خوزنا : لغو محدوديت خريد و فروش ارز در صرافي‌ها
سه شنبه، 25 شهریور 1399 - 07:42 کد خبر:89839

ايسنا: در پي افزايش قيمت‌ها در بازار ارز و شكل‌گيري صف‌هاي طولاني مقابل صرافي‌ها، بانك مركزي براي جلوگيري از اقدامات سفته‌بازانه، فروش سهميه سالانه ۲۲۰۰ دلار با كارت ملي توسط صرافي‌هاي بانكي را متوقف كرد، اما اين فروش براي مصارف خدماتي ۲۳ گانه همچون ارز مسافرتي، بيماري و دانشجويي همچنان پابرجا ماند.

در واكنش به اين سياست بانك مركزي، كارشناسان اقتصادي اين اقدام را براي آرامش بازار ارز و جلوگيري از رفتار‌هاي سوداگرايانه در اين بازار تاثير گذار نداستند و معتقد بودند كه براي حذف فتار‌هاي سفته بازانه در بازار ارز، بايد اصلاحات ريشه‌اي، چون حذف ارز ۴۲۰۰ توماني نه يكسري اصلاحات ظاهري در اين بازار انجام شود.

علاوه براين، در اين زمينه كامران ندري - يك تحليلگر اقتصادي - نيز مي‌گويد: اگر التهابات اخير از بين برود تا پايان شهريور قيمت‌ها كاهشي مي‌شود و بانك مركزي هم محدوديت‌هاي عرضه ۲۲۰۰ دلار را برمي‌دارد.

سرانجام، امروز كانون صرافان ايرانيان اعلام كرد كه بانك مركزي چند روز پيش، فروش اسكناس تا اطلاع ثانوي از طريق سيستم سنا را حذف و فروش ۲۰۰۰ يورو و معادل آن به هر دارنده كارت ملي در سال را منتفي كرد، اما طبق اعلام اين كانون، امروز بانك مركزي اين تصميم خود را منتفي كرده و محدوديت خريد و فروش توسط صرافي‌ها حذف شده و به روال سابق خود بازگشته است.