خوزنا : كلاهبرداري تحت پوشش "سامانه سجام"
یکشنبه، 20 مهر 1399 - 18:48 کد خبر:90323

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس فتا، سردار "وحيد مجيد" در تشريح اين خبر اظهار داشت ؛ ارجاع پرونده هاي متعدد كلاهبرداري به پليس فتا در خصوص شكايت مال باختگان با ترفند جديد كلاهبرداري و تجزيه و تحليل فني پرونده هاي مرجوعه مشخص شد تمامي اين افراد طي روزهاي گذشته با مراجعه با سامانه سجام مورد سرقت اطلاعات كارت بانكي ( فيشينگ ) و برداشت غير مجاز از حساب هايشان قرار گرفته اند .


وي ادامه داد : با توجه به كثرت پرونده هاي قضائي و پيچيدگي شيوه و شگرد مجرمانه، موضوع در كارگروه ويژه پليس فتا مطرح شد و اقدامات فني و عملياتي عليه مجرم يا مجرمان با استفاده از تيم كارشناسان فني و با تجربه پليس فتا آغاز شد .


رئيس پليس فتا ناجا افزود: در اين رابطه رد پاي يكي از مجرمان در استان زنجان كشف شد و پليس فتا استان با كنار هم قرار دادن ساير شواهد و سر نخ هاي موجود در پرونده مجرمان ضمن همكاري و هماهنگي مناسب با دادستان استان زنجان اقدام عملياتي براي شناسايي و دستگيري ساير مجرمان و متهمان پرونده آغاز شد و در اين رابطه 7 مجرم آقا و خانم در استان هاي مختلف مورد شناسايي قرار گرفتند و با انجام اقدامات تعقيب و مراقبت تمامي مجرمان به انضمام سر شاخه اصلي اين باند شناسايي، دستگير و باند مذكور متلاشي شد.


اين مقام ارشد انتظامي بيان داشت: اعضاي اين تيم هفت نفره كه دانش فني بالايي در امور رايانه اي و فني داشتند با ايجاد سايت جعلي كاملا مشابه با سامانه سجام و نيز اقدامات كاملا حرفه اي در بالا نگه داشتن سامانه جعلي مذكور در رنكينگ جست و جو گوگل در هنگام مراجعه متقاضيان به سامانه تقلبي و درگاه بانكي جعلي نسبت به برداشت غير مجاز از حساب هاي مالي متقاضيان اقدام مي كردند.


وي خاطرنشان كرد: هنگام دستگيري مجرمان، بانك اطلاعاتي از 30 هزار حساب هموطنان و تعداد 3 دستگاه خودرو به انضمام 12 گوشي تلفن همراه و سه دستگاه لپ تاپ كشف شد .
سردار مجيد تصريح كرد: با جمع بندي پرونده هاي قضائي مرجوعه به پليس فتا كلاهبرداري از يك هزار و 400 نفر از متقاضيان با مبلغ بيش از 100 ميليارد ريال محرز است .


اين مقام ارشد انتظامي از هموطنان خواست در صورت داشتن شكوائيه قضائي مشابه موارد گفته شده با مراجعه به پليس فتا محل سكونت پيگير امور قضائي خود باشند و همواره كليه كاربران فضاي مجازي در هنگام نياز با مراجعه به سايت هاي مشابه به جهت امور ثبت نامي به منظور جلوگيري از حوادث مشابه ، حتما آدرس كامل را، خود يا به كمك افراد مطلع و مورد اطمينان در نوار آدرس URL وارد كرده و هرگز براي دسترسي به سايت هاي مختلف از سامانه جست وجو گوگل استفاده نكنند .
رئيس پليس فتا ناجا خاطر نشان كرد : عموم مردم مي توانند در صورت مواجهه با موارد مشكوك، گزارشات خود را به آدرس سايت پليس فتا Cyberpolice.ir قسمت ثبت گزارشات مردمي جهت رسيدگي اطلاع دهند