خوزنا : آنفلوآنزا از كِي شروع مي شود؟
سه شنبه، 1 مهر 1399 - 08:42 کد خبر:89970

عضو كميته علمي ستاد ملي مقابله با كرونا، با بيان اينكه مواردي از همزماني كرونا و آنفلوآنزاي عمدتا نوع A  در كشورهاي نيم كره جنوبي زمين وجود داشته، گفت: البته خوشبختانه شيوع شديدي اتفاق نيفتاده است كه جاي اميدواري دارد.

ايسنا: دكتر مسعو مرداني درباره وضعيت آنفلوآنزا در پاييز گفت: به طور كلي همواره با آغاز فصل سرد سال شاهد بروز موارد تك‌گير آنفلوآنزا هستيم و در حال حاضر هم ممكن است اتفاق بيفتد. در برخي موارد به دليل نوع ويروس آنفلوآنزا كه جهش‌هايي دارد، تغييراتي در ماهيت ويروس ايجاد مي‌شود و باعث مي‌شود كه عده‌اي كه آنتي‌بادي خنثي‌كننده اين ويروس را نداشتند و يا واكسن تزريق نكرده بودند، به آنفلوآنزا مبتلا شوند و يك موج اپيدميك ايجاد شود. اين موج اپيدميك معمولا در فصول سرد سال ايجاد مي‌شود و هر چهار تا ۱۰ سال يكبار ممكن است به وقوع بپيوندند. افراد در معرض خطر اگر واكسن تزريق كرده باشند، احتمال اينكه مبتلا شوند، كمتر است.

وي با بيان اينكه بروز موارد تك گير آنفلوآنزا معمولا از مهر و آبان آغاز مي‌شود و حتي ممكن است تا فروردين هم ادامه يابد، افزود: بايد توجه كرد كه در سال گذشته در آبان، دي و بهمن ماه اپيدمي آنفلوآنزا را داشتيم و حتي منجر به مرگ و مير هم شد، اما از آنجايي كه انتقال آنفلوآنزا به شدت بيماري كوويد-۱۹ نيست، وضعيت ابتلا به آنفلوآنزا به شدت كرونا نخواهد بود.

مرداني تاكيد كرد: هر سوشي كه در واكسن از آن استفاده مي‌كنند، هر سال با سال ديگر متفاوت است. به همين دليل است كه هر سال بايد واكسن آنفلوآنزا را تمديد كرد. عمدتا توصيه مي شود افراد بالاي ۶۵ سال، كودكان بين شش ماه تا شش سال، افراد ديابتي، بيماران مبتلا به بيماري‌هاي تضعيف كننده سيستم ايمني، افراد اچ‌آي‌وي مثبت، زنان باردار و افرادي كه به بيماري‌هاي قلبي، ريوي و كليوي مبتلا هستند، واكسن آنفلوآنزا تزريق كنند.

وي همچنين اظهار كرد: يكي از پيش‌بيني‌هاي امسال اين است كه برخلاف سال‌هاي قبل كه اپيدمي آنفلوآنزا را داشتيم، به دليل مسائلي مانند استفاده از ماسك، فاصله‌گذاري فيزيكي، شست‌شوي دست‌ها و... كه نشان مي‌دهد رفتارهاي بهداشتي مردم بهتر شده و بارقه‌اي از اميد ايجاد مي‌كند،  موارد بيماري آنفلوآنزا كمتر شود.

مرداني ادامه داد: در عين حال در كشورهاي نيم كره جنوبي كه فصل سرد را گذرانده‌اند، مواردي از همزماني كرونا و آنفلوآنزاي عمدتا نوع A  وجود داشته است، اما خوشبختانه شيوع شديدي اتفاق نيفتاده است كه جاي اميدواري دارد.

وي درباره زمان تشخيص نوع آنفلوآنزايي كه ممكن است امسال در كشور ايجاد شود، گفت: زمانيكه موارد جديد بيماري اتفاق افتد و به آزمايشگاه مرجع ارسال شود، نوع ويروس آنفلوآنزا مشخص خواهد شد.