خوزنا : سفر هوايي از دسترس مردم خارج مي‌شود؟
یکشنبه، 20 مهر 1399 - 23:12 کد خبر:90336

رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران در اعتراض به افزايش قيمت بليت پروازهاي داخلي، گفت: در برخي مسيرها قيمت بليت پرواز تا ۲۶۰ درصد افزايش را نشان مي‌دهد. روا نيست حق سفر هوايي را از مردمي بگيريم كه توان اقتصادي پاييني دارند و سالي يك بار سفر هوايي مي‌روند. با اين كار فقط مردم متضرر مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، نرخ‌نامه جديد پروازهاي داخلي درحالي اعلام شده كه مخالفت مجلس، وزير راه و سازمان هواپيمايي را به دنبال داشته است. دليل اين گراني، الزام شركت‌هاي هواپيمايي براي رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي در پروازها و فروش صندلي‌هاي پروازي به صورت يك نفر در ميان و افزايش نرخ ارز اعلام شده است. دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي گفته است: بليت پروازها ۸۰ درصد گران شده كه ۴۰ درصد آن سهم ارز ۲۷ هزار توماني و ۴۰ درصد سهم مصوبه ستاد ملي مبارزه با كرونا است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد نرخ بليت پرواز در بيش از ۶۰ مسير داخلي به بيش از يك ميليون تومان مي‌رسد. كف قيمت حدود ۵۰۰ هزار تومان تعيين شده و در طولاني‌ترين مسير هوايي (تبريز ـ بندرعباس)، قيمت به دو ميليون و ۶۷۴ هزار تومان رسيده است. قيمت مسير پرتردد تهران ـ مشهد از ۶۵۰ هزار تومان تا يك ميليون و ۳۵۵ هزار تومان تعيين شده است. با اين حساب يك خانواده چهارنفره براي يك سفر هوايي تهران ـ مشهد به صورت رفت و برگشت، در ارزان‌ترين حالت بايد پنج ميليون و ۲۰۰ هزار تومان هزينه كند.

وزير راه نسبت به اين قيمت‌ها كه طبق اعلام انجمن شركت‌هاي هواپيمايي قرار بود از اول آبان‌ماه اجرا شود، واكنش نشان داده و گفته كه اين قيمت‌ها اعتبار ندارد. سازمان هواپيمايي نيز در واكنشي مبالغ تعيين‌شده را منصفانه ندانسته است. كميسيون عمراني مجلس شوراي اسلامي هم تاكيد كرده كه به موضوع افزايش قيمت بليت هواپيما به صورت جدي وارد خواهد شد.

وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اما هنوز به اين افزايش قيمت كه سفر را گران‌تر و از دسترس بيشتر مردم خارج مي‌كند، واكنشي نداشته است. هرچند اين وزارتخانه در دوره‌هاي پيشين نيز واكنشي به افزايش هزينه سفرهاي هوايي نداشت و اين حوزه را خارج از وظايف و ماموريت خود مي‌دانست، با اين حال بيشتر فعالان گردشگري گراني پروازهاي داخلي را در شرايط كنوني اقدامي بي‌تدبيرانه دانسته‌اند. از طرفي گراني پروازها زمزمه‌هايي را براي افزايش قيمت در ديگر بخش‌هاي خدماتي سفر از جمله هتل‌ها بلند كرده است.

با وجود تمام اين مخالفت‌ها و اعتراض‌ها اما مقصود اسعدي ساماني ـ دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي ـ يادآوري كرده كه طبق برنامه پنج‌ساله پنجم و ششم توسعه نرخ بليت پروازهاي داخلي آزاد شده، يعني شركت‌هاي هواپيمايي بر اساس عرضه و تقاضا به صورت رقابتي نرخ بليت خود را تعيين مي‌كنند و به فروش مي‌رسانند.

حرمت‌الله رفيعي، رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي نيز در اعتراض به نرخ‌نامه جديد شركت هاي هواپيمايي كه هزينه سفرهاي هوايي را به شدت تحت تاثير قرار مي‌دهد، تعيين كف قيمت براي بليت پرواز و آزاد گذاشتن سقف قيمت را خلاف قانون آزادسازي نرخ و اصل عرضه و تقاضا دانست و به ايسنا گفت: وزير راه به صراحت با اين نرخ‌نامه مخالفت كرده است، ضمن اين‌كه قانون مطابق اصل آزادسازي نرخ اين اجازه را به انجمن شركت‌هاي هواپيمايي نمي‌دهد كه براي پروازها نرخ تعيين كنند، بلكه همان‌طور كه در قانون هم صراحتا اشاره شده عرضه و تقاضا بايد تعيين‌كننده قيمت بليت پرواز باشد.

