خوزنا : واكسن آنفلوآنزا هنوز در داروخانه‌ها توزيع نشده
دوشنبه، 7 مهر 1399 - 13:49 کد خبر:90120

خبرگزاري ايسنا: سخنگوي سازمان غذا و دارو با بيان اينكه واكسن آنفلوآنزا هنوز در داروخانه ها توزيع نشده است، گفت: در حال حاضر و در مرحله اول، واكسيناسيون آنفلوآنزا در مراكز جامع خدمات سلامت و صرفا براي كادر بهداشت و درمان، مادران باردار و بيماران خاص انجام خواهد شد و به هيچ وجه در اختيار ديگر گروه‌ها و افراد قرار نخواهد گرفت.

دكتر كيانوش جهانپور با بيان اينكه واكسن آنفلوآنزا هنوز در شبكه داروخانه‌اي توزيع نشده است، گفت: آنچه كه صرفا در حال حاضر توزيع شده در بين مراكز جامع سلامت است كه براي واكسيناسيون كادر سلامت و عوامل بهداشتي و درماني، مادران باردار و بيماران خاص بوده و در مرحله اول، واكسن آنفلوآنزا صرفا در اين مراكز و براي استفاده اين سه گروه، در دسترس است.

وي افزود: قاعدتا ساير گروه‌ها در مرحله بعدي بايد از داروخانه‌ها واكسن آنفلوآنزا را دريافت كنند كه ظرف روزهاي آتي و به محض توزيع واكسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها، اين موضوع اطلاع‌رساني خواهد شد. البته در داروخانه هم واكسن آنفلوآنزا با اولويت گروه هاي پرخطر و سالمندان و با ارايه كارت ملي عرضه خواهد شد.

جهانپور مجددا تاكيد كرد: در حال حاضر هيچ‌گونه توزيعي در حوزه واكسن آنفلوآنزا در بين داروخانه‌ها انجام نشده است. بنابراين مرم براي دريافت واكسن قبل از اعلام رسمي سازمان غذا و دارو، به داروخانه‌ها مراجعه نكنند. مجددا تاكيد مي كنم در حال حاضر واكسيناسيون آنفلوآنزا در مراكز جامع خدمات سلامت و صرفا براي كادر بهداشت و درمان، مادران باردار و بيماران خاص انجام خواهد شد و به هيچ وجه در اختيار ديگر گروه‌ها و افراد قرار نخواهد گرفت.

سخنگوي سازمان غذا و دارو با تاكيد بر اينكه واكسيناسيون همچنين گفت: اين نكته را نيز يادآوري مي‌كنم كه موثرترين روش پيشگيري از آنفلوآنزا رعايت نكات بهداشت فردي و عمومي و در راس آن‌ها استفاده از ماسك، رعايت فاصله گذاري فيزيكي و شست‌وشوي مكرر دست‌ها است. خوشبختانه اين روش با روش‌هاي پيشگيري از كرونا قرابت دارد و حتي در مورد آنفلوآنزا به مراتب موثرتر هم است. در عين حال تجربه پاييز و زمستان در نيمكره جنوبي زمين حاكي از آن است كه با همين روش‌هاي حفاظتي و بهداشتي ميزان ابتلا به آنفلوآنزا حتي به يك دهم سال‌هاي گذشته قابل تقليل خواهد بود.