خوزنا : چرا با وجود افزايش توليد، لوازم خانگي ارزان نشد؟
یکشنبه، 23 شهریور 1399 - 13:23 کد خبر:89816
مديركل صنايع برق و الكترونيك وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود افزايش توليد، لوازم خانگي ارزان نمي‌شود، گفت: برخي آمارها نشان مي‌دهد ميزان توليد با ميزان نصب در منازل تطابق ندارد. وقتي ميزان نصب كمتر است يعني يا كالا در انبارها مانده يا افرادي لوازم خانگي را خريدند و در گوشه منازل احتكار كرده‌اند


به گزارش ايسنا، كيوان گردان درباره مشكلات در زمينه تامين ارز مواد اوليه توليد لوازم خانگي، گفت: با توجه به وضعيت توليد ما در شرايط تحريم و رسيدن عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگي به بيش از ۶۰ درصد، به نظر نمي‌رسد چنين مشكلاتي وجود داشته باشد. همچنين در پنج ماهه اول امسال  ۵۸۲ هزار دستگاه يخچال و فريزر توليد شده بود كه در مدت مشابه سال جاري با ۱۳ درصد افزايش به  ۶۶۰ هزار دستگاه رسيده است.

وي افزود: توليد ماشين لباسشويي نيز در پنج ماهه اول امسال با ۵۸ درصد افزايش از ۲۳۳ هزار دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به ۳۶۸ هزار دستگاه رسيده است. همچنين با وجود اينكه بعد از جنگ اقتصادي دو شركت كره‌اي كه قطعات و خدمات فني مهندسي براي شركت‌هاي داخلي فراهم مي‌كردند، كشور را ترك كردند، توليد تلويزيون ۶۳.۵ درصد افزايش داشته است و توليد آن از ۲۹۵ هزار دستگاه در پنج ماهه اول سال گذشته به ۴۸۲ هزار دستگاه در مدت مشابه امسال رسيده است. اين درحالي است كه قبلا تقريبا ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار تلويزيون در اختيار برندهاي كره‌اي بود.  

گردان همچنين با بيان اينكه بعد از الياف اكريليك، ماشين لباسشويي و تلويزيون بيشترين افزايش توليد را تا پايان تير داشته، تصريح كرد: نمي‌توان گفت هيچ مشكلي وجود ندارد اما ما به دنبال بهبود و بسامان كردن مشكلات اين صنعت هستيم و معاون امور صنايع ماموريت دارد كه مشكلات مربوط به تامين ورق فولادي را برطرف كند. اما به طور كلي آمارها مي‌گويد حال صنعت لوازم خانگي خوب است. همچنين واردات لوازم خانگي درحال حاضر صد در صد به كشور ممنوع است.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا با وجود افزايش توليد، قيمت‌ها كاهش يافته، در برنامه تيتر امشب تصريح كرد: ما نسبت به توزيع‌كنندگان و توليدكنندگان گله‌منديم. هرچند اين مسئله در حوزه مسئوليت‌هاي سازمان حمايت و بخش‌هاي نظارت و بازرسي است، اما مسئله اينجاست كه با توجه به افزايش توليد، توليدكنندگان بايد مكلف باشند كه كالاها را عرضه كنند اما برخي آمارها نشان مي‌دهد ميزان توليد با ميزان نصب در منازل تطابق ندارد. وقتي ميزان نصب كمتر است يعني يا كالا در انبارها مانده يا افرادي لوازم خانگي را خريدند و در گوشه منازل احتكار كرده‌اند.

اين مقام مسئول با اشاره به مجوز افزايش قيمت ۲۵ درصدي لوازم خانگي و ۲۰ درصدي تلويزيون كه در ارديبهشت ماه صادر شد، گفت: قيمت محصولات در واحدها توليدي مشخص است و از سوي توليدكنندگان رعايت مي‌شود، اما در مورد قيمت كف بازار مسائل مختلفي ذخيل است.

