خوزنا : ابداع افشانه بيني؛ عفونت كرونا متوقف مي‌شود
پنجشنبه، 10 مهر 1399 - 09:27 کد خبر:90159

خبرگزاري ايرنا: محققان استراليايي سرگرم ساخت يك افشانه بيني هستند كه با تقويت سيستم ايمني بدن تكثير ويروسي ناشي از ابتلا به كوويد-۱۹ را كاهش مي‌دهد. آزمايش‌هاي انجام شده روي حيوانات نشان داد كه اين افشانه تا ۹۶ درصد تكثير ويروسي را كاهش مي‌دهد.

با تداوم قرباني گرفتن كرونا در سطح جهان، محققان براي توليد دارو يا واكسني به منظور مقابله با اين عفونت در حال رقابت هستند.

با ابتلاي بيش از ۳۳.۵ ميليون نفر به بيماري كوويد-۱۹ از زمان آغاز اين همه گيري در دسامبر ۲۰۱۹ تاكنون، ابداع يك شيوه درماني براي افرادي كه به اين عفونت مبتلا شده اند مهم و حياتي شده است.

اكنون يك شركت بيوتكنولوژي در استراليا به نام Ena Respiratory اعلام كرده كه در حال ساخت يك افشانه بيني است كه به تقويت سيستم ايمني بدن براي مبارزه با آنفلوآنزا و سرماخوردگي هاي شايع كمك مي كند؛ محققان با بررسي اين افشانه روي حيوانات مشاهده كردند كه اين افشانه به اندازه قابل توجهي رشد ويروس كرونا را كاهش مي دهد. اين افشانه بالقوه بيني نه تنها به درمان كوويد-۱۹ كمك مي كند بلكه از ابتلا به آن نيز پيشگيري مي كند.

آزمايشات انجام شده روي اين افشانه جديد كه INNA-۰۵۱ نام دارد، نشان داده است كه اين افشانه به اندازه ۹۶ درصد تكثير ويروسي را در حيوانات كاهش مي دهد.

هدف از ابداع اين افشانه كه به صورت اسپري بيني استفاده مي شود، تقويت سيستم ايمني بدن براي مبارزه با سرماخوردگي هاي شايع و آنفلوآنزا است.

اين افشانه با تحريك سيستم ايمني ذاتي بدن كه خط مقدم بدن در مباره عليه عفونت ناشي از يك پاتوژن است عمل مي كند. محققان در مطالعه در آزمايشگاه مشاهده كردند كه اين دارو با تقويت سيستم ايمني بدن، از عفونت و تكثير SARS-CoV-۲ نيز جلوگيري مي كند.

مشروح اين مطالعه جديد كه درمان بالقوه اي را براي كوويد-۱۹ توصيف مي كند در نشريه bioRxiv منتشر شده است.