خوزنا : شرايط دريافت وام ۵۰ميليون توماني
چهارشنبه، 2 مهر 1399 - 19:22 کد خبر:90025

تجارت نيوز: اين روزها بانك‌ها تسهيلاتي تا سقف ۵۰ ميليون تومان براي خريد كالا مي‌دهند. البته گرفتن اين وام با شرايطي كه شبكه بانكي براي آن تعريف كرده، شكستن گردن رستم است ولي حتي اگر در نهايت موفق به دريافت اين وام هم شويد با توجه به قيمت فعلي كالاهاي بادوام قادر به خريد كالاهاي خارجي كه نيستيد هيچ، دستتان براي خريد كالاهاي داخلي هم باز نيست.

« دو ضامن لازم داريد؛ يكي كارمند رسمي با قرارداد استخدامي و نامه كسر از حقوق، يكي ديگر هم كاسب معتبر داراي چك كه اعتبار بانكي خوبي هم داشته باشد. خودتان هم بايد شاغل باشيد. به اندازه تسهيلات و سودتان هم بايد سفته بدهيد. چند ماهي هم بايد در بانك ما حساب داشته باشيد. اعتبارتان نيز چك مي‌شود تا تاريخچه‌تان بدحسابي با شبكه بانكي يا چك برگشتي را نشان ندهد. بخشي از تسهيلات را هم بايد سپرده‌گذاري كنيد و تا پايان مدت بازگشت اقساط به آن دست نزنيد. فقط هم بايد كالاي ايراني بخريد. لازم است فاكتور آن هم ارائه دهيد و …»

 اين‌ها گفته‌هاي يكي از كارمندان شبكه بانكي در توضيح شرايط دريافت وام 20 ميليون توماني است. اين مبلغ با قيمت دلار بازار مي‌شود حدود 700دلار. بهتر بگويم؛ اين شرايط سختگيرانه براي دريافت تسهيلاتي است معادل حداقل حقوق ماهانه يك خانواده در جهان(660دلار).

ناگفته نماند در همين شرايطي كه مردم براي دريافت وام‌هاي خرد بايد كفش و كلاه‌آهني بر تن كنند، وزير اقتصاد گفته بود: «اشتباه نكنيد! در ليست بدهكاران بانكي آقاي بابك زنجاني (با سه ونيم ميليارد دلار بدهي) جزء بزرگ ترين آنها نيست». بنابراين ظاهرا كمي آن طرف تر كه خيلي هم دور نيست، افرادي بدون ارائه هيچ گونه وثيقه و ضمانت نامه لازم الاجرائي صاحب دارايي ميلياردي مي‌شوند كه قرار هم نيست هرگز به بانك بازگردانده شود اما براي مردم عادي شرايط متفاوت است.

وام كالا تا 50 ميليون تومان

در بانك سپه، ملت، صادرات، كشاورزي، اقتصادنوين و موسسه اعتباري كوثر مي‌توان تا سقف 50 ميليون تومان تسهيلات به صورت كارت اعتباري براي خريد كالاهاي بادوام گرفت. سود اين تسهيلات 18 درصد و مدت بازپرداخت 36 ماهه است.

از جمله شرايط دريافت اين نوع وام اين است كه اولا شخص وام‌گيرنده بايد شاغل باشد، دوما دو نفر كه يكي كارمند دولتي و داراي نامه كسرحقوق باشد و ديگري كاسب معتبر و صاحب چك باشد، براي شما ضمانت كنند.

البته اين بانك‌ها در برخي جزئيات شرايط متفاوتي دارند مثلا در بانك اقتصادنوين لازم است حداقل 25 درصد و در موسسه اعتباري كوثر حداقل 15 درصد ميزان تسهيلات را سپرده‌گذاري كرده باشيد. در بانك ملت نيز با توجه به ميزان وامي كه مي‌گيريد ضامن لازم داريد. به اين صورت كه براي دريافت تا 15 ميليون تومان به يك ضامن، از 15 تا 30 ميليون تومان به دو ضامن و 30 تا 50 ميليون تومان به دو ضامن و سند نياز داريد.

بانك سپه نيز تسهيلاتش را محدود به خريد از تعداد خاصي از فروشگاه‌ها كه خودش معرفي مي‌كند، كرده است. ضمنا تسهيلات دريافتي از سه بانك؛ سپه، كشاورزي و اقتصاد نوين مخصوص خريد كالاي ايراني است و لازم است فاكتور خريد محصولات داخلي ارائه شود.

