خوزنا : توضيحات تامين اجتماعي درباره «بروزرساني فهرست بيمه تاكسيرانان»
دوشنبه، 7 مهر 1399 - 13:23 کد خبر:90116

مديركل نامنويسي و حساب هاي انفرادي سازمان تامين اجتماعي درباره آخرين وضعيت بروزرساني و اصلاح فهرست رانندگان حمل و نقل عمومي شهري به دنبال تفاهم نامه منعقدشده با سازمان تاكسيراني و سازمان شهرداري ها توضيح داد و گفت: واقعيت اين است كه مشكل اجراي تفاهم نامه ما نيستيم. همچنين تا كنون بيمه هيچ راننده اي را حذف نكرده ايم.

محمد محمدي در گفت وگو با ايسنا، در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت بيمه رانندگان تاكسي در تهران كه در دو روز گذشته مسئولان شهرداري از سرباززدن تامين اجتماعي براي بروزرساني ليست بيمه اي آنها گلايه كرده و اعلام كرده بودند كه بيمه ۱۵ هزار راننده تاكسي بلاتكليف است توضيحاتي ارائه داد و اظهار كرد: بر اساس تفاهم نامه اي كه اواخر سال گذشته ميان سازمان تأمين اجتماعي، شهرداري تهران و سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور منعقد شده، قرار شده است آنها ليست رانندگان و افرادي كه راننده نيستند را در اختيار ما قرار دهند و ما هم بر اساس آن، اطلاعات جديد در اختيارشان بگذاريم و اعلام كنيم به عنوان مثال فردي كه شما گفته بوديد راننده نيست از نظر ما به لحاظ بيمه اي يا راننده هست يا راننده نيست.

وي افزود: در واقع يك پالايشي انجام مي دهيم و به آنها اطلاعات دقيقتر را اعلام مي كنيم. پس از طي فرايندها افرادي كه بيمه نيستند حذف و افراد جديد مطابق اطلاعاتي كه سازمان تاكسيراني به ما مي دهد جايگزين مي شوند.

مديركل نامنويسي و حساب هاي انفرادي سازمان تامين اجتماعي با اشاره به اينكه در تفاهم نامه منعقد شده آمده است كه سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور بايد حداكثر ظرف مدت يك ماه از تاريخ امضاي اين تفاهم نامه نسبت به ارسال فهرست كليه رانندگان حمل و نقل  عمومي بار مسافر درون شهري فاقد كارفرما كه در امر رانندگي اشتغال داشته و داراي پروانه كار معتبر هستند به تفكيك شهرداري و نوع فعاليت تاكسي، ون، اتوبوس و ... در قالب فرمتي در اختيار تامين اجتماعي قرار دهد گفت: تامين اجتماعي نيز مكلف است ظرف مدت يك ماه تطبيق فهرست دريافتي را با بيمه شدگان فعال انجام دهد و آن دسته از رانندگاني كه در فهرست اعلامي، راننده نيستند را به آنها اعلام كنيم تا حذف شده و در مقابل افراد حقيقي جديد را به ما معرفي كنند كه جايگزين مي كنيم.

تا كنون بيمه هيچ راننده اي را حذف نكرده ايم

وي با بيان اينكه برخلاف آنچه گفته شد ما تا كنون بيمه هيچ راننده اي را حذف نكرده ايم اظهار كرد: موضوع اين است كه ما فهرست بيمه شدگان خودمان را از دي ماه ۸۹ تا اسفند ۹۸ براي سازمان شهرداري ها ارسال كرده ايم. طي اين ۱۰ سال يكسري رانندگان در كارگاه هاي مشمول تامين اجتماعي شاغل شده بودند، يكسري فوتي داشتيم، يكسري از كارافتادگي؛ چون ما اينها را جدا كرديم آنها تصور كرده بودند كه عده اي را حذف كرده ايم.

محمدي افزود: در حالي كه حذفي انجام نداده ايم و آماري كلي در اختيارشان قرار داديم. راننده اي ممكن است در طول اين ۱۰ سال دو ماه تحت پوشش ما رفته باشد كه اسامي آنها هم  موجود است. ضمن اينكه همه رانندگان هم رانندگان حمل و نقل عمومي نيستند. رانندگان آژانس و تاكسي تلفني، رانندگان معرفي شده از سوي اتاق اصناف و غيره را هم داريم.

