خوزنا : فرياد مطالبه گري يا تخريب سياسي!
جمعه، 18 مهر 1399 - 18:53 کد خبر:90295

كمك به وضعيت معيشتي مردم و پيدا كردن راهكارهاي مناسب براي چالش هاي اقتصادي پيش روي كشور از جمله شعار هايي بود كه در انتخابات مجلس يازدهم از سوي كانديداها مطرح شد و با آغاز به كار مجلس از خرداد ماه سال جاري نمايندگان به نحوي وارد ميدان عمل شدند.

به گزارش ايسنا، با توجه به عدم تكيه كامل به توليد داخلي به دليل تكميل نبودن زيرساختهاي كشور در اين زمينه و فشار حداكثري تحريم هاي آمريكا بر زندگي مردم مي توان گفت كه شايد ايجاد ثبات در اقتصاد كشور يكي از مطالبات اصلي مردم از نمايندگانشان در خانه ملت است. اما سوال اصلي اين است كه چگونه مي توان از همه ظرفيت هاي كشور براي ثبات اقتصادي بهره برد؟ آيا رسيدن به اين هدف جز با همكاري و همراهي همه اركان نظام و قواي حاكم بر كشور محقق خواهد شد؟

به نظر مي رسد در شرايط امروز و باتوجه به فشارهاي بين المللي عليه كشورمان برگزيدن هر راهي جز همكاري و همراهي بايكديگر؛ نتيجه مطلوبي به دنبال نخواهد داشت.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز به عنوان اركان قوه مقننه كشور نقش كليدي در ايجاد تعامل سازنده با همه اركان نظام به منظور پيدا كردن مشكلات و راه حل هاي آنان داشته و در حقيقت مجلس شوراي اسلامي با ريل گذاري صحيح مي تواند قطار كشور را از پيچ جنگ اقتصادي عبور دهد.

مجلس يازدهم از همان روزهاي آغاز به كار خود پيگيري دغدغه هاي مردم و ارائه راهكارهاي عملي براي ثبات بخشيدن به اقتصاد كشور را از مهم ترين اولويت هاي خود در چهار سال پيش رو معرفي كرد و دست خود را براي همكاري با ساير اركان نظام به منظور يافتن راه حل هاي كليدي و عملي بالا برد. همچنين در كارنامه چند ماه آغازين خود نيز تصويب و پيگيري چندين طرح دو فوريتي در حوزه مسكن، تامين كالاهاي اساسي مردم و كنترل نرخ نهاده هاي دامي و كشاورزي را به ثبت رسانده است.

اما در كنار چند ماه تلاش پارلماني ها براي بهبود وضعيت كشور شاهد انتقادهاي تند و بعضا توهين آميز برخي از نمايندگان نسبت به مسئولان اجرايي كشور و حتي شخص رئيس جمهور بوديم. انتقادهايي كه مي توان گفت از مطالبه گري براي اصلاح امور فاصله گرفته و به توهين و حتي تخريب سياسي نزديك تر است. اما سوال اصلي اين است كه كاربرد ادبيات نامناسب از سوي نمايندگان ملت و حتي توهين و تخريب مسئولان ساير اركان نظام اسلامي چه نتيجه اي به دنبال دارد؟ آيا منجر به اصلاح امور خواهد شد يا فرصتي در دست دشمنان كشور؟

براي پاسخ به اين سوالات به سراغ چند تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رفتيم و پاسخ اين سوالات را از آنان جويا شديم.

محمدحسن آصفري در گفت و گو با ايسنا، در اين زمينه مطرح كرد: از نظر بنده بخشي از اين امر به فضاي مجازي بازمي گردد. امروز متاسفانه برخي از صفحات فضاي مجازي دنبال تخريب بوده و بعضي از نمايندگان نيز فكر مي كنند اينگونه صحبت كردن و به كار بردن ادبيات نامناسب نيز خريدار دارد در حالي كه اينگونه نبوده و از نظر بنده جامعه چنين چيزي را نمي پسندد.

بنده اعتقاد دارم كه نمايندگان بايد در گفتمان خود رعايت ادب را در اولويت قرار دهند. درست است نمايندگان مجلس در برخي موارد نسبت به رفتار دولت ناراحت و گلايه مند هستند چرا كه وقتي ما به حوزه هاي انتخابيه خود مي رويم مردم از ما مي پرسند چرا بر سر دولت فرياد نمي زنيد و حرف هاي خود را نمي گوييد اما اين مطالبه گري نبايد از گستره ادب خارج شده و خدايي نكرده به كسي بي احترامي شود.

