خوزنا : كرونا مي‌تواند از راه هوا منتقل شود
چهارشنبه، 9 مهر 1399 - 12:17 کد خبر:90154

خبرگزاري ايسنا: پژوهشگران آمريكايي در بررسي جديدي دريافتند كه احتمال انتقال كوويد-۱۹ از راه هوا در فضاي بسته، بالا است و مردم بايد حتما در اين فضاها از ماسك استفاده كنند.

پژوهش جديدي كه در "دانشگاه جورجيا"(UGA) انجام شده است، شواهد جديدي را در مورد انتقال كوويد-۱۹ از راه هوا در فضاهاي بسته نشان مي‌دهد.

پژوهشگران در اين پروژه توانستند شيوع كوويد-۱۹ در جامعه را به اين احتمال مرتبط سازند كه شايد ويروس به واسطه سيستم تهويه اتوبوس بتواند از شخص بيمار به ساير مسافران منتقل شود.

"يه شن"(Ye Shen)، استاديار همه‌گيرشناسي دانشگاه جورجيا و نويسنده ارشد اين پروژه گفت: مدت‌ها است كه احتمال انتقال كروناويروس از راه هوا مطرح شده است اما شواهد تجربي محدودي در مورد آن وجود دارد. پژوهش ما، شواهدي مبني بر انتقال كروناويروس از راه هوا را ارائه مي‌دهد.

وي افزود: اين باور به صورت گسترده وجود داشت كه تماس نزديك با قطرات تنفسي، دليل اصلي انتقال كوويد-۱۹ است اما فاصله‌گذاري اجتماعي و شست و شوي دست‌ها نتوانسته به صورت موثر از انتقال آن پيشگيري كند و تعداد مبتلايان افزايش يافته است.

شن و همكارانش، با پژوهشگران حوزه همه‌گيرشناسي دو مركز كنترل و پيشگيري بيماري در چين همكاري كردند تا ابتلا را پس از برگزاري يك مراسم بزرگ در استان چجيانگ كه در فضاي باز برگزار شده بود، رديابي كنند. شركت‌كنندگان در اين مراسم، سوار دو اتوبوس شدند و بدين ترتيب امكان يك آزمايش منحصر به فرد را براي پژوهشگران فراهم كردند.

"چانگوي لي"(Changwei Li)، استاديار همه‌گيرشناسي و از پژوهشگران اين پروژه گفت: در هر دو اتوبوس، شيشه‌ها بالا بود و تهويه كار مي‌كرد اما يكي از اتوبوس‌ها، حامل فردي مبتلا به كروناويروس بود.

بررسي‌ها نشان داد بيشتر افرادي كه بعدا به كروناويروس مبتلا شدند، سوار همان اتوبوس بودند كه حامل فرد بيمار بود. حتي هنگامي كه مسافران دو اتوبوس در مراسم در كنار يكديگر قرار گرفتند، تعداد مبتلايان بسيار كمتر بود و اين نشان مي‌دهد كه اتوبوس، نقطه اصلي انتقال بوده است.

پژوهشگران دريافتند برخي از مسافران كه بعدا نشانه‌هاي ابتلا به كوويد-۱۹ را نشان دادند، نزديك به مسافر بيمار ننشسته بودند.

يافته‌هاي اين پژوهش نشان مي‌دهند كه احتمالا كروناويروس مي‌تواند به واسطه ذرات هوايي كه در فضاي بسته جريان دارند، منتقل شود و با سرد شدن هوا اين احتمال افزايش مي‌يابد. پژوهشگران اميدوارند كه اين پژوهش مردم را وادار كند تا حتما در مكان‌هاي عمومي به خصوص فضاهاي داخلي ماسك بزنند.

شن گفت: درك راه‌هاي انتقال كوويد-۱۹ براي مهار همه‌گيري اين بيماري، مهم است؛ بنابراين بايد راهبردهاي موثري براي پيشگيري ابداع شوند كه همه راه‌هاي انتقال را هدف قرار مي‌دهند. يافته‌هاي ما از ايده ماسك زدن در فضاهاي بسته با تهويه ضعيف، پشتيباني مي‌كند.

اين پژوهش، در مجله "JAMA Internal Medicine" به چاپ رسيد.