چرا ورق فولادي به دست توليدكننده نمي‌رسد؟

در ادامه حميدرضا غزنوي، سخنگوي انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي هم گفت كه بعد از خروج كره‌اي‌ها بازار ۶۰ تا ۷۰ درصد خالي شد، بنابراين توليد بايد افزايش يابد، اما در افزايش توليد و جبران اين ۶۰ درصد مشكلاتي در زمينه تامين ارز، ورق فولادي و محصولات پتروشيمي مشكلاتي وجود دارد. ورق فولادي با ارز آزاد ۱۲ هزار تومان تمام مي‌شود، در بورس به دست توليدكننده نمي‌رسد و در بازار آزاد ۲۵ هزار تومان خريد و فروش مي‌شود و در نهايت مصرف‌كننده تحت فشار قرار مي‌گيرد.

وي با بيان اينكه با وجود توليد بالاي ورق فولاد،  ميزان عرضه ورق فولاد در بورس كفاف همه توليد كنندگان را نمي‌دهد و بسياري از توليدكنندگان ورق فولاد سرد كه ورق گرم را از فولاد مباركه گرفتند، محصولاتشان را در بورس عرضه نمي‌كنند، تصريح كرد: يك از انتظارات توليدكنندگان اين است كه ورق‌هاي با كيفيت به صنايعي مثل خودرو و لوازم خانگي داده شود و بخش‌هايي مثل بشكه‌سازان از اين ورق‌ها استفاده نكنند. اما مشكل اين است كه به هر كسي كه پروانه بهره برداري گرفته از طريق بهين ياب ورق فولادي مي‌دهند، اما كسي پيگيري نمي‌كند كه چه تعدادي از آن‌ها به ازاي آن، چه ميزان توليدات دارند و فولاد مباركه نبايد ورق گرمش را به كساني بدهد كه ورق سرد توليدي شان را در بورس عرضه نمي‌كنند و در اين باره وزارت صمت بايد يك كار فوري بكند.

در انتظار رفع مشكلات بهين ياب

محمد تاجمير رياحي مدير فروش داخلي فولاد مباركه نيز در ادامه برنامه تيتر امشب گفت كه فولاد مباركه ۱۰۰ درصد محصولاتش را در بورس عرضه مي‌كند، يكي به صورت مستقيم در تالار بورس و ديگري به صورت اختصاصي به توليدكنندگان خودرو و لوازم خانگي. دلايل كمبود ورق فولادي اين است كه قبلا واردات داشتيم، اما حالا واردات كامل حذف شده و دليل دوم هم مربوط به ساير توليدكنندگان محصولات مورد نياز صنايع است كه علارغم پيگيري‌هاي وزارت صمت هنوز در بورس عرضه نمي‌شوند.

وي افزود: بر اساس افزايش توليد در صنايع پايين دستي و در مورد برخي از كيفيت‌ها و ورق‌هاي خاصي كه دركشور قابل توليد نيست كمبود وجود دارد. از نظر آماري تقريبا صنعت فولاد مي‌تواند به اندازه نياز كشور توليد كند، اما مشكل در برخي از كيفيت‌هايي است كه الزاما بايد وارد شود و هنوز امكان توليد آن‌ها در داخل وجود ندارد. فولاد مباركه در سال‌هاي اخير از ظرفيت كامل خطوط خود استفاده و محصولات را به صنايع عرضه كرده است. مشكلاتي در بهين ياب وجود داشت كه برخي خريد مي‌كردند و در بازار مي‌فروختند، اما اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شد. براي مثال خريدهاي دو سال گذشته مشتريان مدنظر قرار گرفت، چراكه به دليل تفاوت قيمت بازار و بورس برخي شركت‌هاي غيرفعال يا با نصب يك خط توليد ساده متقاضي خريد مي‌شوند و سازمان‌هاي صمت هم بر اساس خطوط نصب شده اجازه خريد مي‌دادند و اين افراد كه مصرف‌كننده ورق‌هاي فولادي نيستند اين كالا را در بازار آزاد به قيمت بالاتر عرضه مي‌كنند.