او ادامه داد: حكايت شركت‌هاي هواپيمايي مثل صنعت خودروسازي شده است، ۱۰ هزار پرسنل سپر بلا قرار مي‌گيرند و به ۸۰ ميليون نفر ظلم مي‌شود. وقتي قيمت‌ها را بالا مي‌برند ادله مي‌آورند كه آن ۱۰ هزار نفر در معرض بيكاري قرار گرفته‌اند و خودروهايي را كه غيراستاندارد است با بالاترين قيمت ممكن به مردم مي‌فروشند و قيمت يك پرايد را هم‌رديف با قيمت جهاني مرسدس بنز كرده‌اند. در صنعت هوايي هم با وجود هواپيماهاي از رده خارج كه البته با سرمايه مردم اين كشور خريداري شده، با تهديد تعديل نيرو، قيمت بليت پرواز را افزايش مي‌دهند. درحالي كه قيمت پروازهاي داخلي ما همين حالا هم نسبت به كشورهاي ديگر گران است.

رفيعي افزود: شركت‌هاي هواپيمايي در تعيين قيمت به هيچ‌وجه از قانون عرضه و تقاضا پيروي نمي‌كنند. شيوه نرخ‌گذاري بليت هواپيما در كشور ما به اين شكل است كه يك رقم را به عنوان كف نرخ تعيين مي‌كنند كه به اين ترتيب شركت‌هاي هواپيمايي و آژانس‌ها اجازه ندارند پايين‌تر از آن نرخ بفروشند. از آن طرف، سقف نرخ را باز مي‌گذارند. اين‌طور مي‌شود كه قيمت بليت مسير تهران ـ استانبول وقتي به ۵۰ تا ۶۰ ميليون مي‌رسد آقايان مي‌گويند اين رقم طبيعي است، اما چرا همان نرخ به يك‌باره چهار و نيم ميليون مي‌شود؟ يا مي‌گويند قيمت بليت مسير ايران تا آمريكا به ۳۰۰ ميليون تومان رسيده است ولي وقتي بررسي مي‌كنيم به نرخ‌هاي ۳۰ تا ۶۵ ميليون تومان (يك‌طرفه) مي‌رسيم. چرا اين حرف‌ها را مي‌زنند، چه هدفي دارند!؟

او اضافه كرد: در شرايطي كه پروازهاي تركيه كامل برقرار نشده است و بليت به قيمت چهار پنج ميليون تومان پيدا مي‌شود، بعضي شركت‌هاي هواپيمايي داخلي بليت يك‌طرفه تهران ـ استانبول را تا ۲۰ ميليون تومان مي‌فروشند و قيمت را قفل مي‌كنند. چرا نرخ‌ها سقف ندارد؟ وقتي فقط كف قيمت را آن هم به اين شكل گران تعيين مي‌كنند، حق افراد كم‌توان را ضايع كرده‌اند و به آن‌ها ظلم مي‌شود. گروهي از مسافران هستند كه در زمان خلوتي سفر، بليت هواپيما مي‌خرند و سالي يك سفر مشهد و يا به ديدار خانواده مي‌روند. وقتي كف قيمت گران باشد، در فصل خلوتي سفر كه تقاضا پايين است ديگر نمي‌توان بليت را ارزان فروخت، و آن قشر هم از سفر محروم مي‌شود.

رييس هيات‌مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي هشدار داد: با گراني بليت هواپيما بايد منتظر افزايش نرخ در ديگر بخش‌ها به ويژه خدمات گردشگري از جمله هتل‌ها و ديگر ناوگان حمل و نقل عمومي باشيم، چه بسا كه اين افزايش نرخ روي كالاها و خدمات غيرمرتبط هم تاثير بگذارد. بنابراين بايد پاسخگوي اين عملكردشان باشند، چرا در اين شرايط اقتصادي، فضا را به هم مي‌ريزند؟

رفيعي درباره تاثير افزايش نرخ بر سفرهاي داخلي نيز اظهار كرد: درحال حاضر سفر به معني گردشگري و تور به ندرت انجام مي‌شود، البته در پايان تابستان شاهد تحرك كوچكي بوديم اما با اوج گرفتن آمار مبتلايان كرونا و آغاز فصل سرما، دوباره تقاضا براي سفر كاهش پيدا كرده است. از طرفي با وجود آن‌كه قرار است نرخ‌هاي جديد از آبان‌ماه اجرا شود، اما اعلام آن در مقطع كنوني، تقاضا براي سفر هوايي را در چند روز گذشته با ريزش مواجه كرد.