وام 20 ميليوني

بانك‌هاي آينده، شهر و ايران زمين تسهيلات را تا سقف 20 ميليون تومان، با سود 18 درصد و در مدت بازپرداخت 36ماهه براي خريد كالا پرداخت مي‌كنند.

براي دريافت وام از بانك آينده لازم است حتما شاغل باشيد و يك ضامن با نامه كسر از حقوق هم در اختيار بانك قرار دهيد. اما در دو بانك شهر و ايران زمين نياز به دو ضامن داريد؛ يكي با چك و ديگري با نامه كسر از حقوق.

در بانك ايران زمين لازم است علاوه بر اين دو ضامن، معادل وام و سود آن، سفته هم بدهيد. 30 درصد وام را نيز بايد سپرده داشته باشند. ضمنا حتما هم بايد با اين تسهيلات كالاي ايراني بخريد و فاكتور ارائه دهيد. در بانك شهر نيز بايد حداقل سه ماه از سپرده‌گذاري شما گذشته باشد و اعتبار خوبي در شبكه بانكي داشته باشيد.
در كنار همه اين‌ها، اين وام‌ها را با هر مبلغي كه بخواهيد بگيريد فقط از يك بانك و يك بار مي‌توانيد دريافت كنيد.

چه ميتوانيم بخريم؟

حالا فرض كنيد تمام سخت‌گيري‌هاي شبكه بانكي را هم پشت سر گذاشتيد و موفق به دريافت حداكثر مبلغ وام كه 50 ميليون تومان است، شديد. بنابراين لازم است سري به بازار بزنيد تا با اين تسهيلات كه قرار است 65 ميليون برايتان آب بخورد، خريد كنيد. اما چه مي‌توانيد بخريد؟

با نگاهي به ليست قيمت لوازم خانگي، افزايش سرسام آور قيمت آن‌ها در ماه‌هاي اخير دود را از كله متقاضيان بلند مي‌كند. مثلا يخچال‌هاي برند LG با قيمت ۱۶۰ تا ۲۵۰ميليون تومان به فروش مي‌رسد. يعني حدود دو برابر قيمت يك پرايد و پنج برابر قيمت تسهيلاتي كه بانك ارائه كرده است!

بنابراين لازم است كه در گام بعد فرض ‌كنيم شما به عنوان گيرنده تسهيلات تصميم گرفته‌ايد از خير خريد لوازم لوكس و آنچناني نيز بگذريد. به نظر مي‌رسد در اين صورت هم با وامتان نهايتا بتوانيد يك قلم كالا بخريد.

چرا كه مثلا امروزه قيمت يك تلويزيون LG مدل OED55C8GI حدود 41 ميليون تومان است يا ماشين لباسشويي سامسونگ مدل H147 در شهريور ماه به 40 ميليون تومان رسيده است. حتي قيمت گاز ايندزيت مدل KP 958 و كولر گازي مدل LSN30HLV نيز حدود 40 ميليون تومان شده است.

حتي اگر بخواهيد با اين پول چيزي به جز لوازم خانگي هم بخريد، خوب است كه بدانيد براي مثال قيمت مدل‌هاي معمولي لپ‌تاپ از جمله مدل Y540 از برند Lenovo حالا به 42 ميليون و 500 تومان رسيده است.

بنابراين اگر خوش شانس باشيد و حداكثر تسهيلات را هم دريافت كنيد بيش از يك قلم كالا آن هم با كيفيت معمولي نمي‌توانيد تهيه كنيد.

اما درباره وام 20 ميليون توماني چطور؟ با اين پول بايد قيد خريد لوازم خانگي خارجي را بزنيد چرا كه حتي يك مايكروويو LG مدل MS97TCR حدود 30 ميليون تومان يا يك ماشين ظرفشويي سامسونگ مدل D164 حداقل 36 ميليون تومان است.

اما آيا با وام 20 ميليوني مي‌توان از برندهاي ايراني كالا خريد؟ پاسخ را بايد در ليست قيمت برندهاي داخلي جستجو كرد، ليستي كه قيمت يخچال اسنوا مدل S8_2321SW در آن به 35 ميليون تومان و يخچال امرسان مدل NRF3292D به 21 ميليون تومان رسيده است. بنابراين متاسفانه قادر به خريد همه انواع كالاهاي ايراني هم نخواهيد بود.