نايب رئيس كميسيون امورداخلي كشور و شوراها تصريح كرد: بي پاسخ بودن دولت در برخي از مسائل باعث شده تا فشار بر روي نمايندگان زيادتر شده و گاهي اوقات از كوره درفته و عناوين و الفاظي را به كار ببرند كه از ادب و اخلاق دور است. بنده نيز اين امر را نمي پسندم.به كار بردن ادبيات نامناسب تاثيري در اصلاح امور ندارد. نمايندگان به جاي داد و بيداد بايد به وظيفه ذاتي خود يعني تصويب قوانين كاربردي پرداخته و دولت را ملزم به كار كردن و پيشبرد امور مردم كنند.

همچنين اصغر سليمي در گفت و گو با ايسنا درباره به كاربردن ادبيات نامناسب از سوي برخي از نمايندگان نسبت به مسئولان دولتي، بيان كرد: نمايندگان حق توهين و كاربرد ادبيات نامناسب را ندارند، چراكه حق استيضاح، سوال، تذكر و تحقيق و تفحص را قانون گذار در اختيار نمايندگان مجلس قرار داده است و همه ابزار هاي نظارتي در چارچوب قانون تعريف شده و روشن است. نمايندگان مجلس با بهره گيري از اين ابزارها مي توانند به وظيفه نظارتي خود عمل كنند. اگر يك وزير يا هر مسئول ديگر از اجراي قانون تخطي كند، قانون گذار راه هاي برخورد با اين فرد را مشخص كرده است و اگر نمايندگان انتقاد و شكايتي نيز دارند بايد ادله قانوني خود را مطرح كنند. اگر نمايندگان درگير حاشيه شوند و از اصل موضوع كه اصلاح امور هست فاصله بگيرند، هدف اصلي زير سوال مي رود.

نماينده مردم سميرم در مجلس تصريح كرد: نمايندگان بايد در چارچوب قانون و منطق و در فضايي آرام و با ادبياتي مناسب با مسئولان ساير بخش ها در تعامل بوده و مطالبات مردم را پيگيري كنند. نبايد مسئله را جوري مطرح كنيم كه اصل موضوع زير سوال رفته و درگير حاشيه ها شويم.قانون سازو كار برخورد با مسئولان خطاكار را تعيين كرده و قطعا اگر مسئولي خطايي نيز داشته باشد قانون با او برخورد خواهد كرد. ما حق نداريم با كاربرد ادبيات نامناسب ديگران را تخريب كنيم.

رحمت اله فيروزي پوربادي در گفت و گو با ايسنا نيز در اين زمينه خاطر نشان كرد: توهين به مسئولان اجرايي و كاربرد القاب نامناسب نسبت به آنان در غالب مطرح كردن انتقادات كار غير اخلاقي و ناپسندي مي باشد. اگر از روند اجراي مسئوليت افراد انتقادي داريم و يا مشكلي وجود دارد بايد به شيوه صحيح مطرح شده تا درنهايت به اصلاح امور منجر شود.انتقاد بايد سازنده باشد و هر حرفي بايد با مستندات مطرح گردد. توهين به افراد هم از نظر شرعي و هم از نظر اخلاقي غير قابل قبول است. دور از شخصيت نمايندگان و مسئولان هست كه با ادبيات نامناسب يكديگر را خطاب قرار دهند.

نماينده مردم نطنز در مجلس تصريح كرد: بايد با جهل مبارزه شود نه با فرد جاهل. اگر اشكالي وجود دارد بايد آن را مطرح كرده و به دنبال راه حل براي آن بگرديم‌. اينكه ما فرد مسئول را تخريب كنيم و همه تقصيرها را به گردن او بيندازيم اشتباه است.هر انتقاد و نقدي بايد در چهارچوب اخلاق مطرح شده تا نتيجه بخش باشد. تخريب يكديگر و توهين تنها باعث سو استفاده دشمنان گشته و مشكلي را حل نمي كند.

همچنين اسماعيل حسين زهي در گفت و گو با ايسنا در اين زمينه يادآور شد: همه ما در جمهوري اسلامي زندگي مي كنيم و هر يك از ما نظام جمهوري اسلامي را قبول داريم. هر كسي كه مسئوليتي بر دوش دارد قابل احترام است و نبايد حرمت اورا بشكنيم. همه از وضعيت كشور خبر دارند و به كار بردن ادبيات نامناسب و توهين به ساير مسئولان در نهايت تغييري در وضعيت ايجاد نمي كند. مجلس وظيفه نظارتي را بر عهده دارد اما بايد در اين مسير از ابزارهاي قانوني خود استفاده كند.

