميليارد تومان بدهي بيمه دارد، بنا شده تا پايان سال دفترچه ي درماني كارگران هفت تپه تمديد شود و مشكل بيمه اي نخواهند داشت اما كارگران بايد در كنار اعتراضات خود به كار مشغول شوند.

وي افزود: در تجمعات مرحله ي دوم اين كارگران نياز بود كه از مركز پيگيري شود و جلسه اي در همين راستا در ۱۶ تيرماه با حضور معاون قوه ي قضاييه و نماينده هايي از وزارت كشور، وزارت صمت، سازمان خصوصي سازي، سازمان تامين اجتماعي، اعضاي شوراي اسلامي كار، معاون كار وزارت تعاون، نمايندگان مجلس و بنده برگزار شد.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان در رابطه با شركت هاي سرمايه گذاري سهام عدالت گفت: نظارت بر اين شركت ها جزو قوانين اداره كل تعاون نيست و تابع قوانين سازمان خصوصي سازي هستند گرچه همكاران ما در اداره ي تعاون بخشي از مشكلات آن ها را احصا كردند.

غمگين با اشاره به اينكه حدود پنج هزار تعاوني فعال در سطح خوزستان وجود دارد، افزود: در طول چند ماه اخير مشكلات تعاوني ها توسط همكاران ما در حوزه ي معاونت تعاون رصد شده است و از جمله تعاون هايي كه براي ورود به چرخه ي توزيع كالا مشكلاتي پيش رو دارند تعاوني هاي مرز نشينان هستند كه مي توانند اثر بسيار خوبي در اقتصاد استان داشته باشند.