خوزنا : واكسن ايراني كرونا وارد مرحله انساني مي‌شود
شنبه، 22 شهریور 1399 - 11:24 کد خبر:89793

خبرگزاري ايرنا: عضو ستاد كروناي تهران و رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايران اظهار داشت: واكسن‌ ويروس‌هاي ضعيف و كشته شده كرونا با تلاش محققان اين دانشگاه از مرحله حيواني عبور كرده و به زودي وارد مرحله انساني مي‌شود.

نوع واكسن‌هاي كرونا با يكديگر متفاوت هستند؛ برخي واكسن‌ها با استفاده از ويروس‌هاي كشته شده و برخي ديگر از آنها با بهره‌گيري از نوتركيبات ويروسي و روش‌هاي جديد در حال ساخت هستند.

جليل كوهپايه زاده روز شنبه با اشاره به اينكه محققان اين دانشگاه با تمام توان در حال تلاش براي توليد اين واكسن هستند، افزود: اميدواريم اين فعاليت ها به نتيجه مطلوب برسد تا خدمات پيشگيرانه بهتري به مردم ارائه شود.

وي با اشاره به اينكه ساخت واكسن مراحل مختلفي دارد، بيان داشت: مرحله اوليه آزمايشگاهي واكسن كشته شده ويروس با موفقيت پشت سر گذاشته شده است و اميدواريم در ماه هاي آينده كارآزمايي باليني آن هم با موفقيت به پايان برسد تا اين دستاورد مهم در اختيار نظام سلامت كشور قرار گيرد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي ايران بيان داشت: برخي از كشورها در مراحل مختلف ساخت واكسن كرونا قرار دارند و محققان ايراني هم در قالب گروه هاي مختلف در حال تحقيق براي ساخت واكسن كرونا هستند.

كوهپايه زاده تاكيد كرد: در حال حاضر كه نه واكسن براي بيماري كرونا توليد شده و نه داروي اختصاصي آن ساخته شده است، با رعايت دقيق توصيه هاي بهداشتي بايد از ابتلا به بيماري پيشگيري كرد.

وي ادامه داد: مردم همچنان بايد توصيه هاي بهداشتي نظر استفاده از ماسك، فاصله گذاري اجتماعي و عدم حضور در اجتماعات را رعايت كنند و تا حد امكان از حضور در مكان هاي شلوغ و پرتردد خودداري كنند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايران افزود: مردم نبايد تصور كنند كه اين بيماري پايان يافته و رعايت توصيه هاي بهداشتي را كاهش دهند، آنان همچنان با دقت بايد اين موارد را رعايت كنند تا دچار عوارض اين بيماري نشوند.