خوزنا : نقد يك جمعيت شناس به طرح تشويقي مجلس براي زاد و ولد
دوشنبه، 24 شهریور 1399 - 12:05 کد خبر:89828

انتشار خبري از نماينده مردم ملكان درباره‌ طرح جديد مجلس مبني بر اختصاص سهامي از شركت‌هاي معتبر دولتي از جمله پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها به فرزندان سوم و چهارم در راستاي تشويق خانوارها به زاد و ولد، اين سوال را ايجاد مي‌كند كه آيا اين نوع سياستهاي تشويقي براي حل مشكل جمعيتي كشور موثر واقع خواهد شد؟.

شهلا كاظمي پور در گفت‌وگو با ايسنا، در اين باره با بيان اينكه استفاده از طرح‌هاي تشويقي براي افزايش زاد و ولد در ساير كشورها نيز وجود دارد، اظهار كرد: در ساير كشورها كمك هزينه‌هايي براي فرزندان و يا اهداء شيرخشك و پوشك رايگان و... براي فرزندان در نظر مي‌گيرند ولي بنده تا كنون به طرح تشويقي مانند اختصاص سهام و بورس در كشورهاي ديگر برنخورده‌ام.

اين جمعيت شناس با تاكيد بر اينكه تا زماني كه طرحي اجرا نشود نمي‌توان از نتيجه مثبت و يا منفي آن اطمينان حاصل كرد، ادامه داد: طرح اختصاص سهام به فرزندان سوم و چهارم به بعد براي من تداعي كننده طرحي بود كه در زمان دولت آقاي احمدي نژاد در جهت تشويق مواليد ارائه شد كه طي آن دولت يك ميليون تومان اندوخته براي فرزندان زير ۱۸ سال پس‌انداز مي‌كرد.

به گفته‌ كاظمي پور، اين طرح حدود ۵ ماه اجرا و در نهايت نه تنها موفق نبود بلكه باعث كاهش اعتماد مردم نسبت به دولت شد.

ارائه سهام بورس، طرحي موفق براي تشويق زاد و ولد نيست

وي ادامه داد: بورس طرح موفقي در ايران نيست به خصوص در اين يك ماه اخير كه با شكست مواجه شده است، بنابراين به شخصه فكر نمي‌كنم بتواند در راستاي فرزندآوري موفق عمل كند.

اين جمعيت شناس اولين گام براي ارائه طرح‌هاي تشويقي را اعتماد سازي و اجراي دقيق و شفاف طرح‌ها دانست و افزود: اين نكته را بايد در نظر گرفت كه تمام مردم تحصيل كرده نيستند و همگي دانش مربوط به بورس و سهام را ندارند كه تشخيص دهند سهام چه ميزان ارزش افزوده برايشان دارد.

كاظمي پور تصريح كرد: اختصاص سهام براي آينده فرزندان با فرض اينكه ۱۰۰ درصد نتيجه مثبت داشته باشد مي‌تواند موثر باشد اما چقدر كمك احوال خانواده او خواهد بود؟ چراكه خانواده‌ها به علت مشكلات مالي كه اكنون در زندگي دارند بچه‌دار نمي‌شوند.

وي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به اين سوال كه آيا جمعيت و ميزان باروري كشور با بحران مواجه شده است؟ اظهار كرد: باروري در كشور رو به كاهش است و در اين زمينه نياز به برنامه ريزي و سياست گذاري داريم اما نمي‌توان گفت با بحران مواجه ايم.

كاهش جمعيت در معرض ازدواج در پي كاهش باروري از دهه ۷۰ به بعد

اين جمعيت شناس به كاهش ازدواج در كشور نيز اشاره كرد و گفت: مسئله‌اي كه ۹۵ درصد از مسئولين و كارشناسان و مردم به آن توجه نمي‌كنند كاهش جمعيت در معرض ازدواج است كه بر اين اساس باروري از دهه ۷۰ به بعد با كاهش روبرو شده است و تعداد افرادي كه به سن ازدواج رسيده‌اند نيز كاهش يافته و بالطبع آن ازدواج نيز كاهش يافته است.

كاظمي پور معتقد است كاهش باروري مختص به جامعه ما نيست و در تمامي كشورها زماني كه در راستاي توسعه توسعه قدم برداشتند و با افزايش شهرنشيني، افزايش اشتغال و تحصيلات زنان و افزايش رفاه در جامعه مواجه شدند، نرخ باروري كاهش يافت.

وي تشريح كرد: اين يك سير طبيعي است كه كشورهاي اروپايي را نيز با معضل مواجه كرد و باعث شد سياست‌هاي تشويقي را در اين زمينه مطرح كنند.

به گفته‌ كاظمي پور يكي از سياست‌هاي تشويقي كشورهاي اروپايي  در راستاي تعديل جمعيت، مهاجرت بوده است كه البته در كشور ما به دليل شرايط فرهنگي، اعتقادات و... شايد مهاجرت سياست مناسبي نباشد.

با طرح سياستهاي زودگذر زمان را از دست ندهيم

وي معتقد است ما بايد سياست‌هايي را با توجه به شرايط اجتماعي و اقتصادي جامعه اتخاذ كنيم و اين سياست‌ها نبايد زودگذر باشند چراكه با سياست گذاري‌هاي زودگذر تنها زمان از دست مي‌رود.

اين جمعيت شناس گفت: در سياست گذاري‌ها تنها مباحث اقتصادي مطرح نيست بلكه بحث اعتماد سازي، ثبات اقتصادي و امنيت اقتصادي نيز مطرح است. همچنين ثبات اقتصادي بسيار گسترده است و تنها به معناي قرار دادن پول در اختيار مردم نيست. همچنين اعتماد سازي در جوامع هنگامي ايجاد مي‌شود كه عملكرد دولت براي مردم شفاف باشد و دولت به وعده‌هاي خود عمل كند، در غير اين صورت اعتماد مردم كاهش مي‌يابد.