خوزنا : افزايش شهرهاي قرمز خوزستان
سه شنبه، 18 شهریور 1399 - 07:38 کد خبر:89739

ايسنا: دكتر فرهاد ابول‌نژاديان در نشست ستاد استاني مقابله با كرونا كه در استانداري خوزستان برگزار شد، با اشاره به بازگشايي مدارس و موج بازگشت برخي مسافران از استان‌هاي قرمز اظهار كرد: دغدغه‌ها، چالش‌ها و نگراني‌هايي در اين خصوص داريم و بايد شرايط را كنترل كنيم.

وي افزود: بايد توجه شود با بازگشايي مدارس، گروه هدف ما دانش‌آموزان هستند بنابراين كاهش تبعات منفي ناشي از اين مساله، مستلزم حمايت همه‌جانبه دستگاه‌هاي اجرايي استان و شهرستان‌ها است. بايد همه دستگاه‌هاي اجرايي در كنار آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشكي اهواز قرار بگيرند تا بتوانيم با كمك هم با كمترين عارضه، از پاييز عبور كنيم.

ابول‌نژاديان گفت: عواقب ناشي از عدم مديريت كرونا در مدارس، گريبانگير همه شهرها و همه دستگاه‌هاي اجرايي خواهد شد بنابراين بايد همه به اين مسائل توجه كنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: با توجه به در پيش بودن انتخابات مجلس شوراي اسلامي در حوزه اهواز، حميديه، باوي و كارون، بايد دستورالعمل‌هاي بهداشتي در اين امر رعايت شود.

ابول‌نژاديان با اشاره به وضعيت شيوع كروناويروس در ماه‌هاي اخير بيان كرد: پيك كرونا در خوزستان در تيرماه و مردادماه بود و پس از آن روند نزولي بيماري آغاز شد. در شناسايي اولين موارد تا اواخر فروردين ماه، روند صعودي با شيب ملايم را داشتيم اما از ابتداي ارديبهشت ماه تا اواخر خردادماه روند صعودي با شيب تند را ملاحظه كرديم.

وي افزود: از ابتداي تيرماه تا ۱۲ تيرماه روند تقريبا ثابت بود اما از ۱۳ تيرماه تا ۲۲ مردادماه روند نزولي آغاز شد و از ۲۲ مردادماه به بعد روند نزولي متوقف شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: از سوم شهريورماه روند صعودي بيماري با شيب كم آغاز شده است كه اين وضعيت ما را بسيار نگران كرده است. اميدواريم اين دوره گذرا باشد. بايد همه كمك كنند كه نمودار بيماران كاهشي شود تا به پيك دوم بيماري وارد نشويم.

ابول‌نژاديان گفت: طبق آمار در روز ۱۱ شهريورماه، سه شهر خوزستان قرمز، سه شهر نارنجي، هشت شهر زرد و ۱۳ شهر سفيد بودند اما طبق آمار امروز ۱۷ شهريورماه، تعداد شهرهاي قرمز خوزستان افزايش يافته و آبادان هم به شهرهاي قرمز ما يعني بهبهان، اميديه و آغاجاري اضافه شده است.

وي افزود: روند فوت به صورت هفتگي نيز از هشت تا ۱۴ شهريورماه در حال افزايش است و بيشترين مرگ نسبت به يك صد هزار نفر جمعيت، در دزفول رخ داده است. بيشترين ورود بيمار به بيمارستان نيز بر اساس جمعيت در رامشير و كمترين در دهدز بوده است.

آغاز روند صعودي ابتلا به كرونا


سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز بيان كرد: بايد مناطقي كه بيشترين تعداد بيماران را دارند، به آموزش و پرورش اعلام شود تا مديران مدارس دقت و مراقبت بيشتري داشته باشند.

وي افزود: زماني كه در اوج كرونا بوديم، همه جا آلوده بود اما اكنون بايد به نقاط و محلات نيز توجه كنيم تا وارد پيك بعدي نشويم.

ابول‌نژاديان با اشاره به افزايش ورودي بيماران مبتلا به كرونا به بيمارستان‌ها بيان كرد: زماني كه ورودي بيمارستان‌ها افزايش مي‌يابد، هفت تا ۱۰ روز بعد آمار بيماران بستري بيشتر و دو تا چهار هفته بعد مرگ و ميرها افزايش مي‌يابند.

وي افزود: مراجعات به اورژانس بيمارستان‌ها در اول شهريورماه ۶۹۲ نفر بوده كه در نيمه شهريورماه به يك هزار و ۶۲ بيمار افزايش يافته است. بنابراين آمار مراجعه به اورژانس بيمارستان‌ها در اين بازه زماني ۱۵ روزه، ۱.۵ برابر شده و در حال افزايش است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: تعداد مراجعان به اورژانس بيمارستان‌هاي اهواز از ۲۳۴ نفر به ۳۰۰ نفر رسيده است و تقريبا چهار برابر افزايش يافته است.

وي بيان كرد: تعداد مراجعه‌كنندگان به بيمارستان‌ها در حوزه دانشگاه علوم پزشكي دزفول از ۳۴۷ نفر به ۵۱۶ نفر و در حوزه دانشكده علوم پزشكي آبادان از ۲۹۳ به ۴۰۰ نفر رسيده است يعني تقريبا دو برابر شده است. مراجعه‌كنندگان به بيمارستان‌ها در حوزه دانشكده علوم پزشكي شوشتر نيز از ۶ نفر به ۱۰ تا ۱۲ نفر رسيده است و در دانشكده بهبهان نيز تقريبا مراجعه‌كنندگان به بيمارستان دو برابر شده است.

وي با اشاره به افتتاح پروژه‌هاي عمراني بهداشتي و درماني خوزستان گفت: صبح فردا ۴۸ پروژه عمراني به صورت ويدئوكنفرانس توسط وزير بهداشت افتتاح خواهد شد؛ با افتتاح اين پروژه‌ها در شهرهاي مختلف خوزستان، يك هزار و ۸۷۵ مترمربع فضاي درماني به خوزستان افزوده خواهد شد.