خوزنا : ابداع ابزار تشخيصي پزشكي با كمك فناوري چاپ ۳‌بعدي
یکشنبه، 20 مهر 1399 - 23:13 کد خبر:90337

پژوهشگران آمريكايي در بررسي جديد خود توانستند از فناوري چاپ سه‌بعدي براي ابداع ابزار تشخيصي پزشكي استفاده كنند.

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينس‌ديلي، پژوهشگران "دانشگاه مينه‌سوتا"(University of Minnesota) در بررسي جديد خود توانسته‌اند كانال‌هاي چاپ سه‌بعدي ارائه دهند كه مي‌توانند در ابداع ابزار تشخيصي‌، حسگرها و تجهيزات لازم براي آزمايش‌هاي پزشكي و كاربردهاي ديگر كمك كنند.

اين گروه پژوهشي، ساختارهاي مورد نظر خود را با چاپ سه‌بعدي ابداع كردند و روي سطوح كنده‌كاري شده قرار دادند. آنها اميدوارند كه روزي بتوانند اين كار را مستقيما روي پوست انسان انجام دهند.

بررسي ريزسيال‌ها، حوزه‌اي رو به پيشرفت است كه به كنترل جريان مايع در مقياس ميكرون‌ مي‌پردازد. ريزسيالات در حوزه‌هاي گوناگوني از جمله حسگرهاي زيست‌محيطي، تشخيص پزشكي، آزمايش بارداري و دارورساني و ديگر آزمايش‌هاي بيولوژيكي به كار مي‌روند.

ارزش بازار جهاني ريزسيالات، در حال حاضر ميلياردها دلار تخمين زده مي‌شود. ابزارهاي ريزسيال معمولا در يك محيط كنترل شده و با استفاده از يك روش‌ پيچيده موسوم به "فوتوليتوگرافي"(photolithography) ساخته مي‌شوند. در اين روند ساخت، سيليكون مايع روي سطحي كه الگوهاي كانال روي آن حكاكي شده‌اند، ريخته مي‌شود.

كانال‌هاي ريزسيال در اين پژوهش، با استفاده از روش چاپ سه‌بعدي ابداع شدند. پژوهشگران از يك چاپگر سه‌بعدي استفاده كردند تا كانال‌هاي ريزسيال را روي سطح مورد نظر ايجاد كنند. قطر كانال‌ها حدود ۳۰۰ ميكرون و تقريبا سه برابر اندازه موي انسان است. پژوهشگران نشان دادند كه مي‌توان مايعي كه درون كانال‌ها جاري است را با كمك مجموعه‌اي از دريچه‌ها، كنترل و پمپاژ كرد.

"مايكل مك‌آلپين"(Michael McAlpine)، از پژوهشگران اين پروژه گفت: اين تلاش‌ها، امكان ابداع بسياري از ابزار ريزسيال را در آينده فراهم مي‌كند. پژوهش‌هاي آينده مي‌توانند مكمل يافته‌هاي كنوني باشند.

اين پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسيد.