خوزنا : با آموزش تخصص هاي مورد نياز استان، ديگر نيازي به استخدام نيروي غير بومي نداريم
چهارشنبه، 19 شهریور 1399 - 00:22 کد خبر:89753

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان اطهار كرد: با آموزش تخصص هاي مورد نياز استان، ديگر نيازي به استخدام نيروي غير بومي نخواهيم داشت.

به گزارش پايگاه خبري خوزنا به نقل از روابط عمومي اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان، مدير كل آموزش فني و حرفه اي خوزستان به مناسبت هفته تعاون با مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان ديدار و گفت و گو كرد.
ارسلان غمگين در اين ديدار- كه روز سه شنبه ۱۸ شهريور ماه انجام شد- در سخناني گفت: همه بايد با كمك به يكديگر به سوي توسعه اشتغال پايدار گام برداريم و با نياز سنجي شغلي در نقاط مختلف استان به آموزش مهارت هاي مورد نياز بپردازيم.
وي افزود: خوزستان چندين دانشگاه با خروجي هاي كارشناس، ارشد و دكترا در رشته هاي گوناگون دارد اما بدون در نظر گرفتن ظرفيت اشتغال در منطقه، نيروي دانش آموخته مازاد در استان وجود دارد كه بيكار هستند.
غمگين تاكيد كرد: درصدد هستيم كارگروهي براي ارايه آموزش هاي مبتني بر مهارت ايجاد كنيم كه منجر به اشتغال پايدار شود. همچنين با آموزش تخصص هاي مورد نياز در استان ديگر نياز به استخدام نيروي غير بومي نداريم چرا كه يك بخش از ادعاهاي شركت ها در جذب نيروهاي غير بومي، نبود نيروي متخصص مورد نياز در استان است.
مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان تاكيد كرد: تنها آموزش تئوري و داشتن مدرك، ملاك تشخيص مهارت مورد نياز فرد نيست؛ لازم است شرايطي ايجاد شود كه افراد بتوانند آموزش هاي مهارتي را ياد بگيرند و آماده ورود به بازار كار شوند.
* تبديل گفتمان ملي مهارت به باور ملي
در ادامه اين نشست مدير كل آموزش فني و حرفه اي خوزستان گفت: تبديل گفتمان ملي مهارت به باور ملي تلاش مضاعفي است كه اداره كل آموزش فني و حرفه اي خوزستان براي توسعه مهارت‌ آموزي و تحقق نهضت مهارت افزايي در استان در دستور كار خود قرار داده است.
عبدالنبي سواعدي افزود: به‌كارگيري ظرفيت هاي مشترك ذي نفعان از آموزش هاي فني و حرفه اي، الگوي جديد براي هم افزايي، جذب و ايجاد فرصت هاي جديد مهارت آموزي و تربيت نيروي كارآمد براي ورود به بازار كار استان است.
وي عنوان كرد: طراحي و بومي سازي مدل هاي مهارت‌آموزي هدفمند و معطوف به اشتغال و نوآوري در ارايه طرح هاي جديد مهارت آموزي يكي از مهم ترين و موثرترين روش هاي جذب جوانان به فراگيري مهارت و ايجاد روحيه اميد و خودباوري است؛ به همين دليل طرح جامع كارآفريني و اشتغال پذيري دانشجويان با عنوان "طرح چاك" يكي از طرح‌ها و نوآوري در روش‌هاي مهارت آموزي است.
سواعدي، مطالعه و طراحي روش‌هاي نوين مهارت آموزي تعاملي را مبتني بر ريز محتوا دانست و گفت: مدل جديد آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي، محصول محور مطالعه ظرفيت‌هاي مهارت آموزي و اشتغال در حوزه مشاغل زيست پايه از جمله نوآوري‌ها و خلاقيت براي تغيير در نظام آموزش فني و حرفه‌اي كشور است و زمينه‌ساز خروج از مدل آموزش‌هاي دارالفنوني و مهارت آموزي به سبك سنتي خواهد بود.