خوزنا : قاليباف: به زودي شاهد تحول در حوزه بورس خواهيم بود
یکشنبه، 23 شهریور 1399 - 12:48 کد خبر:89811

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بررسي وضعيت بازار بورس در جلسه غيرعلني امروز مجلس شوراي اسلامي گفت كه به زودي شاهد تحول در حوزه بورس خواهيم بود.

به گزارش ايسنا، محمد باقر قاليباف در جلسه علني امروز (يكشنبه) مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسه غيرعلني مجلس با وزير اقتصاد و رييس كل بانك مركزي درباره‌ي وضعيت بازار بورس به ارائه خلاصه گزارش اين جلسه پرداخت و با تاكيد بر حمايت مجلس شوراي اسلامي از بازارهاي سرمايه و بورس گفت: جلسه غيرعلني امروز مجلس بيش از دو ساعت و نيم به طول انجاميد و عمدتا متمركز بر مسائل حوزه بازار سرمايه و بورس بود. مجلس مسائل اقتصادي را با اولويت در دستور كار قرار داده و به خصوص در روزهاي اخير به طور ويژه در حوزه كميسيون‌هاي تخصصي و اقتصادي پيگير حل مشكلات اقتصادي بوده است.

وي با اشاره به اظهارات روساي كميسيون‌ها، نمايندگان، وزير اقتصاد و رييس كل بانك مركزي در جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: اولين نكته‌اي كه مردم بايد از آن مطلع باشند اين است كه مجلس مصمم است حمايت و تقويت لازم و تثبيت را در بازارهاي بورس و سرمايه انجام دهد و تلاش كند هدايت نقدينگي در بازار بورس به سمت مسائل توليدي برود و پروژه‌هاي صنعتي در بخش تجاري، كارخانجات و توليد در كشور رونق بگيرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه سرمايه و پول مردم در بورس بايد مورد صيانت قرار گيرد اين امر را از اولويت‌هاي مجلس شوراي اسلامي عنوان و خاطر نشان كرد: ما كمك‌هاي لازم به دولت براي تثبيت بورس را انجام مي‌دهيم افزايش سرمايه هم از موضوعات جدي بود كه در همين زمينه لايحه دو فوريتي دولت براي صرف سهام بدون حق تقدم آمد و در كمتر از 22 – 23 روز تصويب و ابلاغ شد و مي‌تواند به عمق‌بخشي، تثبيت و هدايت نقدينگي و حفظ نقدينگي بورس و اموال مردم كمك كند.

قاليباف در ادامه اظهار كرد: مجلس شوراي اسلامي نه تنها هيچ كوتاهي در اين زمينه ندارد، بلكه اين موضوع بيشتر از هميشه مورد توجه و اولويت ما بوده است. از اين به بعد هم لازم است تصميمات جديدي در بورس مورد توجه قرار گيرد كه اين تصميمات در مجلس شوراي اسلامي با حضور رييس سازمان بورس اتخاذ شده است.

وي درباره‌ي بازارگرداني در بورس گفت: ما بايد به دو طريق به اين موضوع توجه كنيم يكي اين‌كه به متغيرهاي بورس توجه كنيم. حجم مبنا، حداقل سفارش و سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمايه از نكاتي است كه مجلس شوراي اسلامي مصمم است در كار كارشناسي و نظارتي خود در بورس به آن توجه كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: در بحث بازارگرداني بخشي از شركت‌هايي كه در بورس هستند حقوقي و دولتي هستند كه در زمان اوج بازار درآمدهايي پيدا شد و بعد به هر دليل از بازار بورس كم شد. همه اينها شركت‌هايي هستند كه به نوعي دولتي محسوب مي‌شوند و مديريت دولتي دارند. اينها مكلف هستند وجوه را به بازار بورس برگردانند و بورس را تقويت كنند تا بازارگرداني درست پيش برود و كسي خارج از موضوع ليدري بورس را انجام ندهد.

قاليباف همچنين اظهار كرد: ما بايد استفاده از ابزارهاي پوشش ريسك و بيمه و سهام را مورد توجه قرار دهيم و زيان ناموجهي را به منابع بيت‌المال وارد نكنيم تا بورس را حفظ كنيم. چيزي كه توافق شد اين است كه سازوكارهاي سهام خزانه و كاهش مزيت‌هاي سهام خزانه غيرمستقيم را براي تقويت در سازوكارهاي رسمي خزانه در بورس در دستور كار قرار گيرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: با اطمينان عرض مي‌كنم مجلس و دولت با جمع‌بندي امروز در صحن مجلس شوراي اسلامي كه با حضور وزير اقتصاد و رييس كل بانك مركزي و تصميم روز پنج‌شنبه در شوراي عالي بورس اين كار را انجام مي‌دهند و كميسيون‌هاي اقتصادي نظارت و پيگيري لازم را خواهند داشت از فردا صبح (دوشنبه) نيز اولين جلسه با حضور روساي كميسيون‌هاي مربوطه با حضور من، روساي كميسيون‌هاي مربوطه و مسئولان مرتبط از جمله رييس كل بانك مركزي برگزار خواهد شد و به زودي شاهد تحول در حوزه بورس خواهيم بود.