خوزنا : جزئيات عرضه خودرو در بورس كالا
یکشنبه، 20 مهر 1399 - 18:51 کد خبر:90327
پرونده عرضه خودرو در بورس همچنان باز است و آخرين اخبار حاكي از آن است كه نمايندگان مردم ساز و كار چگونگي اجراي اين طرح را نيز تعيين كرده اند. به طوريكه هر فرد در طول سال تنها يك بار مي تواند از بورس كالا خودرو بخرد و اجازه فروش آن تا دو سال بعد را نخواهد داشت.
ايسنا: طرح ساماندهي بازار و صنعت خودرو از سوي مجلس نشينان چنديست كه مطرح شده است. طرحي كه گفته شد به زودي اجرا مي شود و محور اصلي آن، عرضه خودرو در بورس كالاي ايران به منظور شفافيت بالاي معاملات اين بورس و تحقق اهداف براي تبديل خودرو به يك كالاي مصرفي است.
بورسي ها نيز در اين مورد توضيح داده بودند كه خودروهايي كه با تيراژ بالا وارد كشور مي شوند و همچنين خودروهاي توليد داخل، در بستر بورس كالاي ايران مورد معامله قرار ميگيرند. در طرح نمايندگان مجلس قيمت پايه اي خواهيم داشت كه اين قيمت پايه، توسط شوراي رقابت تصويب و تعيين مي شود، با قيمت پايه روي تابلوي بورس قرار خواهد گرفت و متقاضيان روي قيمت پايه با يكديگر رقابت خواهند كرد. افرادي كه بهترين قيمت را داده باشند برنده رقابت مي شوند و خودرو و به آن اشخاص تعلق مي گيرد.
جزئيات عرضه خودرو در بورس
در اين راستا، روح الله ايزدخواه - مسئول كارگروه خودرو كميسيون صنايع مجلس - اخيرا اعلام كرده است كه وضعيت گراني خودرو يك بيماري است و هدف اصلي طرح ارائه شده به مجلس ، خارج كردن خودرو از يك كالاي سوداگري و سرمايهاي به يك كالاي مصرفي است. هم اكنون ظرفيت توليد خودرو در سال بيش از ۲ ميليون خودرو و به اندازه نياز كشور است و مشكل اصلي در سفته بازي و سوداگري است.
بر اين اساس و به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، وي درمورد عرضه خودرو در بورس توضيح داده است كه عرضه خودروي توليد شده در بورس بحث افزايش كيفيت خودرو را هم در بر دارد. بر اساس اين طرح تمامي خودروهاي توليد داخل صرفا از طريق بورس كالا عرضه ميشوند و اين مكانيزم راحتي است.خريداران خودرو در بورس حق فروش خودرو را تا دوسال بعد نخواهند داشت و خريداران خودرو تا بازه زماني دو ساله ملزم به پرداخت ماليات سنگيني خواهد شد. تمام خودروهاي سبك صفر كيلومتر داخلي و برخي خودروهاي خارجي هم مشمول اين طرح ميشوند.
به گفته ايزدخواه، هركس در سال فقط يك خودرو از يك مدل ميتواند از بورس خريداري كند. در بورس كالا، خودرو با قيمت تمام شده و واقعي معامله ميشود و قيمت پايه را سازمان حمايت از مصرف كننده مشخص مي كند.
كارشناسان چه مي گويند؟
اين مباحث درحالي مطرح مي شود كه كارشناسان بر اين باورند كه در حال حاضر صنعت خودرو به دليل قيمتگذاري غلط، در حال سقوط است، از سوي ديگر بازار هم از كنترل خارج شده است؛ لذا تنها راه نجات اين صنعت و بازار به صورت همزمان، آزادسازي قيمتها است. اكنون راهحلي تحت عنوان عرضه خودرو در بورس كالا پيشنهاد داده شده است كه در آن چند نكته حائز اهميت وجود دارد. چنانچه خودرو در بورس كالا عرضه شود و سپس كشف قيمت شود و در حقيقت اجازه دهند كه بازار تعيين كننده قيمت باشد، طرحي بسيار خوب است؛ البته كه ضوابطي هم براي آن بايد در نظر گرفته شود. به طور مثال بايد حداقلهايي براي خريداراني كه ميتوانند در صف خريد قرار گيرند، وجود داشته باشد؛ مثل همين شرايطهايي كه براي طرحهاي فروش خودروها، براي ثبتنامكنندگان در نظر گرفته ميشود؛ چراكه همانطور كه بر كسي پوشيده نيست، تعداد خودروها از تقاضاها كمتر است.
آن ها بر اين موضوع تاكيد دارند كه اگر قرار است خودرو در در بورس عرضه شود، بايد تمام اصول آن هم رعايت شود، زيرا همچنان پاي شوراي رقابت به وسط كشيده شده تا قيمت خودرو پايه را تعيين كند. حضور شوراي رقابت به منظور تعيين قيمت، "نقض غرض است". اگر قرار است بازار تعيينكننده باشد كه پس بايد به همان بازار، واگذار كرد. اگر همين امروز اجراي اين طرح آغاز شود، يك قيمت تعيين شده از قبل توسط شوراي رقابت وجود دارد و قيمت پايه براي امروز و فردا و... مشخص است؛ پس عرضه در بورس به شرطي خوب است كه تمام شرايط اصولي بورس رعايت شود.