خوزنا : تصميمات جديد ستاد تنظيم بازار براي بازار برنج و روغن
یکشنبه، 20 مهر 1399 - 18:52 کد خبر:90328

بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار، ۳۰ هزار تن برنج از محل ذخاير كشور به بازار و ۳۰ هزار تن روغن خام به منظور تامين مايحتاج مورد نياز خانوارها به ۴۷ كارخانه توليد روغن نباتي عرضه خواهد شد

 ايسنا: در اطلاعيه ستاد تنظيم بازار به ذخاير كافي برنج و مقادير قابل اتكاي اين كالاي رسوبي در بنادر اشاره شده و گفته شده كه اين ذخاير بر اساس بازديد معاون اول رئيس‌جمهور از بنادر كشور، در حال ترخيص هستند و بازار به هر ميزاني كه نياز باشد از محل ذخاير و موجودي برنج بخش‌خصوصي، تامين خواهد شد. بنابراين در راستاي تنظيم موثر بازار برنج، ستاد تنظيم بازار عرضه ۳۰ هزار تن برنج ذخاير را جهت حفظ تعادل بازار مصوب و به بازار عرضه خواهد كرد.

همچنين محمدرضا كلامي، دبير ستاد تنظيم بازار طي ابلاغيه‌اي به انجمن واردكنندگان برنج و سازمان‌هاي صمت استان‌هاي مبدا توليد را مكلف كرده تا با هماهنگي اعضا و توليدكنندگان تحت پوشش خود، برنج را به صورت حداكثري در بازار عرضه كنند. سازمان‌هاي صمت استان مازندران، گيلان، اصفهان و خوزستان نيز مكلف شده‌اند با هر گونه واسطه‌گري كه منجر به زيان توليدكنندگان و كشاورزان برنج‌كار و نيز احتكار كالا توسط سلف‌خران است، برخورد جدي كنند.

جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان مي‌دهد كه بيشترين افزايش قيمت در مرداد امسال مربوط به برنج پاكستاني باسماتي درجه يك بوده كه قيمت آن با ۹۵.۸ درصد افزايش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان در مرداد سال قبل به ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان در ماه مشابه سال جاري رسيده است. البته قيمت برنج تايلندي، داخلي هاشمي درجه يك و طارم اعلا نيز در اين مدت به ترتيب ۳۹.۲، ۱۵.۷ و ۱۴.۸ درصد افزايش داشته و در مرداد امسال به حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰، ۲۶ هزار و ۲۰۰ و ۶۷۰۰ تومان رسيده است.

عرضه ۳۰ هزار تن روغن خام براي تامين مصارف خانوارها

در مصوبات ستاد تنظيم بازاروضعيت ذخاير روغن خام كشور نيز "بسيار مطلوب" توصيف شده و بر اين اساس ستاد تنظيم بازار دستور عرضه ۳۰ هزار تن روغن خام به منظور تامين مايحتاج مورد نياز خانوارها به ۴۷ كارخانه توليد روغن نباتي را صادر كرده است.

بر اساس اين مصوبه اين تصميم در جهت توليد روغن مصارف خانوار اتخاذ شده و سهميه‌اي معادل ۲۰ هزار تن نيز در اختيار كارگروه‌هاي تنظيم بازار استان‌ها قرار گرفته تا نيازهاي مصارف صنف و صنعت تامين شود.

اين در حالي است كه طي هفته‌هاي گذشته روغن جامد در بازار كمياب شده است و براساس مشاهدات ميداني، خرده فروشي هاي سطح شهر تهران يا اكثرشان روغن جامد ندارند يا اينكه آن را با قيمت بالاتر به فروش مي رسانند. احيرا هم دبير انجمن صنفي روغن نباتي ايران گفته بود كه در تامين مواد اوليه روغن هاي نيمه جامد كه به صورت حلبي هستند به دليل تحريم هاي ظالمانه و مشكلات ارزي و انتقال آن با مشكلاتي روبه رو شده ايم و به همين دليل توليد آن كاهش يافت. طبق اعلام  انجمن صنفي روغن نباتي ايران ۵۰ تا ۵۵ درصد مواد اوليه روغن هاي جامد، وارداتي و ۴۰ تا ۴۵ درصد نيز از دانه‌هاي روغني توليد داخل استحصال مي‌شود.