تاجمير رياحي ابراز اميداري كرد كه با اقدامات انجام شده اين مشكل به حداقل برسد يا كامل برطرف شود و گفت: بهتر است با توجه به كيفيت و تجربه فولاد مباركه، محصولات آن به صنايع حساس مثل خودرو و لوازم خانگي اختصاص يابد و ساير صنايع با حساسيت پايين‌تر و به توليدكنندگان ديگر سوق داده شوند و آن‌ها ملزم شوند كه همه كالاي خود را در بورس عرضه كنند.

۸۰ درصد ورق سرد خارج از بورس كالا عرضه مي‌شود

در ادامه حسني سعدي سخنگوي بورس كالا درباره اينكه چه ميزان از فولاد توليدي در بورس عرضه مي‌شود، گفت: حداقل ۸۰ درصد توليدكنندگان ورق سرد كه مورد استفاده لوازم خانگي است، خارج از بورس عرضه مي‌شود و فقط فولاد مباركه همه محصولاتش را در بورس عرضه مي‌كند. در بورس كالا بر اساس سهميه‌اي كه وزارت صمت در سامانه‌ بهين ياب تعيين مي‌كند به خريداران تخصيص داده مي‌شود. مشكل اصلي در حال حاضر بخشي است كه در بورس كالا عرضه نمي‌شود.

البته گردان در پاسخ به اين اظهارات گفت كه مشكل سامانه بهين ياب نيست و اين سامانه براي تخصيص سهميه‌ها استفاده مي‌شود و نظارت هم روي آن وجود دارد، در حال حاضر بيش از  ۴۰ درصد از خريد ورق فولادي در كشور خارج از بهين ياب انجام مي شود. ممكن است برخي به اسم توليدكننده از اين سامانه استفاده كنند ولي انحراف به اين ميزان كه گفته مي‌شود نيست. مشكل اصلي افرادي هستند كه خارج از بهين ياب ورق فولادي دريافت مي‌كنند و براي حل مشكلات در بهين ياب هم آمار توليد شركت‌ها را داريم و تلاش مي‌كنيم ميزان خريد ورق فولادي را با ميزان توليدات آنها مقايسه كنيم تا بتوانيم ورق فولادي را در اختيار توليد كنندگان واقعي قرار دهيم. همچنين به دنبال اين هستيم كه با عقد قراردادهاي بلندمدت با صنايع استراتژيك كشور اين مشكلات را براي هميشه برطرف كنيم.

افزايش بيش از ۶ برابري كشف لوازم خانگي قاچاق

در ادامه اين برنامه هم بحث قاچاق مطرح شد و سخنگوي انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي با اشاره به وفور كالاي قاچاق در بازار، گفت: با وجود ممنوعيت واردات قاچاق از سال ۹۷، همه برندهاي خارجي در بازار به راحتي يافت مي‌شود. از طرف ديگر كالاهاي نيمه منفصله از مناطق آزاد و ويژه اقتصادي وارد كشور مي‌شود و برخي مي‌گويند براي واردات آن‌ها نامه‌هاي خاص دارند. كالاي نيمه منفصله فرق چنداني با كالاي نهايي ندارد و به راحتي سرهم مي شود.

در پاسخ به اين اظهارات حميدرضا دهقاني نيا، سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا گفت: مي‌توان گفت با اقداماتي كه تا قبل از سال ۹۹ صورت گرفته بود ميزان قاچاق بدون مديريت در حال افزايش بود، اما الآن اينطور نيست و آمارها نشان مي‌هد و در پنج ماهه اول سال امسال ۱۸ هزار و ۷۷۱ ميليارد ريال كشفيات قاچاق بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲۶ درصد افزايش يافته است. البته بين افزايش قاچاق و افزايش كشفيات رابطه مستقيمي وجود ندارد و افزايش كشفيات به معني افزايش قاچاق نيست و بايد به اين نكته توجه كنيم با ديدن يك كالا نمي‌توانيم بگوييم آن قاچاق است.