خوزنا : كشف سه راس آهو در يك منزل در اهواز
چهارشنبه، 2 مهر 1399 - 19:34 کد خبر:90029

معاون محيط طبيعي اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان از كشف سه راس آهو در يك منزل در اهواز و تحويل به اداره‌كل حفاظت محيط زيست خبر داد.

سيدعادل مولا اظهار كرد: به دنبال تماس يكي از شهروندان اهوازي، يگان حفاظت محيط زيست شهرستان اهواز از يك منزل سه راس آهو شامل دو راس ماده و يك راس نر تحويل گرفتند.

به گزارش اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان، وي افزود: براي تعيين تكليف با توجه به شرايط دست‌آموز بودن اين آهوان كه توان بازگشت به طبيعت را نداشتند و همچنين مشخص شدن زيستگاه اين آهوان، كار نمونه‌برداري ژنتيك، خون، بافت و سرگين آن‌ها در حال بررسي است.

مولا گفت: خوشبختانه درخت ژنتيك گونه آهوي ميشداغ تهيه شده و كد ژنتيك اين گونه هم‌اكنون در اين اداره‌كل موجود است و در صورت مطابقت اين گونه، بعد از انجام كارهاي ويژه و توان بازگشت به طبيعت، توسط اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان به طبيعت بازگردانده خواهد شد.

وي بيان كرد: اين آهوان هم‌اكنون در سلامت كامل به سر مي‌برند و براي بازگشت به طبيعت بايد حداقل دو ماه دور از انسان و در شرايط طبيعي نگهداري شوند تا توان بازگشت و خلق و خوي وحشي خود را باز يابند.

معاون محيط طبيعي اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان افزود: احتمال اينكه اين آهوان باردار باشند، زياد است و اگر نسلي از آن‌ها ايجاد شود با شيوه نگهداري، دوباره خلق و خوي طبيعي و وحشي خود را حفظ خواهند كرد.

وي ادامه داد: براي شناسايي ژنتيك، كارشناسان اداره‌كل با اساتيد دانشگاه چمران در تماس هستند و حتي تماس كارشناسي با محققان خارجي براي شناسايي ژنتيك و زيستگاه طبيعي اين آهوان در حال انجام  است. دليل تلاش براي مشخص شدن ژنتيك، جلوگيري از اختلال ژنتيك آهوان با ساير گونه‌هاي موجود در منطقه است.

مولا با قدرداني از فعالان و دوستداران طبيعت گفت: امروز شاهد اين هستيم كه افرادي داوطلبانه گونه‌هاي حيات وحش را كه در اختيار دارند، براي بازگشت به طبيعت به اداره‌كل حفاظت محيط زيست تحويل مي‌دهند؛ اين امر بايد گسترش يابد زيرا جايگاه حيات وحش در طبيعت است.

وي افزود: وضعيت جسماني اين آهوان خوب است و در شرايط قرنطينه در يكي از زيستگاه‌هاي طبيعي نگهداري مي‌شوند.