وي با اشاره به اينكه همه رانندگاني كه تحت پوشش آمده اند در راستاي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها بوده است گفت: در ۴۲ مرحله سازمان هدفمندسازي با هماهنگي ستادسوخت سابق، ليست هايي را در اختيار ما قرار داد و ما بر اساس آن بيمه كرديم. يكسري بيمه پردازي شان قطع شده يا از شغل رانندگي جدا شده اند، اما ما خودمان هنوز بيمه كسي را قطع نكرده ايم. قرار است دوستان ما در وزارت كشور و شهرداري اطلاعات و فهرست جديد در اختيار ما قرار دهند. بعد از اينكه معرفي كردند، سازمان هدفمندسازي است كه تاييد كند يا نكند.

اطلاعات را پالايش مي كنيم؛ موضوع، عدم تخصيص سهميه نيست

وي در پاسخ به اينكه بنابراين هنوز تامين اجتماعي منتظر ارسال ليست است؟ گفت: بله، گويا دوستان تصور مي كنند چون اطلاعاتشان را خواسته ايم ممكن است بيمه رانندگان تاكسي را قطع كنيم و ديگر سهميه جديد ندهيم و جايگزين نكنيم. در حالي كه اينطور نيست و قرار است پالايش كنيم.

مديركل نامنويسي و حساب هاي انفرادي سازمان تامين اجتماعي افزود: مرحله به مرحله هم بايد اقدام كنيم و نمي شود يك جا بيمه افرادي كه راننده نيستند را قطع كنيم. بايد فردي كه در اين حوزه شاغل نبوده را به سمت بيمه مشاغل آزاد هدايت كنيم و سپس افراد جديد را جايگزين كنيم. ما در چارچوب مقررات هدفمندسازي بيمه را انجام مي دهيم.

دولت از سال ۹۳ ريالي بابت پوشش بيمه رانندگان تاكسي تخصيص نداده است

محمدي درباره وضعيت پرداخت سهم حق بيمه دولت براي بيمه رانندگان تاكسي گفت: متاسفانه دولت از سال ۹۳ تا امروز هيچ پولي بابت پوشش بيمه رانندگان از محل هدفمندسازي به تامين اجتماعي نداده است. ۹۱۰ هزار راننده درون و برون شهري را بيمه كرده ايم. سال قبل هم در قانون بودجه پيش بيني شده بود، اما محقق نشد و جزو مطالبات ما از دولت است.

وي ادامه داد: امسال هم قرار بود ۵۵۰۰ ميليارد تومان بابت رانندگان و ساير گروه هاي خاص پيش بيني شود كه ۵۵۰ ميليارد يعني ۱۰ درصد ديده شد و از همين رقم هم تا كنون حتي يك ريال اختصاص داده نشده است.

محمدي با تاكيد بر اينكه واقعيت اين است كه مشكل اجراي تفاهم نامه ما نيستيم گفت: هفته گذشته هم جلسه اي با معاون وزير كشور داشتيم كه مشكل را حل كنيم. اطلاعات رانندگان هم قبل از بحث افزايش بنزين دست اينها نبود؛ موضوع اين است كه رانندگان درون شهري متولي ندارند.

وي افزود: يك بار اتاق اصناف مي گويد كه رانندگان را به عنوان صنف مي شناسد. بخش تعاون وزارت كار مي گويد متولي آنهايي است كه شركت هاي تعاوني درون شهري دارند مانند اتوبوس ها و اماكن مي گويد متولي من هستم. وزارت كشور هم از بابت تغيير قيمت بنزين، مي گويد متولي من هستم. در حالي كه در قانون فقط تولي گري حمل و نقل عمومي با وزارت كشور است. متولي آژانس ها هم اتاق اصناف است.

محمدي با بيان اينكه كل رانندگان درون شهري كشور ۳۸۰ هزار نفر هستند كه همه بيمه هستند، البته آمار بيشتر است گفت: يكسري هم بيمه نشده اند و ۱۲۰ هزار نفرشان هم رانندگان حمل و نقل عمومي نيستند؛ آژانس و وانت بار و ... هم هستند. اگر پالايش كنيم نهايت ۷۰ـ۸۰ هزار نفر بايد ساماندهي و جايگزين شوند البته اگر هدفمندسازي هم قبول كند.