خوزنا : آخرين وضعيت واكسن ايراني كرونا
سه شنبه، 25 شهریور 1399 - 07:38 کد خبر:89837

خبرگزاري ايسنا: مديركل دفتر توسعه فناوري سلامت وزارت بهداشت درباره آخرين وضعيت تهيه واكسن ايراني كرونا و چالش‌هاي تهيه واكسن، گفت: شركت‌هاي توليدكننده واكسن ايراني كرونا تست‌هاي حيواني را انجام داده‌اند و در مرحله‌ ورود به فاز انساني هستند. لكن استفاده از واكسن و پروتكل هدف آن بايد در كميته واكسيناسيون ملي مورد تاييد قرار گيرد. استفاده از واكسن به هر حال چالش‌هايي را دارد كه از جمله آن اين است كه اگر ويروس خودبه‌خود ضعيف شود، ما ديگر نيازي به واكسن نداريم.

دكتر حسين وطن‌پور درباره اقدامات انجام شده توسط شركت‌هاي دانش‌بنيان در زمينه‌ي توليد واكسن گفت: در حوزه‌ي توليد واكسن نيز اقداماتي انجام شده است. ما در حال حاضر به قدر كافي به دانش فني توليد واكسن دسترسي داريم، اما با توجه به اين كه استفاده از واكسن چالش‌هايي دارد و هنوز واكسن‌ها به تاييد سازمان بهداشت جهاني نرسيده است، ما هم فعلا منتظر گزارش‌هاي علمي تهيه و مصرف واكسن هستيم.

وي در ادامه درباره مراحل تهيه واكسن بيان كرد: توليد واكسن مراحل مختلفي دارد. واكسن يك محلول تزريقي است كه بايد در خصوص ايمني، تركيب مواد، ويژگي‌هاي ظاهري و كارايي آن به اطمينان كامل رسيد. بعد از ساخت واكسن تست‌هاي حيواني آن آغاز مي‌شود و عوارض و تاثيرات آن به خوبي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. پس از آن، در انسان تست مي‌شود و اثر آن بر روي گروه‌هاي مختلف بررسي مي‌شود. بيش از يك سال طول مي‌كشد تا يك واكسن همه‌ي فرآيندهاي مذكور را طي كند.

مدير كل دفتر توسعه فناوري سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: اكنون جنبه‌هاي اقتصادي توليد واكسن كرونا تقويت شده و بايد مراقب باشيم ايجاد فضاهاي اقتصادي در مسير علمي توليد واكسن يا دارو خللي وارد نكند.

وطن‌پور درباره وضعيت فعلي واكسن ايراني كرونا بيان كرد: شركت‌هاي توليدكننده واكسن ايراني كرونا تست‌هاي حيواني را انجام داده‌اند و در مرحله‌ي ورود به فاز انساني هستند. لكن استفاده از واكسن و پروتكل هدف آن بايد در كميته واكسيناسيون ملي مورد تاييد قرار گيرد. استفاده از واكسن به هر حال چالش‌هايي را دارد كه از جمله آن اين است كه اگر ويروس خودبه‌خود ضعيف شود، ما ديگر نيازي به واكسن نداريم.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درباره‌ي وضعيت فعلي استفاده از سلول درماني براي مقابله با كرونا، گفت: چند شركت در زمينه سلول درماني نيز مشغول به فعاليت هستند كه مجوز كارآزمايي باليني سلول درماني در دستگاه تنفس را نيز اخذ كرده‌ايم. علاوه بر آن، در زمينه‌ي پلاسما هم شركت‌هاي دانش‌بنيان مشغول فعاليت هستند.

وي در پايان اظهار كرد: برخي از گياهان دارويي مي‌توانند در درمان التهاب‌هاي دستگاه تنفس موثر باشند و چندين شركت دانش‌بنيان در حوزه سلامت در حال حاضر مشغول تحقيق و پژوهش در اين زمينه هستند.