خوزنا : وام وديعه مسكن چند ضامن مي‌خواهد؟
دوشنبه، 24 شهریور 1399 - 13:21 کد خبر:89835

خبرگزاري ايرنا: در حالي كه متقاضيان وام وديعه مسكن از درخواست بانك‌ها براي دريافت سه ضامن براي وام ۵۰ ميليون توماني اجاره در تهران و دو ضامن براي وام ۳۰ ميليون توماني در شهرهاي بزرگ شكايت دارند، ستاد ملي مبارزه با كرونا يكبار ديگر شرايط دريافت اين وام تنها با يك ضامن را اعلام‌كرد.

وزارت راه و شهرسازي با انتشار اطلاعيه‌اي در سامانه مسكن ملي يكبار ديگر با تاكيد بر شرايط آسان دريافت وام وديعه اجاره خبر داد كه در تسهيلات بيش از ۱۵۰ ميليون ريالي كه مربوط به وام ۵۰ ميليوني مستاجران تهراني و ۳۰ ميليوني ساير كلانشهرها است معرفي يك ضامن به بانك احتياج است.

براساس مصوبه ستاد ملي مديريت كرونا در مورد تسهيلات وديعه، نوع وثايق دريافت اين وام گواهي كسر از حقوق، گواهي كسر از مستمري خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي و سهام عدالت است.

در تسهيلات ۱۵۰ ميليون ريالي اخذ سفته يا چك فرد متقاضي به تشخيص بانك عامل لازم است و در تسهيلات بيش از ۱۵۰ ميليون ريال اخذ سفته يا چك فرد متقاضي به تشخيص بانك عامل به همراه يك ضامن براي معرفي به بانك اجباري است.

«محمد اسلامي» وزير راه و شهرسازي تاكيد كرده است كه وام‌هاي تا ۳۰ ميليون تومان ضامن نمي‌خواهد و بالاي ۳۰ ميليون تومان يك نفر ضامن مي‌خواهد.

وزير راه وشهرسازي پيش‌تر اعلام كرده بودكه از آنجايي كه بسياري از مستاجران قادر به پرداخت اقساط وام وديعه مسكن و همزمان پرداخت اجاره نيستند، مصوبه به گونه‌اي تنظيم شد تا متقاضيان كارمزد اقساط را پرداخت كنند و اين موضوع در ستاد ملي مبارزه با كرونا مطرح و با دو مصوبه تصويب شد.

به همين دليل اين تسهيلات با نرخ سود ۱۳ درصد و سررسيد يكساله به نحوي كه يك دوازدهم معادل سود تسهيلات طي يك سال، ماهانه پرداخت و اصل بدهي در زمان اتمام قرارداد تسويه خواهد شدبه متقاضاي اعطا مي شود. ضمناً در پايان سال اول در صورت تفاهم بانك عامل با متقاضي، مانده بدهي مي‌تواند طي ۳۶ قسط و با نرخ ۱۳ درصد تقسيط شود.

با اين حال مصوبه ستاد ملي مديريت كرونا اين شانس را به متقاضيان وام وديعه مسكن مي‌دهد تا با نرخ سود ۱۲ درصد و تقسيط ۳۶ ماهه (براي حداكثر تسهيلات تا ۳۰۰ ميليون ريالي) و براي تسهيلات بيش از ۳۰۰ ميليون ريالي با تقسيط ۶۰ ماهه، به نحوي كه متقاضي در هر قسط بخشي از اصل و سود تسهيلات را پرداخت كند و نهايتا در صورت تمايل متقاضي مدت بازپرداخت تسهيلات مي‌تواند كاهش يابد.

از ۴۴۰ هزار متقاضي وام وديعه مسكن، ۳۳۰ هزار نفر واجد شرايط دريافت شناخته شدند كه اكنون ۱۲ هزارو ۵۰۰ نام كاربري و پسورد طراحي شده و همه بانك‌هاي عامل به سامانه متصل شده‌اند و تاكنون حدود سه هزار نفر تسهيلات وام اجاره را دريافت كرده و سرعت پرداخت تسهيلات در شبكه بانكي كشور افزايش يافته است.

وزير راه و شهرسازي چند روز پيش خبر داد كه بيش از ۸۰ درصد از اسباب‌كشي‌ها بعد از مصوبه ستاد ملي مبارزه با كرونا در حوزه اجاره، متوقف شده و مصوبه نقش موثري در ايجاد ثبات و تمديد قراردادها در بازار اجاره داشته است.

نائب رييس اول اتحاديه املاك استان تهران نيز پيش تر به ايرنا گفته بود كه از زمستان سال ۹۸ تاكنون شاهد افزايش تمديد قراردادهاي اجاره هستيم و پيش‌بيني مي‌شود با پايان پيك جابجايي‌ها(شهريور ماه) بازار اجاره در نيمه دوم سال با ثبات نسبي همراه باشد.

«حسام عقبايي» توضيح داده بود: بررسي ميداني از وضعيت بازار اجاره نشان مي‌دهد كه در حوزه تمديد قراردادها در پيك جابجايي يعني در خرداد تا شهريورماه نيز شاهد رشد چشمگير قراردادهاي تمديدي هستيم كه در سال‌هاي گذشته وجود نداشته است.

ستاد ملي كرونا به منظور حمايت از مستاجراني كه در زمان شيوع اين ويروس با بحران مواجه شده‌اند اقدام به طراحي و تصويب وام وديعه كرد، رقم وديعه مسكن براي مستاجران تهراني ۵۰ ميليون تومان، براي ساير كلانشهرها ۳۰ ميليون تومان و براي شهرهاي كوچك ۱۵ميليون تومان است.