نماينده مردم خاش در مجلس تصريح كرد: مجلس بايد با تعامل با ساير بخش ها در جهت اصلاح امور حركت كند. هر فردي كه به عنوان مسئول جايگاهي دارد نظام اورا پذيرفته و از چارچوب هاي نظارتي عبور كرده است. ما اجازه نداريم با ادبيات نامناسب فردي را تخريب كنيم.طرح سوال، استيضاح و تحقيق همگي ابزارهاي نظارتي مجلس است و نظارت نيز بايد در چارچوب قانون دنبال شود. كاربرد ادبيات نامناسب جز فراهم كردن فرصتي براي دشمنان و سوءاستفاده رسانه هاي بيگانه نتيجه اي به دنبال نخواهد داشت.

مجتبي يوسفي در گفت و گو نيز با ايسنا در اين زمينه خاطر نشان كرد: يكي از نكاتي كه بايد مورد توجه همه افراد قرار گيرد جايگاه حقيقي و حقوقي ديگران است.  بايد زمان مطرح كردن انتقادات نسبت به مسوولان اجرايي و كارگزاران نظام نظير وزير يا رئيس جمهور شخصيت حقيقي و حقوقي افراد را مدنظر قرار داده و انتقادهاي خود را در جهت سازندگي و اصلاح امور با ادبيات مناسب مطرح كنيم.هر نقدي بايد سازنده باشد و فارغ از هر گونه توهين به افراد صورت گيرد. هدف اصلي ما بايد مطرح كردن مشكلات و پيدا كردن راه حل مناسب براي حل آنان باشد. مجلس در بعد قانونگذاري مي‌تواند در حل مشكلات موثر واقع شود؛ به عنوان

مثال مجلس يازدهم در اين چند ماه چندين طرح دو فوريتي در زمينه تامين كالاهاي اساسي مردم و يا تامين نهاده‌هاي كشاورزي تهيه كرده است، اما مسئوليت اجراي اين قوانين به عهده دولت است.

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در اين مجلس ما شاهد تذكرات نمايندگان به مسوولان اجرايي كشور بوديم به عنوان مثال بنده  و همكارانم در خصوص واگذاري‌هاي شركت هفت تپه مشكلات را مطرح كرديم و يا در بحث افزايش قيمت كودهاي شيميايي و همچنين توزيع نامناسب آن تذكرات خود را به مسوولان امر مطرح كرديم يا بنده در خصوص واگذاري‌هاي زمين‌هاي شهرداري اهواز كه بنا بود براساس قيمت برج دو واگذار شود تذكر خود را مطرح كردم. در همه اين موارد مطالبه گري ما در چارچوب قانون بود و هدف اصلي اصلاح امور مي‌باشد. از سوي ديگر ما نبايد به كسي تهمت بزنيم و يا به فردي اهانت كنيم و نمايندگان نمي‌توانند حكم قطعي در خصوص يك فرد مطرح كنند. بلكه وظيفه صدور حكم و برخورد قضايي با دستگاه قضايي كشور است. از سوي ديگر  بعضا تذكرات نسبت به يك فرد وارد نمي‌شود بلكه به يك تشكيلات و يا وزارتخانه باز مي‌گردد ما حق نداريم تا در بيان انتقادات خود به شخصيت افراد توهين كنيم.

سخنگوي فراكسيون جبهه انقلاب اسلامي تاكيد كرد: همه ما كارگزاران نظام جمهوري اسلامي  هستيم كاربرد ادبيات نامناسب باعث نااميد شدن مردم مي‌شود  اما اگر نقد سازنده داشته باشيم جلوي تخلفات به موقع گرفته شده و از پايمال شدن حقوق مردم نيز جلوگيري مي‌شود. تذكرات نبايد همراه با تنش و توهين باشد  چرا كه هم در داخل مردم نااميد مي‌شوند و هم منجر به سوء استفاده دشمنان در خارج از كشور مي‌گردد. نه اعتقادات ديني ما و نه اخلاق و منش فرهنگ ايراني به ما اجازه نمي‌دهد به شخصيت افراد توهين كنيم.

اكثر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تاكيد داشتند كه پيگيري مطالبات مردم از وظايف نمايندگان است اما اين امر بايد در چهارچوب اخلاق و قانون صورت گيرد. نمايندگان مردم نيز نسبت به لحن توهين آميز و ادبيات نامناسب برخي از نمايندگان نسبت به مسئولان اجرايي كشور انتقاد كرده و رعايت اخلاق و ادب را مولفه كليدي براي فراهم كردن بستري مناسب به منظور شناسايي مشكلات و يافتن راه حل هاي عملي دانستند.