خوزنا : سهامداران ترسيده اند!
سه شنبه، 1 مهر 1399 - 12:58 کد خبر:89971

بازار سرمايه كه به نظر مي رسيد به تعادل رسيده و با صعودهاي چشمگير مجددا وارد كانال يك ميليون و ۷۰۰ هزار واحدي شده بود، دوباره روندي نزولي به خود گرفته و روز گذشته به كانال يك ميليون و ۵۰۰ هزار واحد عقبگرد كرد. اتفاقي كه يك تحليلگر بازار سرمايه آن را منطقي نمي داند و بر اين باور است كه بايد ترس موجود در بازار به سمت منطق و تحليل برود.

روزبه شريعتي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به جلسه سه هفته پيش مجلس شوراي اسلامي با فعالان بازار سرمايه اظهار كرد: فعالان بازار سرمايه در اين جلسه راهكارهايي براي تعادل بخشي بازار مطرح كردند اما فعلي خبري نشده است؛ مگر اينكه در مرحله بررسي توسط كميسيونها باشد.

وي با تاكيد بر اينكه با حمايت زباني براي بازار سرمايه اتفاق مثبتي نمي افتد، گفت: بازار در تيرماه با قيمتهاي جهاني كه ۳۰ درصد پايين تر از قيمتهاي كنوني بود، با دلار نيمايي كه در محدوده ۱۷ هزار تومان و دلار بازار آزاد كه حدود ۲۰ هزار تومان بود پر شتاب جلو مي رفت اما اين روزها با توجه به قيمت دلار بازار آزاد و دلار نيمايي و افزايش قيمتهاي جهاني به اين شكل رو به كاهش است.

اين تحليلگر بازار سرمايه با اشاره به وضعيت بازارهاي موازي، ابراز كرد: با اين شرايط بازارهاي موازي انتظار نمي رود بازار سرمايه با بحران مواجه شود. متاسفانه جو ترس در بازار وجود دارد. بايد ترس از بازار به سمت منطق و تحليل برود. هيچ دليلي ندارد سهمي كه بي دليل رشد كرده بود و سهم هاي با پشتوانه و سودده نيز در كنار هم در صف فروش باشند.

شريعتي ادامه داد: از سوي ديگر نبايد به بازار از صندوق توسعه ملي يا منابع ديگر پول تزريق كرد. عوامل واقعي بايد به بازار كمك كند. مهمترين عامل مي تواند تجديد ارزيابي دستوري و اجبار تجديد ارزيابي شركت ها باشد. بايد اجبار شود كه همه شركتها دارايي هاي ثابت خود را هر سه تا پنج سال يكبار تجديد ارزيابي كنند.

وي با بيان اينكه مردم عادي از وضعيت كنوني بازار در ضرر هستند، گفت: بسياري از مردم درحال فروش سهم هاي خود هستند كه طبيعي است. بازار پرنوسان است اما به نظر من سقوط نمي كند. برايم سوال است كه ريال با توجه به قيمتهاي بازارهاي موازي به كجا مي خواهد برود؟ اين خيلي منطقي نيست كه نقدينگي به سمت بازار مسكن و دلار برود.